ריקי אופק אבן צור (צילום: רופינה פלדמן)
ריקי אופק אבן צור (צילום: רופינה פלדמן)

עו"ד ריקי אופק אבן צור על חשיבותם של הסכם ממון וצוואה

הסכמי ממון בין בני זוג וצוואות הם מסמכים משפטיים מחייבים לכל דבר ועניין. לכן, כדי להימנע מסכסוכים מיותרים ומאבקים מתישים בעתיד, מומלץ לעשותם רק אצל עורכי דין, המתמחים בתחום. עו"ד ריקי אופק צור משתפת מניסיונה רב השנים ומנדבת עצות ששווה להפנים וליישם

פורסם בתאריך: 23.10.24 02:23

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות העומדים להינשא או זוגות המוגדרים כידועים בציבור עורכים הסכם ממון משפטי, במטרה להסדיר את היחסים הכלכליים ביניהם, בין אם במהלך חייהם המשותפים ובין אם כדי למנוע סכסוכים עתידיים במקרה של פרידה או גירושים. עו"ד ריקי אופק אבן צור, העוסקת, בין היתר, בעריכת מסמכים משפטיים (צוואות, הסכמים כלליים, הסכמי ממון ועוד) מדגישה את החשיבות שבחתימה על הסכם ממון בין בני זוג וממליצה לעשות זאת רק אצל עורך דין המתמחה בתחום.

עו"ד אופק אבן צור משתפת מניסיונה רב השנים: "יש זוגות המודעים לחשיבותו של הסכם ממון ועושים זאת בצורה מסודרת אצל עורך דין, אך, לצערי לא כולם כך. יש זוגות לא מעטים שלא עושים הסכם ממון בכלל או שעושים זאת בעצמם, כדי לחסוך כסף, וכנראה גם מתוך אמונה שהזוגיות שלהם תחזיק מעמד לנצח, וזה לא בהכרח כך".

את יכולה לתת דוגמה? 

"לאחרונה ייצגתי לקוח שהיה לו סכסוך עם הידועה בציבור שלו. הם לא ערכו הסכם ממון, אבל הלקוח שלי כתב צוואה. הידועה בציבור, שידעה על הצוואה וגם מה שנכתב בה, טענה שהוא התכוון להוריש לה סכומי כסף גבוהים מאוד לאחר מותו. בית המשפט המחוזי קבע שהצוואה היא לא מסמך מחייב, מאחר שכותב הצוואה עודנו בחיים, והצוואה תיכנס לתוקף רק לאחר מותו. בנוסף, המחוזי קבע שהצוואה לא מלמדת על כוונה לתת סכום כזה או אחר, מאחר שצוואות ניתנות לשינוי. בסופו של יום, הלקוח שלי זכה בסכום כסף נכבד מאוד. במקרה הזה זה הסתיים בטוב, אבל זה יכול היה גם להסתיים אחרת".

איך נמנעים ממצב כזה?

"על ידי הסכם ממון, שנכתב ונחתם על ידי עורך דין שזה תחום ההתמחות שלו. כאשר בני זוג בוחרים לא להתחתן, אלא רק לחיות כידועים בציבור, מומלץ להם לאשר את המסמך, גם אם הוא נכתב על ידם, אצל נוטריון. בני זוג שמתכוונים להינשא, להם מומלץ לאשר את ההסכם בבית המשפט. בהסכם הם מגדירים את היחסים הכלכליים ביניהם ומפרטים את מצבת הנכסים שלהם הנוכחיים או העתידיים, ורק כך נמנעים מאבקים מיותרים".

עו"ד אופק אבן צור מציינת שהסכם ממון או צוואה הם מסמכים משפטיים לכל דבר ועניין, גם אם הם נכתבו על ידי בני הזוג עצמם וגם אם נערכו אצל עורך דין שאין זה תחום התמחותו. היא מסבירה: "אם הניסוחים בהסכם לא מדויקים, בין אם בגלל חוסר ידע ובין אם מחוסר נעימות מהצד השני, הדבר יכול ליצור בעיות עתידיות בקרב היורשים שלהם, ולהביא להגשת תביעות לביטול צוואה, לטענות לניצול האדם שכתב את הצוואה ולסכסוכים קשים ומורכבים בתוך המשפחה. לכן, כדי להימנע מכל זאת, צריך להבין את החשיבות של צוואות".

 

 

לדברי עו"ד אופק אבן צור, צוואה מומלץ לעשות בגיל צעיר, והיא מסבירה: "בכל גיל אפשר לשנות את הצוואה, והצוואה המאוחרת ביותר היא זו שבתוקף, כל עוד המצווה היה במצב קוגניטיבי רפואי כשיר. כאשר אדם מבוגר מבקש לכתוב צוואה, יש להצטייד באישור רפואי ואף מומלץ להסריט אותו שהוא מקריא וחותם על הצוואה".

מוסיפה אופק אבן צור: "כאשר צוואה מנוסחת נכון – נמנעות הרבה בעיות משפטיות, מאחר שהמצווה נפטר, ואז צריך לנסות להבין מה הייתה כוונתו לגבי נכס זה או אחר שלא מוזכר בצוואה.  הדבר דומה להסכם ממון, כל פרט חשוב כי הסכם זה מטרתו להגן חלילה בפרידה. בתיק שבו זכיתי, במחוזי וגם העליון, בית המשפט מחדד את חשיבות הכוונה של אדם שכותב מסמך משפטי, מה היה הלך הרוח של אותו אדם".

* * *

עו"ד אופק אבן צור, נשואה ואימא לשני ילדים, בעלת תואר ראשון במשפטים L.L.B מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים; סיימה קורס הכשרת דירקטורים במכון מגיד, ושימשה בעבר באת כוחו של היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים באגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי לענייני משפחה. היא חברה בארגון הבינלאומי World Jurist Association, מעניקה שירות וייעוץ משפטי בנושאי ירושות, צוואות, גירושים, חלוקת רכוש ומשמשת בוררת מטעם לשכת עורכי הדין ולקראת סיום לימודי 'טוענת רבנות' שכוללת הכשרה מקיפה בכל הנוגע לענייני הפסיקה, סדרי הדין, הפרוצדורה וההלכה של בית הדין הרבני.


משרדי עורכי הדין ריקי אופק אבן צור

השלוחה בירושלים: רחוב נחום חפצדי ,17 מגדל רם

השלוחה בתל אביב: רחוב הארבעה (מגדל המוזיאון)

טלפון: 02-5770095, נייד: 052-5399374.

לאתר >>> 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר