נראה שאין דרך אחרת כדי לתאר את מה שקורה בכבישי ירושלים בשבועות האחרונים. העורקים הראשיים בעיר עמוסים במכוניות, הגודש רק הולך ועולה והתסכול כבר נמצא בגבהים מפחידים לנוכח המצב – הן אצל הנהגים והן בקרב נוסעי התחבורה הציבורית.
כביש בגין? פקוק לכל כיוון וכמעט בכל מקטע; הר חוצבים? עמוס. ציר גולדה? רחמים על תושבי רמות. צומת פת? כאוס. דרך חברון? סיוט. צומת הסינמה סיטי? בלגן. מחלף גבעת מרדכי? בלתי נסבל.
לפעמים נדמה שגם בתוואי הרכבת הקלה יש עומסים לאור כמות רכבי החירום וההצלה שנוסעים בהם. ועם כמה שהתופעה בזויה – לאור מצב הכבישים והפקקים, ניתן לפעמים להבין את מי שמנצל את מה שאפשר כדי לחמוק מהנסיעה על 0 קמ"ש.
בשכונת רמות מתלוננים התושבים על עומסים בלתי אפשריים כבר תקופה ארוכה. באחרונה, לפקקים הבלתי נגמרים הללו, נוספו גם תחילת עבודות תשתית של הרכבת הקלה – כך שאם עד עכשיו היה רע – מעכשיו הולך להיות הרבה הרבה יותר רע.
ציר גולדה, כידוע, חוצה את שכונת רמות לכל אורכה ומתחבר להר חוצבים-בר אילן, לכביש בגין, לכביש 9 ולמנהרת הארזים היציאה מהעיר. מה שהופך את צומת רמות לסואן במיוחד, ועם מצב התשתיות והעבודות בכל פינה – התוצאה היא פקקים וטורי מכוניות שמשתרכים מהחלק העליון ביותר של רמות ועד הצומת – ומשם מתפזרים העומסים לכיוונים השונים. הרבה זמן יקר מבזבזים תושבי רמות בכבישים.
בשבוע האחרון החלו, כאמור, עבודות ראשונית להקמת התשתית לרכבת הקלה. בינתיים זה רק סימונים על הכביש לקראת הסדרי תנועה שיהיו בשנים הקרובות ויכללו גם צמצום נתיבים. פתרונות אין באופק, בהיעדר תחבורה ציבורית איכותית ותעדוף בולט לתחבורה הציבורית או לחילופין תשתית הליכתית או מיקרומובילית (אופניים, קורקינטים) בטוחה – אין באמת אלטרנטיבה לרכב הפרטי.
"מאז תחילת העבודות על הקו הכחול המצב הפך להיות נורא. הפקקים הפכו לרציניים מאוד בשבוע האחרון והעומס רק הולך וגדל התושבים מתוסכלים", מספרת בתסכול דקלה אלון, תושבת השכונה ופעילה בנושא תחבורה ברמות בשיחה עם "כל העיר" ומוסיפה: "המרמור גדול בגלל שהתחבורה הציבורית פה גרועה. אין נתיב תחבורה ציבורית ויש עומס בגלל הרכבים הפרטיים. עבודת המקטע ברמות יצר עומס תנועה גדול וסיכון גדול גם להולכי הרגל. חבל שהעירייה לא יודעת לעשות שיתוף תושבים. חושבים שהם חכמים, אבל הם מבצעים עבודות בלי חשיבה".
אלון מדגישה כי "הפקקים מגיעים עמוק לתוך שכונת רמות, כך למשל ליד הקניון ברמות יש את כלי עבודה של הרכבת שבאו על חשבון מקומות חניה וזה מייצר תגובת שרשרת, כי אין חניה ואז חונים בצדדים, על המדרכות, אין פיקוח עירוני או שיטור, הפקקים מחריפים והסיכון להולכי הרגל גדל. זה יפה שראש העיר רוצה לפתח את העיר ולבנות מגדלים, אבל שכונת רמות היא כמו עיר עם 65 אלף תושבים –השכונה הגדולה בארץ, ואין שום היגיון להמשיך לבנות בה כשיש רק עורק נסיעה אחד היוצא מהשכונה ונכנס אליה. התחושה היא שאין לעירייה אסטרטגיה, אין תכנון ארוך טווח. אני כבר הבנתי את הבעיה ואני פשוט יוצאת מוקדם מאוד, בשש ורבע כדי להגיע לעבודה. החזרה לרמות זה כבר סיפור אחר. פשוט סיוט".
הדס, תושבת רמות אף היא, מוסיפה: "מאז שהחלו העבודות על הקו הכחול נוצרו פקקי ענק ולוקח לעבור מקטע עד ליציאה בבגין לפעמים גם שעה בשעות העומס וזה בלתי נתפס".
גם הדס מצביעה על נקודת היציאה והכניסה הבודדת לשכונה כזו שיוצרת את עומסי התנועה הכבדים: "שכונת רמות היא בעלת יציאה אחת בלבד, וציר גולדה מאיר הוא היחיד שבו אפשר להגיע דרכו לעיר. הבעיה היא שהציר הזה הוא גם עורק מעבר משכונות וכבישים אחרים – כולל מיישובים מחוץ לירושלים – מה שמכביד עוד יותר על הכביש. זה מייצר עומס מטורף".
לדבריה, "העבודות רק ילכו ויגברו והמצב יהיה קטסטרופלי הרבה יותר ממה שקורה עכשיו. פתחנו קבוצת וואטסאפ לתושבים, ואנחנו מנסים להתארגן כדי לקבל תשובות ולחפש פתרונות, כי כרגע אין תשובה מאף גורם בעירייה. הם לא יודעים מה הם הולכים לעשות בנידון. לא נראה שלעירייה יש פתרונות, והחשש שלנו הוא שיהיה בלתי אפשרי לנסוע בציר גולדה בשני הכיוונים – בבוקר ובערב. חשוב לומר שלפני מספר שנים, העירייה עשתה מספר פעולות כדי להקטין את העומס – ואני מצפה שגם עכשיו ינקטו בצעדים כאלו ואחרים כדי לשפר את המצב, אנחנו הולכים לכמה שנים טובות של קטסטרופה".
***
עבודות תשתית של הרכבת הקלה יש גם בדרך חברון. ושם העירייה פעלה – אך כנראה שהפעולה שלה גרמה לתוצאה רעה עוד יותר. ציר דרך חברון, כידוע, מחבר את כל שכונות דרום העיר – מגילה דרך הר חומה וארמון הנציב ועד לאזור הסינמטק. בחלק משמעותי של הכביש – היה בעבר נת"צ. בשל תחילת עבודות הרכבת הקלה וצמצום הנתיבים בכביש – הוחלט על ביטול הנת"צ. התוצאה – הפקקים נשארו, רק שכעת עומדים בהם גם האוטובוסים – והאוטובוסים, יש לציין, מכילים את מרבית הנוסעים על הציר בשעות העומס.
"אני ככל הנראה אוותר על נסיעה בתחבורה הציבורית ואחזור אחרי שנים לרכב הפרטי", מציין בשיחה עם "כל העיר" תושב שכונת ארמון הנציב. "אם אין לי את היתרון של נסיעה חלקה – אז האלטרנטיבה של האוטובוס, עם הנסיעה הפרועה לעיתים, העצירה בתחנות והצפיפות – פשוט כבר לא משתלמת. חבל. כי על דרך חברון היתה תחבורה ציבורית יחסית טובה".
"אני לא מבין מדוע העירייה ביטלה את נתיב התחבורה הציבורי בדרך חברון. זה פשוט מחדל", רוטן נוסע אחר בתחבורה הציבורית. "איך מבטלים את הנת"צ כשיודעים שמרבית הנוסעים הם משתמשי תחבורה ציבורית? זה משבש את המשק בעיר, את הכלכלה".
נוסע שלישי מציין כי "מספר נוסעים ותושבים באזור כבר מתעדים, מצלמים ומתכוונים לפנות לעירייה בנושא. זה מצב שהוא בלתי אפשרי. עצוב שבעירייה עושים הכל הפוך. צריך להחזיר את הנת"צ במיידי – זה הפתרון וזה לא כזה מסובך. אפשר גם לצמצם את מספר הרכבים שמגיעים מחוץ לעיר. בנוסף צריך להפסיק לחלק חניה בחינם. אם החניה תעלה כסף – אנשים יחשבו פעמיים לפני שיוציאו את הרכב".
