הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)

למה זה קורה? מספר הנוסעים ברכבת הקלה לכיוון דרום נמוך משמעותית מהתחזית

בדוח שפורסם על ידי הרשות הארצית לתחבורה נקבע כי מספר הנוסעים בקו הרכבת הקלה פסגת זאב ועד להר הרצל נמוך בכ-50 אחוז מהתחזיות. 5,000 נוסעים בשעות השיא בבוקר לעומת צפי ל-10,000 נוסעים. הסיבות ומספר הנוסעים בכיוון ההפוך בפנים

פורסם בתאריך: 23.10.24 08:21

העומסים הכבדים מורגשים היטב כמעט בכל שעות היום ברכבת הקלה, אבל כעת מתברר שהמצב אמור היה להיות גרוע יותר. זאת אומרת – בשעות הבוקר הרכבת היתה אמורה להיות עמוסה יותר.

כך לפחות עולה מדוח מיוחד שהוצג באחרונה באתר משרד התחבורה. הדוח, שהופק על ידי צוות תכנית אב לתחבורה ומסמך מסכם שלו הוצג על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע כי עם הקמת הרכבת הקלה – התחזית היתה כי בשעות השיא בבוקר יהיו בה כ-15,000 נסיעות – 5,000 נוסעים מכיוון הר הרצל ועד פסגת זאב, כשכיוון ההפוך – מצפון לדרום (פסגת זאב ועד הרצל) התחזית היתה למספר נוסעים כפול.

בדוח המיוחד שהופק הסבירו כי העובדה שהרכבת לא נתקעת בפקקים, מקבלת קדימות ברמזורים ואמורה (בדגש על אמורה) לצאת בכל 4.5 דקות בשעות השיא בבוקר – היתה אמורה להביא למספר נוסעים כפול בכיוון דרום לעומת מכיוון צפון.

בפועל, בספירת נוסעים שבוצעה נמצא כי מספר הנסיעות לשני הכיוונים היו זהים – זאת אומרת, 5,000 נוסעים בשעות הבוקר בקו בין תחנת חיל האוויר לתחנת הר הרצל, וכ-5,000 נוסעים בכיוון ההפוך – בין הר הרצל לתחנת חיל האוויר בפסגת זאב.

מחברי הדוח, שהוצג גם בכנס תחבורה באילת ואיכשהו חמק מתחת לרדאר, ניסו להסביר את הפערים המשמעותיים, ומצאו מספר סיבות מדוע מספר הנוסעים מצפון העיר לדרום-מערב נמוך משמעותית מהתחזית:

– בפועל, מהירות ותדירות הרכבת נמוכות מהמתוכנן – במקום תדירות של כל 4.5 דקות, התדירות של רכבת עומדת על 6 דקות בשעות השיא.

– נחזה שיהיה שימוש רב ברכבת הקלה גם על ידי אוכלוסייה ערבית, תחזית שלא התממשה במלואה.

– בצפון העיר פועלים קווי אוטובוס במקביל לרכבת הקלה ו'מושכים' ממנה נוסעים פוטנציאליים, תופעה שלא קיימת בחלק הדרומי של מסלול הרכבת.

עכשיו תחשבו רגע מה היה קורה ברכבות, שגם ככה עמוסות בנוסעים בשעות השיא, אם היו נוספים עוד כ-5,000 נוסעים בכל שעה. אולי יש משהו טוב בהתנפצות התחזיות המוקדמות.


הרכבת הקלה במגדל האשפוז בהדסה (הדמיה: באדיבות מוריה)

הדמיית הרכבת הקלה במגדל האשפוז בהדסה (צילום הדמיה: באדיבות מוריה)



 

 

כאן המקום גם להזכיר – נוסעי הקו האדום של הרכבת הקלה ממתינים בכיליון עיניים לפתיחת ההארכות של הקו – לנוה יעקב בצפון ירושלים ולהדסה עין כרם בדרום מערב העיר. הארכות שצפויות להוסיף עוד נסיעות בכל יום אבל גם להגביר את תדירות הרכבות – כמו גם לייצר קו משני שמחבר רק בין הדסה לבין התחנה המרכזית.

אלא שבפועל, בדיוק כמו התחזיות שהתנפצו, גם פתיחת הארכת הקו מתנפצת בפני הנוסעים בכל פעם מחדש. הדחיות לפתיחה נערמות בזו אחר זו, כשבפעם האחרונה היה רצון להפעיל את הרכבת עוד לפני סוף שנת 2024, אך בפועל נראה כי הדבר ייגרר עד לרבעון הראשון של 2025.

לאור דחיות העבר – אין אף גורם שמוכן לקחת אחריות ולתת מועד. כך שהרבעון הראשון יכול להיות בינואר 2025 או במרץ 2025. ולא שזה מבטיח משהו – כזכור, מועד קודם שניתן היה חגי תשרי 2023, ואילו במכרז שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת כפיר – המועד שנכתב היה יולי 2023 (שגם הוא היה אחרי אינספור דחיות).

כולם גם זוכרים היטב את חגיגות נסיעת המבחן שערכו שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר משה ליאון ברכבת הקלה ליד פסל המפלצת בקרית היובל בינואר 2023 – אז הם הבטיחו שבקרוב מאוד גם תושבי השכונה והנוסעים להדסה ייהנו. אז הבטיחו.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר