ברחוב צי'לה 15 בקרית היובל מקודמת תוכנית התחדשות עירונית. מדובר על אחד הרחובות הבודדים בקרית היובל שאינו מוגדר בדחיפות להתחדשות עירונית (הוא מכונה אזור כחול, בניגוד לאזורים אדומים וכתומים, שבהם הדחיפות להתחדשות גדולה יותר). תוכנית האב של קרית היובל מגדירה בינוי ברחוב צ'ילה של עד 4 קומות. אבל היזם הגיש לוועדת התכנון בקשה ל-8 קומות. הוא נדחה לפני כשנתיים, וממש באחרונה נערכו שינויים והיזם הגיש תוכנית מתוקנת – 7 קומות מעל קומת חניה תת קרקעית, אבל עם בינוי נמוך רק ב-90 ס"מ מהתוכנית המקורית שהגיש.
עמדת מהנדס העיר, שהוצגה בוועדת התכנון על ידי אמי ארבל, היתה לדחות את בקשת היזם ולהמליץ לאשר לו רק 4 קומות. אולם בסופו של דבר, בהצעת פשרה של יו"ר הוועדה אליעזר ראוכברגר, הוחלט על חריגה מהבינוי המוצע בתוכנית אב. פרוטוקול הדיון חושף איך מתנהלים הדברים ואיך מתעלמים מעמדת גורמי המקצוע.
"מדובר בתוכנית בכחולים של קרית היובל", אומר אמי ארבל ממהנדס העיר, בהתייחסו לכך שהאזור אינו זקוק להתחדשות עירונית. "קיבלתי תכנית מתוקנת שמציעה הורדה של קומת חניה לתת הקרקע, ומציעה 7 קומות (סה"כ 90 ס"מ פחות מההצעה המקורית".
עוד מוסיף ומדגיש ארבל: "לאור כל מה שקורה היום בקרית היובל מחינת תוספת כמות יחידות דיור ומכיוון שעד היום לא נגענו באזורים המסומנים בכחולים – ההמלצה נשארה לדחייה".
אולם למרות דבריו של ארבל, כאמור נציג מהנדס העיר בדיון, יו"ר הוועדה, סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר, דווקא מבקש לתת ליזם לפחות חלק מבקשתו. "המדיניות היא 4 קומות, הם הציעו 8 ובתוכנית המתוקנת מציעים 7 קומות. אני מציע פשרה של קומה חמישית שהיא בנסיגה – 5.5 קומות".
סגני ראש העיר אדיר שורץ ויוסי חביליו, שניהם גם חברי ועדת התכנון, הביעו התנגדות להצת הפשרה וטענו כי אין שום סיבה לחרוג מהמדיניות ו"לא צריך לפרוץ את תכנית האב ולתת ליזם יותר", כדברי חביליו.
ארבל, נציג מהנדס העיר, הוסיף סייג חריף ומשמעותי ואמר: "אישור תוכנית כזאת בכחולים בניגוד למדיניות, פוגעת וגורמת נזק לכתומים ולאדומים, שהם יותר נצרכים לתוכנית פינוי-בינוי… אין כאן שאלה של כלכליות, ולא תמיד זה הכרחי לתת פשרה. אם הוא היה מבקש יותר, אז היינו כפשרה גם נותנים יותר?".
(הדיון בוועדת התכנון העירונית)
אולם למרות הדברים הברורים והחד משמעיים, ועל אף החריגה מתוכנית האב, היו"ר ראוכברגר המשיך לקדם את הצעת הפשרה שלו ולבסוף הוביל לאישורה עם תמיכה של 5 נציגים (כולם מהמגזר החרדי) אל מול 2 מתנגדים (שניהם מהמגזר החילוני).
רגע לפני ההצבעה זעם חביליו על הכוונה לעלות את הפשרה כאפשרות וזעק בחדר: "לא סתם אני אומר שוועדות התכנון הן ועדות ליזמים. לא אכפת לכם מהציבור. רק מהיזמים". כאמור, צעקותיו לא הואילו. התוכנית עברה.
"נגמרו המילים" – התגובות להמלצת הוועדה
פרוטוקול הדיון הותיר גורמי תכנון רבים ופעילים חברתיים המומים. החריגה הבוטה וההתעלמות העוד יותר בוטה מעמדת גורמי המקצוע ומתוכנית האב הצליחה להכעיס אותם.
כך למשל, מעמותת יובלים 2040 אשר נלחמת על עתידה של קרית היובל לאור ריבוי תוכנית ההתחדשות עירונית נמסר: "הדוגמא ממחישה שאין מדיניות תכנונית ברורה, אין חוקים, אין מגבלות. זה כר פורה לשחיתות ולרמיסה של האינטרס הציבורי".
יו"ר מינהל קהילתי יובלים ד"ר אסף שפנייר: "נגמרו המילים".
כאמור, בדיון עצמו סגן ראש העיר חביליו, שמתנגד נחרצות למדיניות הבנייה בעיר, עלה לטונים גבוהים וזעק נגד הצעת הפשרה. בשיחה עם "כל העיר" הוא אומר: "כפי שאמרתי גם בדיון, לצערי הוועדה המקומית וגם הוועדה המחוזית דואגות בעיקר ליזמים ולא לתושבים. לי יש ביקורת בנושא הבנייה פעמים רבות גם על עמדת מהנדס העיר, אבל אני מצפה מהוועדה המקומית לפחות לקבל את עמדת מהנדס העיר. גם זה לא קורה. למרבה הצער, התוכנית הזו היא רק דוגמה אחת מיני רבות".
סגן ראש העיר אדיר שורץ, שהתנגד גם הוא להצעת הפרה אושרה לבסוף, מציין: "קרית היובל חווה תנופה של התחדשות עירונית. התהליך מורכב, ובתוך תהליך כזה חשוב להצמד למדיניות המסוכמת ולתכנית האב. לכן פעלתי רבות כדי לקדם את דיון העדכון של תכנית האב במחוזית, תהליך שקרוב להשלמה בימים אלה. בינתיים, אני סבור שיש להצמד לתוכנית האב, לבנות איפה שהיא מאפשרת, בדגש על מתחמים בדחיפות גבוהה, ובאיזורים שהיא מגדירה לבנייה מרקמית ומתונה לא לאפשר מעבר לכך. בתיק דנן כך היתה גם עמדת מהנדס העיר ולא ראיתי סיבה לחרוג מהמדיניות ומעמדת אנשי המקצוע".
ראוכברגר מצידו לא מתרגש מהקולות שנשמעים באשר להחלטתו. לדבריו, "לא נתנו ליזם עוד קומות, הורדנו לו. היזם ביקש 8 – אחר כך הוא ביקש 7 – ואני המלצתי על פשרה של 5.5 קומות. נתנו לו פחות מ-50 אחוז ממה שהוא ביקש".
ההמלצה הזו חורגת מתוכנית האב ומנוגדת לעמדת מהנדס העיר?
"תכנית אב זה לא דבר מחייב, ומהנדס העיר בוודאי שלא מחייב".
עוד הוסיף ראוכברגר: "בכל האזורים בעיר מרימים מגדלים עד השמיים, אז למה דווקא פה להגביל ל-4 קומות? היזם טען זה לא כלכלי, ולכן הצעתי פשרה. חשוב להבין – הבינוי המוצע פה עדיין מתון. ביחס לקרית היובל זה כמעט צמוד קרקע. עצם זה שהיזם לא אהב את התוכנית שאושרה ויצא נגדה, מדברת בעד עצמה".
שרון
מי שלא יודע מרבית החברות הקבלניות הם חברות ששייכות לגור ולסטמר כל הכסף הולך שמה כל הגנבים הרומאים יושבים בוועדה לתכנון ובנייה הם חרדים גנבים שקרנים ורמאים ואם מישהו מהם יכול להוכיח שהוא לא גנב ורמאים שקרן מוזמן לתבוע אותי.
אנשים עשרות שנים מחכים אפילו בשביל לקבל היתר בנייה למרפסת משלמים למכר החרדי 6000 שקל ותוך שלושה ימים מקבלים היתר לחדר לממד ולמרפסת ובונים כמה שרוצים
מנחם
כמה אפשר להעמיס על שכונה אחת? למה שלא יקדמו כמה מגדלים ליד ביתו של ראש העיר? או של ראוכברגר היקר? מה חושבים שיקרה בסוף? תהיה שכונה פקוקה, חנוקה, שאי אפשר יהיה לצאת ממנה בבוקר ולחזור אליה אחה"צ. אבל קל לעשות הכל על הראש של קרית היובל. נותנים ליזמים כל מה שהם רוצים, מאיימים על הדיירים שלא רוצים לחתום ומייצרים סכסוכים, מריבות ובלאגן. אבל שוב, לא מעניין אותם. שיתפוצצו התושבים. העיקר שהיזמים יכניסו מלא כסף לכיס.
מטה ירושלים לבינוי שפוי
בגלל שהיזם הציע 8 קומות בידיעה שזה כפול ממה שתכנית האב מאפשרת, צריך לתת לו משהו? למה? האם ראוכברגר מחויב לו??
לתושבים הוא לא רואה את עצמו מחויב בכלל, גם לא למנהל תקין.
התגובה של ראוכברגר ממחישה למה העיר לא יכולה להתנהל ללא תכנית מתאר מחייבת.
מרי
אין על חבליו דואג לתושבים ולא למהנדבים ליזמים שכל מטרתם היא העמסת קומות לא אכפת להם מפגיעה בצביון השכונה וברצונותיהם של הדיירים
מתאים לחביליו להיות רטש העיר ירושלים שמשנה את פניה והופכת להיות לוס אנגלס עים כבישים של שנות הח מישים
נגד רצון הדיירים שסבלו מקום המדינה בלי חניה בלי מרפסת בלי תשתיות כן להתחדשות אבל בלי פגיעה בדיירים לא כל אחד רוצה עוד 100 דיירים על הראש שלו ולא כל אחד רוצה לגור במגדל
העיריה והיזמים רוצים מגדלים כי שם הכסף הגדול מכירת דירות על הגג של התושבים
מרי
אין על חבליו דואג לתושבים ולא למהנדבים ליזמים שכל מטרתם היא העמסת קומות לא אכפת להם מפגיעה בצביון השכונה וברצונותיהם של הדיירים
מתאים לחביליו להיות רטש העיר ירושלים שמשנה את פניה והופכת להיות לוס אנגלס עים כבישים של שנות הח מישים
נגד רצון הדיירים שסבלו מקום המדינה בלי חניה בלי מרפסת בלי תשתיות כן להתחדשות אבל בלי פגיעה בדיירים לא כל אחד רוצה עוד 100 דיירים על הראש שלו ולא כל אחד רוצה לגור במגדל
העיריה והיזמים רוצים מגדלים כי שם הכסף הגדול מכירת דירות על הגג של התושבים
אפה הייתם כל השנים ? למה לא שיפצתם הרחבתם מעט את הדירות