ירושלים היא העיר המתקדמת ביותר בישראל מבחינת תחבורה ציבורית. כן, יש עוד הרבה עבודה ולא תמיד השירות הניתן לתושב עומד בסטנדרטים – אבל עדיין: הקו האדום פעיל כבר 13 שנים ומסיע כ-170,000 בני אדם מדי יום, בתוך כשנה (אולי קצת יותר) צפוי להצטרף לקו האדום גם הקו הירוק ובתחילת העשור הבא יפעל גם הקו הכחול של הרכבת הקלה. על פי התכנון רשת הרכבות הקלות בירושלים תכלול 8 מסלולי נסיעה שונים – אשר יחברו את העיר כולה (רק לשם השוואה – בגוש דן מדובר על 3 מסלולים בלבד). בנוסף, ישנה את הרכבת הכבדה – אולי מדויק יותר לומר הקו המהיר של הרכבת מתל אביב לירושלים.
פרט לרכבות הקלות, מתוכנן, כידוע, גם מטרו (אך עוד חזון למועד). בימים אלה ממש עמלים הגורמים השונים על פרויקט משמעותי לא פחות – הארכת הרכבת הכבדה – הקו המהיר תל אביב-ירושלים – כך שיכלול 2 תחנות נוספות בתוך ירושלים: תחנת מרכז העיר (באזור צומת האיקסים) ותחנת החאן באזור המושבה הגרמנית. התחנות הללו, כמו תחנת נבון יהיו בעומק האדמה, והתוואי הנוסף של הרכבת יעבור כולו בעומק האדמה באורך של 5.5 ק"מ.
המשמעות המרכזית של הארכת הקו היא תוספת של נסיעות. כיום ניתן לבצע עד 2 נסיעות לכל כיוון בשעה, כשהמטרה היא להכפיל את מספר הנסיעות היומיות ובהמשך אף לחבר את ירושלים רכבתית עם אזורים נוספים בארץ. ההשקעה הכוללת בפרויקט הארכת קו הרכבת לחאן נאמד בכ-4.7 מיליארד שקלים – מרביתם לביצעו אך ישנם מאות מיליונים לטובת התכנון וקידום הזמינות – וזה בדיוק מה שקורה כעת. באחרונה הקצה משרד התחבורה סך של 50 מיליון שקלים נוספים לתכנון וקידום זמינות של תחנת החאן. בנוסף לכ-390 מיליון שקלים שניתנו לפני מספר חודשים.
הקו המהיר לירושלים, שנפתח במלואו בשנת 2019, היה הקו הראשון בארץ שחושמל לכל אורכו ואשר מאפשר נסיעה מהירה ונוחה תוך כ-32 דקות בין תל אביב לירושלים (עם עצירה בנתב"ג).
"כחלק מהתכנית האסטרטגית של הרכבת, ולחיזוק הקשר בין המטרופולינים, הוחלט על ביצוע פרויקט הארכת הקו בתוואי תת קרקעי עד לתחנה ברחוב יפו במרכז העיר ומשם לתחנת החאן ההיסטורית במושבה הגרמנית", אומרים במשרד התחבורה. "אורך התוואי כ-5.5 קילומטרים והוא עובר כולו במנהרה תת-קרקעית, כולל התחנות שיוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. בנוסף לשתי תחנות תת-קרקעיות, תוקם כניסה נוספת בצומת "האיקסים" שתתחבר לקו הכחול של הרכבת הקלה שייפתח בשנים הקרובות, וכן מנהרות לחניית רכבות נוספות שיידרשו עם העלאת תדירות הנסיעות. עם השלמת העבודות יפעלו מדי שעה 13 רכבות לכל כיוון, מירושלים ואליה".
התוכנית, כאמור, כוללת הקמת שתי תחנות חדשות, האחת במרכז העיר והשנייה במתחם החאן, סמוך לתחנה ההיסטורית. תחנות אלה יאפשרו פיזור נוסעים יעיל, גישה נוחה להולכי רגל, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר, וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.
"ירושלים היא בירת הנצח ההיסטורית של עם ישראל, ואני מחויבת לעשות הכל למען פיתוחה, מעל ומתחת לפני הקרקע", אומרת שרת התחבורה מירי רגב. "משרד התחבורה בראשותי מתמקד בפיתוח התחבורה הציבורית, אשר נשענת על מערכות הסעת המונים שמהן מתפצלים כל שאר אמצעי התחבורה. בנוסף לרשת הרכבות הקלות של ירושלים, אשר תושלם בעזרת השם עד סוף העשור הנוכחי, אנו נעזרים במבנה הטופוגרפי הייחודי של ירושלים המאפשר להגיע עד מרכז העיר מתחת לפני הקרקע. בעתיד הקרוב יוכלו תושבי ירושלים להגיע מביתם לתחנת הרכבת הקרובה, ולעלות על קו מהיר שייקח אותם היישר לתל אביב, חיפה או באר שבע. לזה אני קוראת "מחברים את ישראל".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "יחד עם רכבת ישראל, אנו פועלים בכל הדרכים למימוש התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, בהתאם לחזון 'מחברים את ישראל' של השרה מירי רגב. כדי להגדיל את מספר הנוסעים ביותר מפי ארבע מאשר היום, עלינו לתכנן ולהקים עשרות קילומטרים של מסילות מהירות שיחברו את כל חלקי הארץ, ואשר יהפכו את הנסיעה הבינעירונית לעניין פשוט וקל".
שיקו
למה עד שנת 2040? זה לא הסתיים בשנת 2034?
שוש
הצפיפות ברכבת הקלה איומה. 13 רכבות בשעה בשעות העומס, זה אומר 5 רכבות בכל כיוון = רכבת קלה כל 12 דקות! בנאדם לא אמור לחכות בכפור הירושלמי גם לא חצי מהזמן הזה! ורובנו צריכים עוד אוטובוס לרכבת ואוטובוס מהרכבת. 12 דקות לחכות רק לרכבת? ואז להצטופף זוועות, ולעצור בכל תחנה 3-4 דקות כדי לדחוס עוד ממתינים של 12 דקות, ולאפשר לאנשים להשתחל החוצה מתוך הדבוקה הכללית. בגלל שהרכבת על ציר מרכזי, היא אמורה לשנע אנשים לאורך הציר *בכל דקה או שתים* . זה בכל אופן הרעיון, וכך זה עובד בחו"ל.
באותה הזדמנות כדאי להחליף את השם לצומת האיקסים… כבר מזמן ביטלו את האיקסים, לצערי.