היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שוב על המוקד: לכאורה, ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו וחבר נתיניו לא נחה לרגע, עצרה את מה שהם כינו "רפורמה" במערכת המשפט (המונח הפיכה או חיסול קרוב יותר לאמת). אך, הלכה למעשה, תוך ניצול מה שהם מכנים "רוב" (שאינו אלא התקבצות של מיעוטים בעלי עניין שנוהגים בשיטת "שמור לי ואשמור לך"), הם מיישמים בפועל את אותה "רפורמה", שנועדה לסלול דרכם לעשות במדינה ובחברה ככל העולה על רוחם ובהתאם לאינטרס של כל אחד מהם.
למגינת ליבם, אך למזלנו הרב, בדרכם של "חורשי מזימה" אלה ניצבת איתנה היועמ"שית בהרב-מיארה, אשר כל "חטאה" הוא לקיים את המתחייב ממנה במדינת חוק דמוקרטית ומתוקנת. במקום לציית לשומרת הסף, שלמעשה מזהירה גם אותם עצמם מפני תוצאות מעשיהם, תגובתם היא – "לפטר אותה". "להיפטר ממנה". בתוך בעלי אינטרסים אלה גם אלה שיודעים היטב את התורה, אך מתעלמים מהלקח שהיא מבקשת ללמד אותם. במקום לסור מדרכם הרעה, אלה מבקשים לנהוג ביועמ"שית כשם שניסו לנהוג בנביא כאשר העביר מסר והתריע (פרק כו' לספר ירמיהו) מפני מעשים רעים, "להרוג" אותו, דהיינו לפטרה.
נזכיר לאלה את המקורות (ירמיהו פרק כו'):
כל חטאו של הנביא היה להעביר מסר מאת אלוהים, דהיינו: "עֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית יְקֹוָק (בית המקדש)… וְדִבַּרְתָּ עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה… אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם… אַל תִּגְרַע דָּבָר… אוּלַי יִשְׁמְעוּ וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה… וְנִחַמְתִּי אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת… מפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיהֶם… אם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי לָלֶכֶת בְּתוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם… וְנָתַתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה כְּשִׁלֹה… וְאֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶתֵּן לִקְלָלָה לְכֹל גּוֹיֵי הָאָרֶץ".
הדברים, כאמור, לא מצאו חן בעיניהם: "וַיִּשְׁמְעוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים וְכָל הָעָם אֶת יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּבֵית יְקֹוָק", "… וַיִּתְפְּשׂוּ אֹתוֹ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר מוֹת תָּמוּת".
וזו היתה האמתלה: "מַדּוּעַ נִבֵּיתָ בְשֵׁם יְקֹוָק לֵאמֹר כְּשִׁלוֹ יִהְיֶה הַבַּיִת הַזֶּה ְהָעִיר הַזֹּאת תֶּחֱרַב מֵאֵין יוֹשֵׁב?".
בעקבות זאת, "וַיַּעֲלוּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ בֵּית יְקֹוָק… וַיֹּאמְרוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים אֶל הַשָּׂרִים וְאֶל כָּל הָעָםִ משְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה".
הנביא עומד על שלו: "הֵיטִיבוּ דַרְכֵיכֶם וּמַעַלְלֵיכֶם וְיִנָּחֵם יְקֹוָק אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עֲלֵיכֶם".
הנביא האמיץ וישר הדרך גם לא מגלה כל חרדה לגורלו: "וַאֲנִי הִנְנִי בְיֶדְכֶם עֲשׂוּ לִי כַּטּוֹב וְכַיָּשָׁר בְּעֵינֵיכֶם", תוך שהוא מזהיר אותם: "אַךְ יָדֹעַ תֵּדְעוּ כִּי דָם נָקִי אַתֶּם נֹתְנִים עֲלֵיכֶם".
