אירועי ה-7/10, אנדרטת חרבות ברזל (צילומים: עיריית ירושלים, ארנון בוסאני)
אירועי ה-7/10, אנדרטת חרבות ברזל (צילומים: עיריית ירושלים, ארנון בוסאני)

שנה לשבת השחורה של ה-7/10: אירועי הזיכרון, המיצגים והתערוכות בירושלים

החל מהיום, ראשון, 6.10, יתקיימו ברחבי העיר ובשכונות מגוון אירועים לציון טבח ה-7/10 ומלחמת 'חרבות ברזל'. בטקס העירוני בכיכר ספרא יקריאו את שמות 85 הנופלים והנרצחים הירושלמים, וישתתפו בו משפחות חטופים ונרצחים. על החלק האמנותי יופקד עמיר בניון. עוד באירועים: התערוכה 'מלחמה זה דבר בוכה', סדנת תשליך, התערוכה 'חיבוק אחרון' המציגה צילומים של אמהות שכולות ועוד

פורסם בתאריך: 6.10.24 08:17

שנה חלפה מאז השבת השחורה של ה-7/10. שנה של אבל ושכול, שנה של מלחמה ואינספור סיפורי גבורה. שנה שבה איבדה ישראל את מיטב בניה ובנותיה, 85 חללים ונרצחים מהם תושבי העיר ירושלים.

כמו בכל המדינה, גם בירושלים יציינו בחודש הקרוב את טבח ה-7/10 ואת מלחמת 'חרבות ברזל' שבאה אחריו. מלחמה שעדיין נמשכת בעצימות גבוה מאוד בלבנון ונמוכה יחסית ברצועת עזה. הציון יגיע בדמות אירועי זיכרון, תערוכות מיוחדות, הצגות ועוד ברחבי העיר ובשכונות.

הטקס המרכזי של עיריית ירושלים יתקיים בבוקר ה-7.10 (שני), בהשתתפות ראש העיר משה ליאון, סגני ראש העיר וחברי מועצת העירייה, משפחות שכולות ובני משפחות חטופים ועובדי העירייה וההסתדרות במרחב ירושלים.

הטקס ייערך בסימן "365 ימים למלחמת חרבות ברזל" ובמהלכו יוצגו שמות הנופלים והנרצחים הירושלמים, תוך הקרנת אותיות שמותיהם שיהפכו לפנים על המסכים.

חלק פעיל באירוע הזיכרון ייקחו בני משפחות נרצחים ונופלים, בהם דניאל אורן, עובד עיריית ירושלים באגף האכיפה והשיטור העירוני ואחיו התאום של אביאל אורן ז"ל שנרצח במסיבה ברעים, שיקריא פרק תהילים. את הקדיש יאמר יוסי כהן, אביו של עמית כהן ז"ל שנרצח במסיבה ברעים לצד בת זוגו נורל ואחותה רויה, בעוד שעמית מגן עליהן בגופו. אימו של עמית, אורלי, עובדת עיריית ירושלים. דן ענתבי, חמיו של תושב ירושלים אוריאל ברוך ז"ל, שנחטף מהמסיבה ברעים וגופתו מוחזקת בשבי החמאס, יישא את התפילה להשבת החטופים. במהלך הטקס, יבצע הזמר עמיר בניון את השירים "הכל עד לכאן" ו"כשאת עצובה".

ירושלים, כאמור, איבדה 85 מבניה ובנותיה במהלך מלחמת חרבות ברזל. לאחרונה נחנכה האנדרטה המרכזית של הנופלים והנרצחים הירושלמים במלחמה, הנמצאת ברחוב רופין מול הספרייה הלאומית.

במהלך השבוע הקרוב יתקיימו מגוון רחב של אירועי זיכרון כולם תחת הכותרת "שנה – יצירה מתוך כאב". בין האירועים הבולטים:

סדנת תשליך וקריאת שירים מתוך שירי ה-7.10 בסימן "כל דבר אתה משליך". (יום ראשון, 6 באוקטובר, 19:30-21:00, במתחם "מקום לשירה").

"מלחמה זה דבר בוכה" – תערוכה וערב שירה לזכר הנופלים והנרצחים בבית הפלמ"ח, כשפונט הפרסום לאירוע נלקח מכתב ידו של סמ"ר שחר פרידמן ז"ל שנפל בצפון רצועת עזה. (שני-שלישי, 8.10-7.10, 21:00-9:00. הבית בפלמ"ח).

 

 

– "חיבוק אחרון" – תערוכת צילומים בכיכר ספרא לציון אירועי השנה של ה-7 באוקטובר. יצרה הצלמת יפעת פאר, המציגה צילומים של אימהות שכולות. (החל מה-7.10 ועד ל-31.10. כיכר ספרא).

– "שבעה באוקטובר" – הצגה עלילתית המבוססת על סיפורים אמיתיים לרגל ציון שנה למלחמה בביצועו של חגי לובר, שאיבד את בנו יהונתן בקרבות בעזה. (שני, 7.10, 20:30. היכל התרבות בית העם).

– "כבר שנה…" – ערב מיוחד לאורם של הנופלים. (רביעי, 9.10, 22:00-20:30. בית יהודית).

– "שובי לביתך" – ערב זיכרון קהילתי-שכונתי בגינות העיר לאירועי 7.10 שיכלול התכנסות של הקשבה שירה וסליחות בהובלת פייטני קהילת ציון, יחד עם שייקה אל עמי, הרב בני לאו, הרבה תמר. (שני, 7.10, 23:00-21:00. מתחם התחנה).

– "אֹוָרה: פרשות על הקירות בירושלים" – וידאו מאפינג בהקרנה שתשלב דימויים מעולם הטבע הפורח מחדש יחד עם פסוקים לנחמה לירושלים כאזכור להתחדשות ולצמיחה המגיעה לאחר השבר והחורבן. (החל מיום שני, 7.10 ועד ה-25.10. על בניין ג'נרלי).

– מרכז ג'ינוגלי העירוני יערוך שתי הפקות מיוחדות – הפקת עיתון המורכב מבני נוער ירושלמים שכותבים על תקווה וחוסן בעקבות המציאות המורכבת מאז ה-7.10, שייצא במהדורה מיוחדת של עיתון "ישראל היום". בנוסף, תוקם ניידת שידור מיוחדת בכיכר ספרא ב-7/10 שתופעל באמצעות צוות בני נוער מבית ספר חושן שלומדים צילום והקלטה. את הראיונות יבצעו בני הנוער שמקבלים הדרכה ממרכז ג'ינוגלי.

– "שירה על אריחים" – לקראת ציון ה-7.10 התאחדה גלריית ג'ינוגלי, הגלריה לילדים ולנוער, עם גלריית חוצות של המחלקה לאומנות חזותית בעיריית ירושלים לפרויקט מרגש בו ילדים כותבים שירה. את שירי הילדים יאייר הקולקטיב הירושלמי ״וועדת קישוט״ והם יוצבו בבניין אגף שפ"ע העתיק ברחוב יפו.

– "עד כאן הקפה שביעית" – מתחילים בהתכנסות בחלל בית הספר לאמנות "הקובייה" ובשיח שינחה גיא בירן יחד עם האמנים המציגים, שיעסוק בתכנים הנוגעים באירועי השעה ובהתבוננות על המושגים: 'הקפות' 'שמחת תורה' ועוד, דרך מדרשים, טקסטים עתיקים והדימויים בתערוכה המוצגת. לאחר מכן, יציאה לתהלוכה שקטה משותפת סביב עמק המצלבה בהובלת האמן איתמר ברנד. בסיום ההקפה, יגיע הקהל לגינה הקהילתית של ניות השוכנת בסמוך, שם יתקיים המופע המוזיקלי 'קולות הרוח' – טריו כלי נשיפה בשיתוף מורים ותלמידים מהמרכז למוזיקה מן המזרח – קטעי סולו אינסטרומנטליים ואימפרוביזציות של כלי נשיפה ממקורות שונים בעולם, דואטים, וניגונים משותפים. (שלישי, 15.10, 22:00-19:00. הקוביה, הגינה הקהילתית בניות).

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר