כביש הגישה המשני למבשרת ציון, צבי זכר ודרבן הודי שנדרסו בכביש (צילומים: דב גרינבלט, עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
כביש הגישה המשני למבשרת ציון, צבי זכר ודרבן הודי שנדרסו בכביש (צילומים: דב גרינבלט, עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

קטל בעלי החיים יפסק? הכביש שחוצה את אתר הטבע החשוב באזור ירושלים חוזר לשולחן הדיונים

ניצחון לחברה להגנת הטבע: בית המשפט פסק כי יתקיים דיון נוסף בנחיצות של כביש הגישה המשני למבשרת ציון, שחוצה את נחל ארזה וגרם לפגיעה באינספור בעלי חיים מאז פתיחתו. "פגיעה אקולוגית מתמשך שיש לשים לה סוף"

פורסם בתאריך: 31.10.24 08:56

נחל ארזה הוא אחד מאתרי הטבע הבולטים באזור ירושלים, והוא מהחשובים ביובלי עמק הארזים ונחל שורק עליון. כפי שפורסם ב"כל העיר", את הנחל חוצה כביש גישה למבשרת ציון (לפני מנהרת הראל מכיוון ירושלים), אשר נסלל בעבר כפתרון זמני לבעיית גישה למבשרת ציון בשל סלילת כביש 16. אולם סלילת כביש 16 הסתיימה, אך הכביש נותר פתוח לתנועת כלי רכב – זאת למרות הבטחות מפורשות שהוא ישרת, אם בכלל, רק רכבי חירום וביטחון.

כזכור, כפי שפורסם, החברה להגנת הטבע עתרה לבית המשפט לעניינים מינהלים ודרשה להוציא צו לסגירת הכביש, בטענה שהוא עלול להביא לחיסול כללי של חיות בר הנמצאות בו.

בדיון שהתקיים השבוע החליט השופט רם וינוגרד כי סוגיית פתיחת הכביש תוחזר לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות, שם יוחלט על נחיצותו גם יוכרע האם הוא יהיה פתוח לכלל הרכבים, רק לרכבי חירום או שייסגר באופן סופי כדי להתחיל בשיקום האתר.

על פי החלטת בית המשפט, הדיון בוות"ל יתקיים בתוך חודש – לא יאוחר מה-1.12.2024, וההחלטה תוצג לצדדים עד ל-8.12.2024. מדובר על הישג משמעותי לחברה להגנת הטבע, אשר "מברכת על ההחלטה".


כביש עוקף נחל ארזי (צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע)

כביש עוקף נחל ארזי (צילום: דב גרינבלט – החברה להגנת הטבע)


עוקף נחל ארזה (צילום מסך: גוגל מפות)

(צילום מסך: גוגל מפות)


כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אסף רוזנבלום ואסף בן לוי, מצוין כי נחל ארזה הוא מהחשובים ביובלי עמק ארזים ונחל שורק. "זהו נחל בעל מורכבות מבנית גדולה, שפע מקורות מים ומזון ועל כן הוא עשיר בצורה יוצאת דופן בחיות בר גדולות, חלקן בסכנת הכחדה עולמית", נכתב בעתירה.

עוד על פי העתירה: "בסקר אקולוגי שבוצע על ידי מכון דש"א, הוכר נחל ארזה כבעל ייחוד חזותי ותרבותי, המשמש כאזור טיולים, הצמוד ליישובים… למרות שנחל ארזה נמצא בין יישוב, לכביש ראשי, הוא קיבל 1, ציון גבוה מאוד, בסקר, במדד הערכיות הנופית".

 

עוד נמסר מהחברה להגנת הטבע: "מדובר בכביש החוצה את נחל ארזה, שהוא מהחשובים ביובלי עמק ארזים ונחל שורק עליון. זהו נחל בעל מורכבות מבנית גדולה, שפע מקורות מים ומזון ועל כן הוא עשיר בצורה יוצאת דופן, בחיות בר גדולות, חלקן בסכנת הכחדה עולמית. סוגיית הכניסה למבשרת, נדונה כבר בעשור הקודם, בעת אישור התוכנית להרחבת כביש מספר 1 (תת"ל 16), ומוסדות התכנון, הכריעו כי כלל אין צורך בכביש גישה נוסף למבשרת. לגבי השטח הרגיש, שבו נסלל הכביש מושא העתירה, נקבע כי הוא אמור לעבור שיקום נופי.

