מוזיאון הסובלנות, מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: ארנון בוסאני, טל שחר)
מוזיאון הסובלנות, מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: ארנון בוסאני, טל שחר)

מוזיאון הסובלנות: "06:29 – מחושך לאור" – התערוכה המיוחדת שאוצר אביו של החטוף בעזה

התערוכה האינטראקטיבית מבוססת על עדותן של 35 נשים אמיצות ששרדו את טבח ה-7/10. האוצר - מלכי שם טוב, אביו של עומר שעדיין חטוף בעזה, "זה הופך קשה יותר ככל שעובר הזמן. אבל אין לנו אפשרות אחרת, זוהי משימת חיינו. אנחנו חייבים להחזיר את עומר ואת יתר החטופים הביתה"

פורסם בתאריך: 5.10.24 18:36

365 ימים חלפו מאז השבת השחורה של ה-7/10 והספירה עדיין נמשכת. היא נמשכת מכיוון שהמלחמה נמשכת – בעצימות סופר גבוה בשבועיים האחרונים בלבנון ובעצימות נמוכה ברצועת עזה. היא נמשכת כי ברצועת עזה ישנם עדיין 101 חטופים וחטופות מאותה שבת בשמחת תורה. אחד מהם הוא עומר שם טוב, שאביו מלכי שם טוב הוא אוצר תערוכה שמנסה להוציא את כולנו מחושך לאור. אמו של עומר – שלי – היא משתתפת פעילה בתערוכה האינטראקטיבית.

התערוכה – "06:29 – מחושך לאור" – מוצגת בימים אלו במוזיאון הסובלנות במרכז העיר, והיא מביאה את סיפור גבורתן של 35 נשים אמיצות ששרדו את אירועי טבח ה-7/10 – כל אחת בדרכה. חלקן ניצולות ממסיבת הנובה, חלקן אמהות חטופים מאותה מסיבה וביניהן, כאמור, שלי שם טוב, אמור של עומר. אחרות לקחו חלק בפעולות חילוץ והצלה, פרמדיקיות ואחיות שטיפלו בפצועים, רופאות שעסקו בזיהויי גופות שהגיעו למחנה שורה ולאבו כביר. נשים ששכלו ילדים, בעלים, הורים וחברים וכאלו שפשוט התעוררו בבתיהן בעוטף באותו בוקר נורא ומאז חייהן השתנו ללא הכר. כולן סמל למעשי חסד וערבות הדדית וגבורה מעוררת ההשראה, שאפיינו ישראלים מכל קשת החברה הישראלית ומהווים תזכורת מרגשת לכוחו של העם להתאחד בעתות משבר.


מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)

מתוך התערוכה '06:29 – מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)


התערוכה, חשוב לציין, מוצגת מזה מספר חודשים במוזיאון הסובלנות אבל היא די עברה מתחת לראדר. כעת, סביב ציון שנה לאירועים הקשים בדרום הארץ ובעוטף עזה, כדאי להאיר אותה בזרקור – גם ואולי בעיקר בגלל המסר: מחושך לאור.

מלכי שם טוב, מפיק ומנכ"ל חברת המולטימדיה מהמובילות בישראל, מביא עמו ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום וצירף אליו את הבמאים נעם שלו וקובי סיט. יחד יהם יצרו מסע מרגש ורב-ממדי שמחזיר אותנו ל-7/10 – יום שהחל בשעה 6:29 בבוקר ולעולם לא ישכח.


מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)

מתוך התערוכה '06:29 – מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)


 

 

בחלל חשוך מוארים 20 מסכי לד בגודל טבעי. מכל מסך ניבטת דמותה של אשה שמתחלפת בכל 5 שניות. המבקר בוחר איזה עדות ברצונו לשמוע וברגע שהוא נוגע במסך, דמותה מתקרבת אליו למפגש "פנים אל פנים" ומשמיעה את עדותה. את דבריה ניתן לשמוע בעזרת אוזניות אישיות בלבד.

עוד בתערוכה: עדות אישית דרך עיניה וקולה של אלה שני בת ה-15 מקיבוץ בארי,שמתארת את מה שעבר עליה באותו בוקר בו אביה, איציק, נרצח בברוטליות על ידי המחבלים. מיגוניות דמה מחברות בין חלקי התערוכה ומזכירות לכולם היכן הסתתרו הניצולים במשך שעות ארוכות. מרחב נוסף מוקדש לתמונות הקשות שקלטה עדשתו של הצלם זיו קורן, שיצא באותו בוקר לשטח לתעד ולהנציח את כל מה שהיה אפשרי למען הדורות הבאים. בחדר האחרון, יוצאים מחושך לאור – כסמל לעמידות היהודית וללכידות החברה הישראלית. החדר מואר בצבעי אולטרה סגול ואלפי פתקים זוהרים תלויים על הקירות. עדות לתפיסה היהודית של ערבות הדדית. כל הפתקים נכתבו ע"י מבקרים בתערוכה שמוזמנים לתלות פתק בחלל ולכתוב את שעל ליבם. כך מסתיים הסיור במשב של תקווה בו כולנו מצטרפים לתפילה משותפת לימים של סובלנות שלום וחמלה.


מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)

מתוך התערוכה '06:29 – מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)


מתוך התערוכה '06:29 - מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)

מתוך התערוכה '06:29 – מחושך לאור' (צילומים: טל שחר)


"מהרגע שנכנסים לתערוכה, נשאבים לתוך קפסולת זמן", מסביר מלכי שם טוב, "שלוש הספרות הללו של השעה 6:29 הפכו לאייקוניות לנוכח הזוועה שהתרחשה ב- 7/10 וזה הופך קשה יותר ככל שעובר הזמן. אבל אין לנו אפשרות אחרת, זוהי משימת חיינו. אנחנו חייבים להחזיר את עומר ואת יתר החטופים הביתה.

עוד מוסיף מלכי: "ניסינו ליצור מרקם של נשים מכל תחומי החיים, שיספרו את הסיפור של ה- 7/10 ושל הימים שאחרי. התחלנו עם הנשים שניצבו בקו הקדמי, חיילות, שוטרות ונשות מקצוע מתחומי הרפואה ואז התרחבנו לייצוגים נוספים. למשל, סיפורה של מרים בית תלמי, ניצולת שואה בת 88 מזיקים ונסרין יוסף, דרוזית שמתגוררת בנגב ועזרה ליחידות הביטחון הראשונות לזהות מחבלים באזור וכן אמהות אבלות שאיבדו את היקר להן מכל".

התערוכה מונגשת בעברית, אנגלית וערבית.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר