איך תיראה המהפכה התחבורתית בצומת הגבעה הצרפתית, שפקוק מדי יום? השבוע פרסמה חברת מוריה הדמיה של הצומת העמוס, שבו נוסעים מדי יום אלפי כלי רכב. בהדמיה נראה שבמקום הצומת פועל מערך מנהרות באורך כולל של כארבעה קילומטרים. התוכנית צפויה להפחית מעומסי התנועה באזור צפון העיר ולהקל על התושבים בגבעה הצרפתית, בפסגת זאב, בנוה יעקב ועל הנוסעים המגיעים מכיוון מעלה אדומים.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- מדריך העסקים הגדול של ירושלים
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש ספטמבר, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה להפקדה את התוכנית להקמת מערך מנהרות. מדובר יהיה בצמד מנהרות דו מסלוליות בעלות שני נתיבים לכיוון מעלה אדומים (ממזרח למערב ובחזרה), ובצמד מנהרות חד-מסלוליות, מכיוון רמות לפסגת זאב ולנוה יעקב – ובחזרה. כמו כן, באמצעות המנהרה ייהנו הנוסעים ממעלה אדומים מדרך ללא רמזורים עד לתל אביב.
במשרד התחבורה, שאמונה על הפרויקט, בעיריית מעלה אדומים ובעיריית ירושלים מאמינים ומקווים שמערך המנהרות החדש יוביל להפחתת עומסי התנועה והפקקים שבאזור צפון העיר וצומת הגבעה הצרפתית, שמנקזת אליה תנועה מגבעת זאב, מעלה אדומים, פסגת זאב, נוה יעקב, רמות וכו'.
על ביצוע הפרויקט אחראית חברת 'מוריה לפיתוח ירושלים’' ועלותו נאמדת בכמיליארד שקל. עד כה הוקצו 80 מיליון שקל להנעת הפרויקט, לצורך פינוי תשתיות קיימות ולטובת הכנת השטח לקבלני הביצוע, שצפויים להתחיל בפרויקט ברבעון האחרון של שנת 2018. בניית המנהרות תארך כחמש שנים, ומרבית התקציב ימומן על ידי משרד התחבורה. הצפי לסיום הפרויקט הוא בשנת 2023.
במשרד התחבורה סיפרו כי "צומת הגבעה הצרפתית הוא אחד העמוסים והמורכבים ביותר בארץ. דרכו מתנקזת תנועת עשרות אלפי כלי רכב מדי יום, המגיעים ממעלה אדומים, מפסגת זאב, מנוה יעקב, מיישובי מטה בנימין, מקלנדיה ומשועפאט, ודרכו גם עוברת הרכבת הקלה של ירושלים. אנו מעריכים שמערך המנהרות כולו יקל באופן משמעותי על עומסי התנועה בצומת".
נראה כי בעוד כשש שנים, אולי קצת יותר, צפויה מהפכה במערך התחבורה בצפון העיר. השינויים צפויים לא רק במערך הכבישים אלא גם בתחבורה הציבורית. כפי שפורסם ב”כל העיר”, באוגוסט השנה אושרה תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה ופורסם המכרז להקמת המקטע הראשון של הקו השני של הרכבת הקלה. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. הקו יכלול 36 תחנות, ואורכו המתוכנן: 19 קילומטרים. העלויות יסתכמו בעשרה מיליארד שקלים – כולל שווי הקרונות, שישמשו את הרכבת. מתוך התקציב הכולל יוקצו ארבעה מיליארד שקלים לעבודות השלד וההנדסה.
תגובות