"בפועל, הכביש נסלל ואף חובר באופן בלתי חוקי, לכביש מספר 1, על מנת לתת מענה ליישוב, עד להשלמת הגישה דרך כביש מספר 16. ואולם, למרות שכביש 16 כבר הושלם ופועל, על אף שחיבור הכביש נעשה בניגוד לדין, ולמרות העובדה שכל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם משרד התחבורה וראש המועצה, התחייבו באופן רשמי, כי מדובר בפתרון זמני בלבד, הכביש עודנו פתוח לתנועה, תוך יצירת פגיעה אקולוגית מתמשכת וללא שיקום השטח, כפי שנדרש, על פי התכנון המאושר.

"לאור הטענות לפיהן הכביש נחוץ לרכבי חירום וביטחון, הבהיר בית המשפט היום, כי היה על הוות"ל לשקול גם את האפשרות של הגבלת התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, וכי לא סביר היה להותיר את ההחלטה בעניין, לחברת נתיבי ישראל (המשמשת כרשות התימרור הרלוונטית), אשר מצויה בניגוד עניינים בעניין זה.

"החברה להגנת הטבע, סבורה כי על הוות"ל, לנצל את ההזדמנות לצורך תיקון הטעות, ובמסגרת זו לבחון מחדש את החלטתה, לסגור לאלתר את הכביש, ולשקם את השטח, עם לוח זמנים קשיח ומחייב, עד לסגירתו הסופית של הכביש ושיקום השטח. לכל הפחות, ראוי כי הוות"ל, תגביל את התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, על מנת שהוא לא יהווה מפגע אקולוגי וסביבתי".


צבי זכר שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן - החברה להגנת הטבע)

צבי זכר שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן – החברה להגנת הטבע)


דרבן הודי שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן - החברה להגנת הטבע)

דרבן הודי שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן – החברה להגנת הטבע)


 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. אפרת

    עדיין לא הישג הכביש נשאר פתוח והקטל נמשך. היה צריך לפסוק על סגירה מיידית של הכביש עד לדיון חוזר

  2. Drora

    חשוב להגן על הטבע.. מדינה קטנה שתמיד צריכים להילחם על הטבע החי והצומח ויש כאלה שרק אינטרסים שונים חוץ מהטבע מעניינים אותם. החברה להגנת הטבע בהצלחה בשביל כולנו

  3. דושדוש

    במדינה מתוקנת שמים מעבר תת כבישי, במדינה פח כמו שלנו גונבים את הכסף לחרדים

  4. איתןןןןןןןן

    החברה להגנת הטבע. גוף מיותר שמן מדושן שגורם סבל לבני האדם ומקדש את החיות.בני האדם יסבלו והחיות יחיו כמו שצריך. כמה נזק עוד תגרמו לבני האדם.

  5. דוד רייכרט

    חיות מאד נחמד וחשוב, אבל בני אדם יותר.
    אם יסגר, תהיה למבשרת גישה אחת בלבד. במצבי חרום לרבות שריפה, אין דרך מילוט וגם לרכבי חירום לא תהיה גישה.
    אדרבא, צריך להוסיף כביש עם גשר מעל עמק הארזים שיתחבר לשכונת רכס חלילים. גם יקטן העומס עקב הגידול באוכלסיה במגרסה.
    צריך כאן חשיבה הוליסטית.
    לתשומת לב יורם.

  6. רגב

    ערכי הטבע חשובים כמו גם רווחתם של תושבים. אם נחרוג מהססמאות והקלישאות, וננסה להתעלם ממידת הצביעות של מוסד זה או אחר, נבין כי ככל שאכן יש בעיה (מה שכדי שיבדק ע"י גורם מקצועי אובייקטיבי) הפתרון טמון בטכנולוגיה. במידה שאכן קיים עושר בפאונה של גיא זעיר זה, יש ליצור תנאים נאותים – מעברים שיאפשרוהן לחיות והן לתושבי מזרח מבשרת, בית זית, רמת מוצא ומוצא, נגישות סבירה. אגב אושר של חיות גדולות, מעניין האם נכבדי רשות שמות הטבע והגנים ערים לסכנות שתפוצת החזירים ותנים העולה כפורחת בתוך הישןבים שציינו לעיל..

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר