רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)
שביל אופניים טקטי בירושלים (צילום: שלומית וולף)

בזכות שדרוג התשתיות? ירידה במספר רוכבי האופניים הנפגעים בתאונות בירושלים

רק 5 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2024, פחות ממחצית ממספר הרוכבים שנפגעו בממוצע בעשור האחרון. האם זה קשור לתשתיות הרכיבה החדשה או דווקא לעובדה שרבים עברו לאופניים חשמליים? בתל אביב, אם תהיתם, מספר הנפגעים הכי גבוה בארץ

פורסם בתאריך: 23.1.25 08:16

בשנים האחרונות עיריית ירושלים משקיעה הרבה משאבים בפיתוח תשתיות ושבילים לרוכבים אופניים. עוד ועוד שבילים צצים ברחבי העיר, לעיתים גם על חשבון נתיבי תנועה (ע"ע ברחוב גולומב לכיוון רמת שרת), וגם אם התנאים עדיין לא מושלמים ואולי אף רחוקים מכך – ניכרת השקעה בנושא.

הדבר בא לידי ביטוי גם במספר הנפגעים בתאונות דרכים מקרב רוכבים האופניים הרגילים בירושלים – 5 נפגעים בלבד בתאונות נרשמו במהלך שנת 2024, הנתון הנמון ביותר מזה שנים רבות, כאשר הממוצע בעשור הקודם ל-2024 עמד על 13 נפגעים מדי שנה.

על אף הנתונים המעודדים – חשוב גם לזכור שרבים מבין רוכבי האופניים עברו בשנים האחרונות לאופניים חשמליים (ועדיין לא נותחו הנתונים המתייחסים לנפגעים מקרב רוכבי האופניים החשמליים).

ירושלים, יש לציין, עדיין ממוקמת בצמרת הנפגעים (אך יש לייחס זאת גם למספר התושבים הגבוה משמעותית בה מאשר בערים אחרות – מה שאומר מן הסתם הרבה יותר רוכבים). בראש רשימת הנפגעים, כמובן, תל אביב – שבה נפגעו 25 רוכבים בשנה החולפת ו-1,932 רוכבים בעשור האחרון, מתוכם 59 הרוגים.

"השקעה בתשתיות בטיחותיות לרוכבים היא הכרחית להפחתת מספר התאונות ולעידוד השימוש באופניים כאמצעי תחבורה ירוק ובריא", אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק עו"ד יניב יעקב, והדבר, כאמור, ניכר בירושלים.

עו"ד יעקב מתייחס גם לנושא האופניים הרגלים לעומת החשמליים ומציין כי "נתוני הנפגעים בתאונות אופניים רגילים עדיין גבוהים וזאת למרות שרבים בוחרים לרכוב על כלים חשמליים. מספר הנפגעים גבוה בשל היעדר תשתיות בטיחות אשר תספק תנאי רכיבה בטוחים לרוכבים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא מגינים על הרוכבים. מחסור בשבילים מופרדים גורם לחשש גדול מרכיבה ושימוש יומיומי באופניים".

 

 

על פי עמותת אור ירוק, ישנם מספר פתרונות מוכחים לשיפור בטיחות רוכבי אופניים רגילים. תשתיות ייעודיות לרוכבים באמצעות שבילי אופניים מופרדים הן פתרון מצוין ומקובל בערים רבות בעולם. סלילת רשת שבילי אופניים מופרדים פיזית מהכביש שבו נוסעים כלי הרכב המנועיים מפחיתה את הסיכון להיפגעות הרוכב. בנוסף, מיתון וריסון תנועה באמצעות צמתים ומעגלי תנועה תוביל לחיזוק בטיחות הרוכבים. כמו כן, שיפור התאורה בשעות החשכה יגביר את הנראות של רוכבי האופניים. עידוד השימוש בביגוד זוהר כולל מחזירי אור ותאורה אקטיבית על האופניים יאפשרו לנהגים לראות את הרוכבם ממרחק רב יותר. לצד זאת יש להגביר את המודעות בקרב הנהגים להימצאותם של רוכבי האופניים בכביש והחשיבות של שמירת המרחק מהם. עידוד שימוש במערכות התרעה בכלי הרכב יאפשרו זיהוי רוכבי אופניים בשלב מוקדם וכתוצאה מכך שמירת מרחק.

טיפים לרכיבה בטוחה:

– שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות.

– שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

– הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.

– בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. שרון

    זה ממש לא נכון הירידה נובעת מהחורף שלא משתמשים כל כך באופניים כל התשתיות האלה הם חרטה ברטה גזל של הכביש ובעיקר בעליות ולא במקומות שבאמת צריך את זה אז שלא ימכרו לכם בולשיט ותתחילו לדייק במידע שאתם נותנים לציבור כי מעיריית ירושלים מגיעים רק שקרים

  2. דורון

    מסלול הרכיבה שלי להר חוצבים רק נהיה יותר מסוכן. לא ייתכן שבמהלך עבודות על שד' גולדה מספר נתיבי הרכב הפרטי גדלו על חשבון הולכי רגל ומשתמשי תחב"צ. לרכב שם על אופניים מסוכן מאוד ואין שום מסלול חלופי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר