האם חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית בירושלים השתפרה בחציון הראשון של שנת 2024 לעומת החציון שני החציונים של 2023? על פי מדדי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה התשובה היא חיובית. טוב, אולי חיובית בחלקה – כי לגבי חווית הנסיעה אין מספרים מוחלטים, אבל באשר לרמת השירות שקיבלו הנוסעים – יש גם יש.
בשורה התחתונה, על פי מדדי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחב"צ, שלוש המפעילות של האוטובוסים העירוניים בירושלים – אגד, סופרבוס ואקסטרה – רשמו שיפור בשירות הכולל לנוסעים. בנוסף, רשמו החברות שיפור גם באחוזי ביצוע נסיעות – פרמטר משמעותי מאוד עבור הנוסעים.
באשר לציונים – אגד מדורגת במקום הראשון מבין החברות שפועלות בקווים העירונים בירושלים עם ציון מדד 82.52 – קפיצה רצינית מהחציון האחרון של שנת 2023 אז קיבלה החברה ציון מדד משוקלל 74.8. במקום השני בתחבורה הציבורית העירונית – חברת אקסטרה, אשר מפעילה את קווי הצפון בירושלים. אקסטרה קיבלה ציון מדד 81.70 – שיפור של כמעט 2 נקודות מהמדד של החציון השני של 2023, שהיה 79.77.
במקום השלישי והאחרון בקווים העירונים, אך עם השיפור המשמעותי ביותר מהחציון הקודם – חברת סופרבוס, שקיבלה ציון מדד 75.63 לעומת ציון מדד 58.28 בסוף 2023.
יצוין כי שלוש המפעילות בירושלים קיבלו ציון גבוה יותר מאשר הממוצע הארצי שעומד על 71.54.
עוד יצוין כי שיפור משמעותי בשירות נרשם גם לחברת אלקטרה אפיקים תחבורה, אשר מפעילה את קווי האוטובוס בעוטף ירושלים. המדד המשוקלל לחציון הראשון של 2024 עמד על 71.47 לעומת 51.44 במדד של החציון השני בשנת 2023.
אחד המדדים המשמעותיים במדד הכולל הוא אחוז ביצוע הנסיעות (או ביטולן) אשר משפיע באופן ישיר על הנוסעים שנשארים בתחנה במידה ואוטובוס לא יוצא לנסיעה בכלל או בזמן.
במדד הזה חברת אקסטרה ירושלים מובילה עם 99.63 אחוז ביצוע. גם במדד זה רשמה חברת אקסטרה, כמו 3 המפעילות בירושלים, שיפור לעומת החציון השני של 2023 – אז היה אחוז הביצוע של החברה 99.16 אחוז.
במקום השני בירושלים – אגד עם אחוז ביצוע נסיעות של 99.36 אחוז. בחציון השני של 2023 עמד אחוז הביצוע על 98.92 אחוז, כך שנרשם שיפור לא קטן באחוזי הביצוע. חברת סופרבוס שוב אחרונה בירושלים, אך גם בפרמטר זה רשמה החברה את הקפיצה המשמעותית ביותר – 98.83 אחוז בחציון הראשון של 2024 לעומת 97.48 אחוז ביצוע בחציון השני של 2024.
"אקסטרה מפעילה כעת 3 סניפים ועשרות קווים בירושלים, זו כבר אופרציה מורכבת ואתגרית יותר", אומר מנכ"ל אקסטרה תחבורה ציבורית, שוקי פרי. "ולמרות עובדה זו, נתוני הדו"ח של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מעידם שאשכול צפון ירושלים נמנה על האשכולות הבולטים בארץ", אומר פרי.
הדו"ח מתייחס לחציון הראשון של 2024, תקופה שהושפעה מאירועים ביטחוניים בצל המלחמה, חסימות וקושי בהגעת נהגים לעבודה, וכן בשיבושי GPS ועוד, שהשפיעו על היכולת לשקף תמונה מלאה. למרות עובדה זו, שמצויינת בפרק המבוא לדו"ח, התוצאות מעודדות ומעידות על שיפור מתמשך בשירות לנוסעים.
יצוין כי אגף בכיר פיקוח, בקרה ואכיפה ברשות לתחבורה ציבורית בארץ מנהל את מערך הבקרה על מפעילי התחבורה הציבורית במספר דרכים. המערך מורכב מבקרה אלקטרונית, הבודקת באופן אוטומטי 100 אחוז מנסיעות האוטובוסים, ומבקרה תפעולית, המבוצעת בשטח על ידי בקרים סמויים וגלויים אשר הוכשרו לבחון באופן מהימן מגוון שירותים בתבורה הציבורית.
בתחילת 2019 החל משרד התחבורה בהפעלת מערכת בקרה אלקטרונית על נסיעות התחבורה הציבורית. מערכת אשר מנטרת 100 אחוז מנסיעות האוטובוס ברישיון הקו. מאז מנהל אגף פיקוח במשרד בקרה אחר רמת השירות בהפצה של חישוב ציון מפעיל ואשכול מדי חודש בחודשו.
כך למשל, נבחנות החברות על הקפדה על זמנים (כאשר הקדמות ואיחורים מהווים מדד משמעותי כמו גם אי ביצוע ברמת הקו ואי ביצוע של נסיעות בהתאם לתקן שנקבע).
תגובות