"זה מרגיש שבעיריית ירושלים מנותקים, ספק גדול מאוד אם מי ממקבלי ההחלטות עלה בשנים האחרונות על אוטובוס", מסכם נוסע אחר את הנושא. "זה אבסורד שמקדמים את הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית. לא מחוברים למציאות של המאה ה-21".
לדבריו, "אחר כך שלא יתפלאו למה סטודנטים ותושבים עוזבים את העיר, זה פשוט בלתי נסבל להתגורר פה. כל סטודנט שעזב וחוזר לביקור רק אומר שהמצב נהיה גרוע יותר. התשתיות פה גרועות, אין מדרכות בחלק מהמקומות וזה גורם להרוגים. זו עיר משותקת, עיר בהתקף לב ולא אף אחד לא איכפת, אפילו הממשלה מיואשת מהעיר".
***
"ירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים" – מכריז בשנים האחרונות ראש העיר משה ליאון כמעט בכל הזדמנות. גם מנכ"ל העירייה איציק לארי חוזר על המנטרה הזו בכל ראיון שנערך עימו. בינתיים, כפי שניתן להבין, המצב בכבישי ירושלים רק מחריף (וזה עוד לפני שדיברנו על הסכנה להולכי הרגל וריבוי תאונות הדרכים בשל המצב).
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כל המקומות שצוינו בכתבה מצויים בימים אלו בעיצומן של עבודות תשתית נרחבות, לרבות עבודות להקמת קווי הרכבת הקלה השונים, פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית ושדרוג הכבישים הקיימים. ברור לכל שעם סיומן, יחל עידן תחבורתי חדש בעיר.
"מבדיקות שנעשו לאחר פתיחת מנהרות הגבעה הצרפתית, נמצא כי נהגים רבים מנסים לעקוף את העומסים הקיימים בצומת רמות ולהתחבר לבגין דרך שדרות גולדה מאיר. עניין זה מקשה על זרימת התנועה מכיוון שכונת רמות. על כן, עודכנו זמני הרמזור הירוק בצומת גולדה מאיר- כביש 9 במטרה להקל על היוצאים משכונת רמות.
"בעניין נת"צ בדרך חברון – באזור מתבצעות עבודות להתאמת הקו הכחול של הרכבת הקלה. במסגרת זאת בוצעו שינויים בהסדרי התנועה, כך שהנת"צ שהיה קיים בעבר בוטל ובמקומו הוקם נתיב תחבורה ציבורית לכיוון מרכז העיר.
"בעניין העומסים בצומת פת, באזור מתבצעות עבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה ועל כן בוצעו במקום מספר הסדרי תנועה, שיאפשרו זרימת תנועה לצד המשך העבודות על הקו הירוק. כל שינוי שנעשה במהלך העבודות מאושר לאחר תכנון מוקפד על מנת לאפשר לנוסעי התחב"צ ורכבים פרטיים מינימום זמן בתנועה ובתיאום עם המשטרה. המידע עובר באופן שוטף לתושבים במגוון אמצעים. עיריית ירושלים מובילה בשנים האחרונות מהפכת ענק בתחום התשתיות על מנת לשדרג את איכות הנסיעה ברחבי העיר ירושלים. אנו מצרים על זמני ההמתנה ומאמינים כי ההקלות שיגיעו בסיום העבודות, ישדרגו את חווית הנסיעה משמעותית, יגבירו את השימוש בתחבורה ציבורית, יצמצמו את עומסי התנועה ויפחיתו את זיהום האוויר".
אשרי המאמין.
ירושלמית
זה בדיוק העניין. במקום לרכז עבודה במספר נקודות, לסיים – ולפתוח במקומות חדשים, יש עבודות איטיות בכל מקום כבר יותר מ20 שנה. אין אזור לא לפור ובלי קידוחים, רעש, אבק ופקקים – ברציפות שנים. והפתרון הוא איכשהו תמיד לפתוח עוד כבישים ולהשאיר מצב חפירה תמידי.
אין סופית היא - הטפשות האנושית
בואו נעשה כתבה על הפקקים שנוצרו מעבודות תשתית לתחבורה ציבורית טובה בירושלים, ונכתוב בה שאין בירושלים תחבורה ציבורית טובה. זה בטוח יעבוד
30 קמש עכשיו
נת״צים והרכבת הקלה הם הכרחיים, אבל אם רוצים באמת לשפר את המצב, אין מנוס ממדיניות שמטמיעה אגרות גודש ועושה סוף לחניה חינם בעבודה וליד הבית. חבל שאנשים לא חושבים על הדברים הבסיסיים ביותר בהתנהגות של בני אדם.
בבר
ירושלים יותר גרועה ממחנה פליטים פקוקה ומלוכלכת ..
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
7
מליסה
איפא הימים ההם
דוד
העיקר רוצים לבנות מגדלים. ואז בכלל אין תקומה לתחבורה בעיר.
הנוסע
לתת אלטרנטיבה לתושבים: לחסום יותר כבישים לתנועת מכוניות – לטובת האוטובוסים. גם בדרך חברון, וגם בשדרות גולדה מאיר, ובעיקר בקרן היסוד והמלך ג'ורג', ובכל השאר – עד להקמת קווי הרק"ל.
הצילום באדיבות המצלם:)
ירושלים התכערה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
1. תפתחו את הלימודים בין 8.30-9.00 ובהתאם תסיימו. יהיהנפחות עמוס.
2.תדאגו שהפקחים בתחבצ יהיו אנושיים כדי שנחזור לנסוע בה.
דויד גור כוהל
אין כמו אימא בעולם!!!!!!!!!!
ברוך ג.
בקיצור – משה ליאון שקרן !!!!
מדבר מילים בלי כיסוי על שיפור התחבורה !!!
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
העירייה לא עושה שום דבר טוב ,חוץ מלנצםצם נתיבים בכביש, לבנות מדרכות רחבות סתם ולשתול פרחים , ההלו היגיע בזמן להפריד בין גינות לעירוני
איציק
הכול מכוון ,זה נעשה בזדון .
תחשבו שלני 14 שנה כל הכבישים היו מרווחים ,יותר נתיבים ,בלי כחול לבן בחניות הכול היה חופשי ומאושר .
צריך להחזיר את השליטה לאזרחים ,ולצאת למשעל עם אמיתי
חצ
העם הרע לא נוסע בתחבורה ציבורית שירקבו בפקקים
מאיה
וכשיהיו מגדלים עד השמיים אי אפשר יהיה בכלל לזוז בעיר הזו
הרץ
הפרויקטים התחבורתיים הם נחוצים ואם היו נעשים במחשבה ובתכנון נכון , תוך ריכוז מאמץ באזור מסוים , עד לסיום מהיר, יתכן שגם היינו נהנים מהתוצאות . חבל שהם מתוזמנים בו זמנית בכל העיר ומקודמים באיטיות מחרידה. בקצב הזה , רק בעוד דור הכל יסתיים ואז יתברר שצריך להתחיל הכל מחדש. חלם , חלם, חלם.
#משהליאוןהמלך
פשוט לקחת נתיבים לטובת נתצים. זה הפתרון היחיד כרגע. כל הכבוד לעייריה על העבודות אבל
ניר
בעירית ירושלים יש יותר מדי סתומים חסרי בינה ולכן המצב הקטסטרופלי!
דניאל צימרמן
כתבה בכיינית ומוגזמת. אני משתמש בכל הצירים שהוזכרו והמצב לא חמור בכלל כמתואר. בנוסף, היכן שאכן יש עומסים קשים זה בגלל שהעירייה עומלת על יצירת פתרונות כגון הרק"ל, מנהרות וכו'. בקיצור כתבה פח של כתב של בנה מימיו דבר
ST
1. "רותן" אחד התושבים.. הייתי מצפה מכתב בעיתון שיעשה שיעורי בית בכתיבה נכונה וידיעת השפה העברית על בוריה. אחרת זה באמת מעיד על בורות. נכון לכתוב: רוטן אחד התושבים.
2. הגיע הזמן "לשנות את הפזמון" ולהפסיק להיות אגואיסטיים. כשאתם כותבים או מביעים דעתכם בפרהסיא לצמצם את נסיעת הרכבים הפרטיים בעיר, למצמצם נתיבים עבורם- זה רק מראה את חוסר הרגישות לנגישות. העיר ירושלים, מאופיינת במספר גדול של אנשים עם מוגבלות בניידות. הדרך היחידה שלהם להתנהל היא עם רכב מותאם- שהם זכאים לו מכורח החוק. הפסיקו לחשוב רק על עצמכם. גם ככה אין להם ריבוי חניות נכים בעיר…
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
פשוט קטסטרופה אנשים חסרי לא ירושלמים מנהלים לנו את העיר