בדיקת "כל העיר": מנתונים רשמשיים של עיריית ירושלים, שנחשפים לראשונה, עולה כי במהלך שנת 2024 ניתנו לנהגים בירושלים למעלה ממיליון דוחות – 859,183 דוחות חניה (חניה אסורה, חניה בכחול לבן ללא תשלום ועוד), ובנוסף נרשמו 160,564 דוחות דיגיטליים לנהגים שנסעו בנתיבי התחבורה הציבורית בעיר.
בסך הכל הכניסה עיריית ירושלים עד כה (עדיין לא נרשמה גבייה מלאה של הדוחות לשנת 2024) למעלה מ-270 מיליון שקלים. כ-190 מיליון מדוחות חניה ועוד למעלה מ-80 מיליון שקל על נסיעה לא חוקית בנת"צ/מת"צ.
יש לציין כי מספר דוחות החניה עלה לעומת השנה שעברה בכ-10 אחוזים (אך מנגד נרשמה ירידה של 10 אחוזים לעומת שנת 2022), כשבכל הנוגע לאכיפה הדיגיטלית בנתיבי תחבורה ציבורית נמשכת מגמת הירידה. 160,564 דוחות על נסיעה בנת"צ ניתנו בשנת 2024, לעומת 174,525 דוחות בשנת 2023 ו-208,180 דוחות בשנת 2022. בסך הכל מדובר על ירידה של למעלה מ-20 אחוז בשנתיים.
באשר לדוחות על חניה אסורה – הרי שאחרי שנרשמה ירידה בשנת 2023, בשנה החולפת שוב נרשמה עליה במספר הדוחות שניתנו לנהגים – אך עדיין מדובר במספר נמוך יותר מאשר בשנת 2022.
בשנת 2022 ניתנו 945,203 דוחות חניה, שהכניסו לקופת העירייה 212,163,647 שקל.
בשנת 2023 ניתנו 775,378 דוחות חניה, שהכניסו לקופת העירייה 160,887,035 שקל.
בשנת 2024 ניתנו 859,183 דוחות חניה, שהכניסו לקופת העירייה 192,043,896 שקל.
***
בעיריית ירושלים מתייחסים לנתונים ומוסרים: "כחלק ממהפכת התחבורה העוברת על עיר הבירה ירושלים, מקדמת העירייה הקמת נתיבי תחבורה ציבורית המשמשים ככלי מרכזי לשיפור יעילות התחבורה הציבורית ולעידוד השימוש בה.
"במסגרת השמירה על ייעוד נתיבי התחבורה הציבורית, מפעילה העירייה מצלמות אכיפה אוטומטיות בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית וזאת על פי חוק. הנתיבים מסומנים בהתאם ולצידם קיימים תמרורי אזהרה המציינים את ייעודם.
"כחלק ממדיניות השקיפות העירונית, מידע על מיקומם של המצלמות ונתיבי התחבורה הציבורית, לצד הודעות על מיזמים תחבורתיים שונים והסדרי תנועה חדשים, מופיעים באתר העירייה. המידע מתעדכן בשפות השונות על בסיס קבוע בהתאם לשינויים בשטח.
"באחריות עיריית ירושלים נתיבי תחבורה ציבורית באורך כולל של 21 ק״מ ולאורכם 61 מצלמות אכיפה".
***
עיריית ירושלים הנפיקה דוחות כפולים לנהגים – כך עולה מבדיקת מבקר המדינה, בעקבות תלונה שהוגשה אל משרדי המבקר והובילה לבדיקה מעמיקה בכיכר ספרא. "דרישת תשלום כפולה על דוח שכבר שולם עלולה להוביל לפגיעה קשה באמון הציבור", אמר עו"ד יונתן מרקוביץ, מנהל אגף בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה.
כ-350 תושבים בירושלים קיבלו השנה דוחות מאגף אכיפה ושיטור מקומי, שילמו אותם כנדרש אולם הופתעו לגלות כי הם נדרשים לשלם שוב את הדוח על אותה עבירה באותו תאריך. לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הגיעו ארבע תלונות על דוחות בנושאים שונים: הדבקת מודעות, השלכת פסולת, עישון במקום ציבורי ואי עטית מסכה (בזמן שהיתה חובה לכך). להפתעת המתלוננים, לאחר ששילמו כדין את הדוחות נוכחו לדעת שהם קיבלו את אותם דוחות בדיוק פעם נוספת.
לדברי יונתן מרקוביץ, ראש אגף בנציבות תלונות הציבור שבמשרד מבקר המדינה: "בעקבות ארבע התלונות האמורות פנינו לעיריית ירושלים ושאלנו כמה מקרים דומים בהם הונפקו דוחות כפולים. גילינו שבשנת 2024 בלבד היו 350 מקרים של דוחות כפולים. מעולם לא נתקלנו בתופעה כזו. הרי התושבים סומכים על העירייה שתנהל את רישום הדוחות בצורה מסודרת ומדויקת, וכשתושב מקבל דרישת תשלום על דוח שכבר שולם – הדבר עלול לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור". בעקבות פניית הנציבות העירייה טיפלה בפניותיהם של ארבעת המתלוננים וכן ביטלה דוחות כפולים נוספים.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בשל תקלה אשר נבעה משדרוג מערכות המחשוב באגף שיטור ואכיפה, הופקו שוברי תשלום חדשים עבור דוחות אשר התקבלו בגינם בקשות לערעור / להישפט. עם קבלת פניות תושבים, ביצע האגף בקרה, אשר העלתה 350 מקרים בהם נשלחו התראות שגויות למקבלי הדוחות. העירייה תיקנה את התקלה באופן מיידי, ביטלה את ההתראות ועדכנה את התושבים באופן יזום על ביטול ההתראה. תושב אשר קיבל דו״ח כפול, מוזמן לפנות למשרדי האגף.
"העירייה מצרה על עוגמת הנפש שנגרמה לתושבים ותמשיך לפעול למתן שירות איכותי ושקוף לתושבי העיר".
תגובות