למרבה המזל, היו גם שרים ישרי דרך ואלה הזהירו מפני הפגיעה בנביא: "וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים וְכָל הָעָם אֶל הַכֹּהֲנִים וְאֶל הַנְּבִיאִים אֵין לָאִישׁ הַזֶּה מִשְׁפַּט מָוֶת כִּי בְּשֵׁם יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ דִּבֶּר אֵלֵינוּ. וַיָּקֻמוּ אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הָאָרֶץ וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל קְהַל הָעָם וִירוּשָׁלַיִם עִיִּים וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר… וַאֲנַחְנוּ עֹשִׂים רָעָה גְדוֹלָה עַל נַפְשׁוֹתֵינוּ".
תודות לאלה: "יַד אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן הָיְתָה אֶת יִרְמְיָהוּ לְבִלְתִּי תֵּת אֹתוֹ בְיַד הָעָם לַהֲמִיתוֹ".
***
הנה ההיסטוריה חוזרת: כשם שניסו לעשות לנביא – כך בדיוק מבקשים לעשות ליועמ"שית, זו ש"עומדת בשער" ומתריעה, אך לשיטתם היא עומדת בדרכם. בצד השתלחויות שלמעשה כוללות גם הסתה נוראה נגדה, הם דורשים לפטר אותה. קשה להאמין שאלה אינם מבינים באמת את תפקידה ואת העובדה שאין לה כל אינטרס מלבד להתרות בפניהם מפני החלטות וחוקים שאינם מתיישבים עם עקרונות של משטר דמוקרטי. אלה גם יודעים היטב שמטבעו ומכוח הגדרתו, תפקידו של יועץ משפטי הוא להסביר להדיוט את רזי החוק ולהתריע בפניו מפני תוצאת מעשיו, גם כלפי כלל החברה – וגם כלפי עצמו. אלא שמתוך רצון לנצל את "ימי הזוהר" שבתקופת שלטונם להפיק את המירב, הם אינם מהססים מלעשות כל מעשה נורא כדי "לתפוס שלל". במקום לנהוג כפי שנהגו כאן ממשלות קודמות עשרות בשנים, להרכין ראש בפני היועמ"שית נטולת הכוונות והאינטרסים, להבין את המסר שהיועמ"שית מנסה להטמיע בהם, ולחזור בהם מכוונותיהם, הפתרון שנמצא היה – לפטר אותה. אז יביאו "יועץ משלנו", מתוך תקווה שזה "יכשיר את השרץ". התקווה הנוספת שלהם היא, שאז בג"ץ, זה שהם מנסים להמשיך ו"לשתול" בו שופטים "משלנו" (לשיטתם), ידחה עתירות שיוגשו ממילא נגד מעשיהם וכוונותיהם. בדרכם הרעה הם גם מייחסים לה כוונות ומטרות של "שמאלנית", משל כאילו השמאל הוא אויב העם, לא פחות מכך.
היועמ"שית לא לבד. מול חורשי מזימות אלה ישנם עוד שורה של יועצים משפטיים במשרדים השונים, אשר גם הם הולכים בדרך הישר ומונעים עשיית מעשים בל ייעשו במשטר נאור. הפיתרון שנמצא לאלה הוא – להקדים את מועד "הפרשתם" ומייד אחר כך למנות, גם במשרדים אלה, "יועצים משלנו".
כך, ממש כפי שניסו לעשות לנביא, מבקשים אלה למעשה "להרוג את השליחים". מה יקרה אחר כך ? מבחינתם "אחרי המבול".
לא נותר לנו אלא לקוות שלפחות חלק מאותם שרים ינהגו כשם שנהגו השרים באותם ממלכה, אשר מנעו את הוצאתו להרוג של הנביא ובחוכמתם יעצו דווקא לשמוע לו. אלה הצילו, לא רק את הנביא, אלא את העם ואת בית המקדש.
- הכותב הינו מומחה למשפט פלילי
תגובות