משה ארבל, בצלאל סמוטריץ (צילומים: גדעון שרון, נגה מלסה - לע"מ)
משה ארבל, בצלאל סמוטריץ (צילומים: גדעון שרון, נגה מלסה - לע"מ)

ארבל וסמוטריץ יחליטו בקרוב – האם הארנונה בירושלים תזנק באלפי שקלים?

כפי שפורסם ב"כל העיר", עיריית ירושלים מבקשת להעלות באופן חריג את מחירי הארנונה בבניינים חדשים ברחבי העיר בעשרות אחוזים, זאת במקביל להעלאה המתוכננת של 5.3 אחוזים באופן גורף בכל הארץ. בקשה בנושא הועברה לבחינת משרד הפנים לפני מספר חודשים, והצפי הוא כי לאור המלחמה והמצב הכלכלי במדינה - שרי הפנים והאוצר יאשרו את הבקשה

פורסם בתאריך: 30.9.24 22:14

בתחילת שנת 2025 מחיר הארנונה, שבירושלים היא הגבוה ביותר בישראל, יעלה ב-5.3 אחוזים. בימים אלה בוחנים במשרד הפנים את בקשתה של עיריית ירושלים, שבה כאמור הארנונה הגבוה ביותר בישראל, להעלות את מחיר הארנונה בעשרות אחוזים בבנייני מגורים אשר נבנו החל משנת 2020. המשמעות – כפי שפורסם לראשונה ב"כל העיר" בחודש יולי – עלייה של אלפי שקלים במחיר הארנונה לדיירים בבניינים חדשים, זאת, כאמור, בנוסף לעלייה הכלל ארצית המתוכננת של 5.3 אחוזים.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", הבקשה להעלאה החריגה של הארנונה אושרה במועצת העירייה כבר בחודש מאי האחרון, והוגשה לבחינה ולאישור של משרד הפנים.

במענה לשאלת "כל העיר", במשרד הפנים מסבירים כי "הבקשות של הרשויות להעלה חריגה של הארנונה נבנחנות בימים אלה, ולאחר מכן יוגשו לשרי הפנים והאוצר לחתימה".

עוד מסבירים במשרד הפנים: "הרשויות נדרשו להגיש את הבקשות עד סוף חודש יולי. מאז הן נמצאות בבדיקה. בימים הקרובים צפויות להתגבש המסקנות על כלל הבקשות, ולאחר מכן יוגשו ההמלצות לשרי הפנים והאוצר (משה ארבל ובצלאל סמוטריץ, בהתאמה. ר"ג) שיחליטו אם לאשר או לא לאשר את ההעלאה החריגה במס הארנונה".

כאמור, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", מדובר על מכה של ממש למשפחות הצעירות – אלו שאותם מנסה עיריית ירושלים למשוך לפרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר. הן יאלצו כעת להוסיף מאות שקלים מדי חודש (כ-3,000 שקלים בשנה לדירת 80 מ"ר) לתשלום הארנונה שלהן.

הפעיל החברתי אלכס טנצר, תושב פסגת זאב, מתקומם ואומר: "הארנונה בירושלים, מהערים העניות בישראל, הכי יקרה בארץ אבל עיריית ירושלים רוצה ליקר אותה בין 15 ל-137 אחוזים. זו הסיבה שבגינה פניתי בעבר למשרד הפנים וביקשתי להפוך את פסגת זאב, על עשרות אלפי תושביה, לעיר עצמאית, כדי לגרום לכך שתושבים עובדים ישלמו ארנונה נמוכה יותר, ולא גבוה יותר מבערים אחרות".

 

 

העדכון בתעריפים תקף, כאמור, רק בבניינים/מבנים/מגדלים חדשים – כאלו שנבנו לאחר ה-1.1.2020. כמו כן, העדכון והקפיצה במחיר הארנונה תלויה באזור המגורים ובתעריף ששילמתם עד היום. כידוע, הארנונה בירושלים מחלוקת לפי אזורים בשלושה תעריפים מרכזיים – אזור א', אזור ב' ואזור ג' (יש גם אזור ד', אבל זהו אזור שאין בו מגורים ממש אלא יותר יחידות אחסון, מבנים ארעיים וכו'). על פי העדכון, שעוד צריך לעבור אישור של משרד האוצר והפנים, כל בניין חדש בכל העיר ישלם ארנונה כמו אזור א' – כך שאלו שהוגדרו כאזור ב' עד היום – מחיר הארנונה שלהם יזנק ב-20 אחוז, ואלו שבאזור ג' (כמו דיירים רבים במתחמי פינוי בינוי בקרית היובל) – להם תזנק הארנונה ב-40 אחוז.

מעיריית ירושלים נמסר בחודש יולי כי "עיריית ירושלים מודיעה לאחר עשרות שנים של הקפאה, ולאור התקדמות מהותית בהתחדשות העירונית והפיתוח הסביבתי, על עדכון תעריפי הארנונה לדירות חדשות שנבנות בעיר. עדכון התעריף, מתבצע בהתאם למדיניות העירייה לפעול להלימה בין בניה חדשה ומודרנית והתפתחות אדירה של אזורים בעיר, למעמד הסוציו אקונומי של מבקשי המגורים החדשים שם. השינוי, יחול על כלל הדירות החדשות שנבנו החל מתחילת שנת 2020, לרבות דירות חדשות הנבנות במסגרת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר. למעט דירות אשר ניתנו לדיירים הוותיקים בפרוייקטים אלה כתמורה לביצוע המיזם.

"השינוי האחרון באזורי חיוב הארנונה היה בשנת 1988. מאז, אזורים שנחשבו נמוכים, התפתחו והפכו לאזורים מובילים בעיר, במקום מפעלים נבנו בנייני מגורים חדשים, ובמקומות רבים בעיר, נוספו אלפי יחידות דיור חדשות ומודרניות לצד סביבה מטופחת, עם שירותים עירוניים ברמה גבוהה ביותר. הגבייה בתעריפים החדשים תחול החל משנת 2025, על כל הנכסים שיכללו בעדכון התעריפים".

הבנתם – מצד אחד רוצים למשוך משפחות צעירות, מצד שני – ברגע שהם עברו למבנה חדש – מעלים את הסיווג הסוציו-אקונומי שלהם, בלי קשר לשום דבר – רק לכך שהם רכשו דירה בבניין חדש. או במילים קצת יותר בוטות – קרית היובל, ארמון הנציב וקרית מנחם הופכים להיות לפתע באותו דירוג סוציו-אקונומי (לתפיסת העירייה, כן?) של תושבים בבית הכרם, בניות, או בטלביה. נפלאות התבונה העירונית.

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. ירושלמית

    כמובן שארנונה בירושלים הכי גבוהה.כי החרדים פטורים ממנה מלא או חלקי.ואחוז שלהם באוכלוסיה רק הולך וגדל

  2. 30 קמש עכשיו

    אני לא רוצה להתווכח אם צריך להעלות את המיסוי או לא. יש הרבה הטוענים שמיסוי תושבים בארץ הוא נמוך ומעודד בניה של מסחר על פני מגורים. אבל תיראו איך העלאת ארנונה עוברת תמיד בשקט. אבל כשרוצים להעלות את מחירי החניה, או לשים מחיר גם על חניה ליד הבית, שזה מיסוי הרבה יותר יעיל ואולי גם ישכנע אנשים שיש להם חניה פרטית ממש להשתמש בה, אז כולם זועקים לשמים. לא ברור מדוע רכבים יכולים לחנות ברחוב בשכונה ימים ולילות בחינם לגמרי. אם היה לעיריית ירושלים שכל, היא הייתה ממירה את ההעלאה הזו בגביית תשלום על חניה ליד הבית. לא צריך הרבה. 25 ש״ח בשבוע, 100 שקלים בחודש, והיינו רואים שינוי משמעותי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר