מימין: פרופ' אהרון אלון, פרופ' ניר פלד, ד"ר רפאל פפר | צילומים: דוברות שערי צדק
מימין: פרופ' אהרון אלון, פרופ' ניר פלד, ד"ר רפאל פפר | צילומים: דוברות שערי צדק

המרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי בשערי צדק: לא מוותרים על אף מטופל

"אנחנו במקצוע שבו דיוק הטיפול, זמינותו ואיכותו הם קריטיים. הדגש אצלנו הוא על טיפול איכותי ומדויק שבמרכזו חוויית המטופל", אומר פרופ' אהרון אלון, מנהל מכון הקרינה במרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי במרכז הרפואי שערי צדק • מאז פתיחתו לפני כשנתיים, שמו של המרכז הולך לפניו והוא קולט מדי שנה כ-2000 חולים חדשים, הזוכים לטיפולים המתקדמים ביותר על ידי צוות מומחים רב-מקצועי, וכל זאת באווירה אינטימית, משפחתית, חמה ומכילה

פורסם בתאריך: 27.9.24 14:18

המרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי במרכז הרפואי שערי צדק, בניהולו של פרופ' ניר פלד, קלט השנה כ-2000 חולי סרטן חדשים, מתוך 20 אלף חולי הסרטן המאובחנים בישראל. המרכז, שנחנך בנובמבר 2022, נחשב לאחד המרכזים המובילים בעולם ומשלב הון אנושי איכותי, טכנולוגיות קרינה חדשות ומתקדמות וטיפולים מותאמים אישית לכל מטופל ומטופלת. עם פתיחת המרכז, נפתח גם מכון הקרינה, בראשותו של פרופ' אהרון אלון, מומחה באונקולוגיה ובקרינה, בעל שם בינלאומי בטיפול בגידולים ממאירים בבית החזה באמצעות קרינה.    

"המרכז האונקולוגי בשערי צדק נכנס לפעילות אינטנסיבית מאז פתיחתו, ובשנה האחרונה אנחנו חשים בעלייה דרמטית בכמות הפניות", מציין פרופ' פלד. "העלייה הזו התאפשרה גם בזכות קליטת אנשי צוות רבים ביניהם רופאים בכירים, ומקרינים מהשורה הראשונה, כולל ד"ר רפאל פפר, מי שהקים את מרכז ההקרנות באסותא ומבכירי המקרינים בישראל. נוסף על כך, חיזקנו את מערך השד עם ד"ר נועה בן ברוך, שהיא יו"ר חוג סרטן השד בישראל ומהשלישייה הפותחת בתחום השד. חיזקנו והקמנו מרכזי מצוינות בתחומי הסרקומה, גידולי דרכי השתן וגידולי העור

"מעבר לשירות המקצועי, אנו זוכים לפידבקים מחממי לב מכלל המשפחות והמטופלים. כשנכנסים למרכז, לא מרגישים כלל שמדובר במרכז רפואי. מרגישים שמגיעים למכלול ארכיטקטוני מאוד מרשים שיש בו אווירה אחרת. גם לא רואים את האנשים, כי המרכז בנוי בחלל גדול, ויש בו תחושת זרימה נעימה, וזה מסיח את הדעת".

מה הסיבה לעלייה הדרמטית בכמות הפניות? 

"מספר סיבות. ראשית, קלטנו והגדלנו את מצבת כוח האדםרופאים, אחיות ואנשי צוותביותר מ-20 אחוז. שנית, המרכז התמתג ברמה מאוד גבוהה בירושלים מבחינה מקצועית ושירותית. נוסף על כך, היכולת שלנו לתת למטופל מענה שלם מאפשרת סגירת מעגלים שלמים והזנה הדדית. מטופלים השוהים אצלנו גם מקבלים קרינה אצלנו, ומטופלים שבאים כדי לקבל קרינה, כבר נשארים לשהות אצלנו. יתרה מכך, בית החולים חיזק את המערך התומך בכל ההיבטים של מכשירי MRI חדשים, מכשירי דימות איזוטופים, החדשים ביותר בישראל עם מערכת דיגיטלית, זמן ההמתנה לבדיקות קצר והפיענוח מתקבל בתוך יומיים. סיבה נוספת לעלייה במספר הפניות קשורה לעובדה שבירושלים וסביבתה נקלטו מפונים מהצפון ומהדרום".

המרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי במרכז הרפואי שערי צדק | צילום: דוברות שערי צדק

המרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי במרכז הרפואי שערי צדק | צילום: דוברות שערי צדק

טיפול בשדות מגנטיים

תחום הטיפול במחלת הסרטן בעידן הנוכחי הפך מתקדם מאוד, והשינויים המשמעותיים שחלו בו משפרים בצורה משמעותית את הטיפולים. "הטכנולוגיות החדשות העיקריות הן בעולם הקרינה", מסביר פרופ' פלד. "בהיבטים המדיקליים, הכנסנו השנה שיטת טיפול ראשונה מסוגה, בשיתוף חברת הטכנולוגיה נובו קיו, המתבססת על שדות מגנטים חשמליים ומיועדת לטיפול בגידולי מוח ובית החזה. אנחנו המרכז היחידי בארץ שמטפל בשיטה הזו. נוסף על כך, הצלחנו להנגיש למטופלים רבים טיפולים ייחודיים בעולם לסרטן הריאה, המבוססים על שכפול ציטוקיניהמילה האחרונה בתחום סרטן הריאה. כמו כן, הקמנו מערכת לבדיקות גנטיות נוזליות, שנותנות מענה תומך להחלטות רפואיות בתוך יומיים מרגע הבדיקה, והדבר משפר לנו להתאים אישית את הטיפול לכל מטופל על פי סוג הסרטן".      

פרופ' פלד מוסיף: "בעוד כחודש תיפתח אצלנו מחלקת אשפוז חדשה עם 30 מיטות. במחלקה הזו יהיה חדר לטיפול יוד רדיואקטיבי לסרטן בלוטת התריס ולשירותים נוספים שלא היו קיימים בעבר בשערי צדק".

חוויית המטופל – במרכז

אחד המכונים המבוקשים במרכז הוא מכון הקרינה בניהולו של פרופ' אהרון אלון שקלט ועודנו קולט צוותים איכותיים. "הדגש אצלנו הוא על טיפול איכותי ומדויק שבמרכזו חוויית המטופל", מסביר פרופ' אלון. לדבריו, מאז פתיחת המכון, בנובמבר 2022, מספר המטופלים שמבקשים להגיע אליהם רק הולך וגדל. "אנשים מצביעים ברגליים ומגיעים למכון שלנו, בגלל המוניטין שצבר כמקום נוח שנעים לקבל בו טיפול. הצוותים שלנו הם צוותים מיוחדים במינם הניחנים בגישה אנושית, ולראיהמדי חודש אנחנו מקבלים עשרות מכתבי תודה, על השירות, על החיוכים ועל השלווה שהמקום מעניק להם בזמנים מאוד קשים שלהם". 

פרופ' אלון מדגיש, שחוויית המטופל במכון לא דומה לשום מקום אחר, "גם לא למקומות שבהם אני עבדתי", הוא אומר. "מעבר לכך, אנחנו במקצוע שבו דיוק הטיפול ואיכותו הם קריטיים. אנחנו מבצעים המון טיפולים ממוקדים בין אם זה לגידולים ראשוניים בריאה ובין אם מדובר בחולים שמקבלים קרינה ממוקדת באזור המוח והראש. יש לנו את הציוד הכי מדויק והכי מתקדם בעולם, וזה משהו שהוא מאוד חשוב לנו ואנחנו משקיעים בכך הרבה מאמצים". 

אחד הטיפולים הייחודיים במכון הקרינה בשערי צדק הוא טיפול בגידולי העור. "יש לא מעט אנשים שלא יכולים או שלא רוצים לעבור ניתוח פלסטי. יש לנו מכשיר ייחודי שמתמחה בגידולי עור בקרינה שטחית שלא מזיקה לגוף, וזו חוויה מאוד נעימה ומוצלחת למטופלים. מדובר במכשיר היחיד בירושלים, ואנחנו עובדים בשיטת הטיפול הזו בשיתוף פעולה עם רופאי עור ופלסטיקאים", אומר פרופ' אלון.

המוטו של המרכז האונקולוגי בכלל ושל מכון הקרינה בפרט הוא שלא מוותרים על אף מטופל. פרופ' אלון: "בזכות הטיפולים הממוקדים, אנחנו מצליחים לתת מענה גם לחולים עם מחלות מתקדמות וחולים שלא מצאו את מקומם בבתי חולים אחריםאנחנו יודעים לתת מענה גם לחולים עם גידולים בכבד ובלבלב. זו המומחיות של המנתחים שלנו, באונקולוגיה ובקרינה". 

לאחרונה נכנס לשימוש במכון מכשיר MRI סימולטור חדשני, וזה מרגש את פרופ' אלון. "מדובר במכשיר ראשון מסוגו בעולם שמיועד לתכנן טיפולי קרינה לחולי סרטן. מדובר במכשיר בעל פתיחה רחבה, שמאוד מקלה על המטופל. המטופל זוכה לטיפול חווייתי, ואם הוא רוצה, אפילו ניתן להקרין על המכשיר סרט במהלך הטיפול. מעבר לכך, המכשיר מאפשר לנו לתכנן קרינה לכל מטופל על סמך  MRI, כשהחלק של תכנון הטיפול הוא ללא קרינה. למכשיר יש תכונה מיוחדת המבוססת על בינה מלאכותית, והיא מאפשרת קבלת תמונות חדות וכך לדייק את הקרינה באופן המיטבי".

ד"ר רפאל פפר, רופא בכיר במכון לרדיותרפיה בשערי צדק, מרחיב על הטיפול הקרינתי: "הטיפול הקרינתי עבר שינוי מהותי ב-20-15 שנה האחרונות. כיום הטיפול הרבה יותר מדויק מכל הכיוונים, וזאת בעיקר בזכות ה-CT, שיש לנו איתו ניסיון של 15 שנה בגידולי ריאה. הוכח שניתן לרפא את גידולי הריאה בסדרה של חמישה טיפולים קצרים במקום 30 כפי שנהוג היה לעשות בעבר".

לדברי ד"ר פפר, הבעיה העיקרית הייתה בגידולים שלא נראו ב-CT, כמו גידולים בבטן או בחללי הביניים של החזה, כך שלא ניתן היה לעשות טיפול מדויק. "לפני כחמש שנים נכנס לשימוש מכשיר עם MRI מובנה, והמכשיר הזה מאפשר לנו לראות את הגידולים בכבד, בלבלב ובערמונית בזמן אמת ולתת טיפול יותר מדויק, עם פחות תופעות לוואי בפחות זמן עם יותר הצלחות".

את מכשיר ה-MRI הזה, ד"ר פפר מכיר מקרוב, והוא נחשב לאחד המומחים בהפעלתו. "התחלתי לעבוד עם המכשיר לפני כחמש שנים בבית החולים אסותא בתל אביב", הוא אומר, "ויש לי הכי הרבה ניסיון בהפעלתו בישראל. מדובר בטיפול צוות שדורש צוות של רופאים, פיזיקאים וטכנאים, ובשערי צדק יש את אנשי המקצוע המיומנים ביותר בתחומים השונים ובכל שרשרת הטיפול".

סימולטור MRI של חברת סימנס, הראשון בארץ ובעולם, המיועד לרדיותרפיה עם מפתח סריקה רחב במיוחד | צילום: דוברות שערי צדק

סימולטור MRI של חברת סימנס, הראשון בארץ ובעולם, המיועד לרדיותרפיה עם מפתח סריקה רחב במיוחד | צילום: דוברות שערי צדק

לא רק הגוף. גם הנפש

על פי נתוני משרד הבריאות, מחלת הסרטן היא אחד מגורמי התמותה הנפוצים במדינת ישראל, כשבכל שנה מצטרפים עוד ועוד חולים מצטרפים למעגל. לאור ההבנה בצורך שעולה בקצב מהיר, הקימו בשערי צדק כאמור את המרכז האונקולוגי  ע"ש הלמסלי. המרכז, המשתרע על שטח של כ-12 אלף מ"ר, הגדיר מחדש את תחום הטיפול בחולי סרטן. "המרכז שלנו הוא מרכז עם הרבה חיבוק ואהבה", אומר פרופ' פלד. "מצד אחד, הוא מעניק פרטיות ואינטימיות לאלפי החולים שמגיעים אלינו מכל הארץ, ומצד שני הם זוכים לטיפולים מקצועיים, מהטובים בעולם, שמותאמים אישית לכל מטופל ולמחלתו בכל נקודת זמן". 

מהי הצלחה מבחינתכם? 

"יש קשת רחבה של הצלחות בטיפול, ואין הצלחה של מטופל אחד דומה להצלחה של מטופל אחר. אחד הוא רק בתחילת הדרך, והשני כבר סיים סדרת טיפולים. אצל כל אחד מהם ההצלחה נמדדת אחרת. הצלחה אבסולוטית היא, כמובן, ריפוי, כשריפוי משמעו לסיים פרק טיפולי מוגדר ולהמשיך את החיים ללא צורך בהמשך טיפול אונקולוגי וללא השלכות פסיכולוגיות וגופניות. לשמחתנו, שיעור המטופלים שמגיעים לריפוי עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, וכל זאת בזכות הקידמה בתחום. התפקיד שלנו הוא להנגיש את הטיפולים המיטביים ביותר בכל שלב ושלב ולהקפיד על מסע משותף שמתאים לדרכו של הפרט".

מה שעוד מייחד את המרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי הוא החיבור בין המטופלים לצוות. "כל המרכזים האונקולוגיים בארץ הם טובים ונותנים שירות טוב", אומר פרופ' פלד. "לכל מרכז יש את האופי שלו, כשהאופי שלו מתאים לצוות שלו ולמטופלים שלו. אם יש התאמה בין הרוח של המקום לרוח של המטופלזה המצב טוב ביותר. כמובן שאנחנו שומרים על רמה מקצועית גבוהה שלא באה על חשבון שום דבר אחר".

פרופ' אלון מוסיף: "בשערי צדק הציבו להם מטרה והיא זמן הטיפול וקיצור התורים. אדם שאובחן כחולה סרטן שזקוק לטיפול בקרינה נלחץ מאוד מהסיטואציה ומאוד חשוב לו להתחיל את הטיפול כמה שיותר מהם. לכן, מטרתהעל שלנו היא לחזור לכל מטופל בתוך 24 שעות ולקבוע לו תור לרופא בתוך ימים בודדים. אנחנו מצליחים לתת מענה בזמן אמת למטופלים ולהכניס אותם לטיפול בזמן מאוד קצר, ואת זה קשה למצוא במקומות אחרים בארץ".

אילו טיפולים נמצאים בפיתוח שייכנסו לשימוש בעתיד הקרוב?

"אנחנו מקווים שבשנה הקרובה נכניס טיפולים שיודעים לעקוב אחרי הגידולים בזמן אמת, כך שניתן יהיה לראות איך הם משתנים וזזים תוך כדי תנועה. חידוש נוסף הוא סוג של קעקוע קטן שאנחנו עושים למטופל במהלך הקרינה, כחלק מתהליך הטיפול, וזאת בתקווה שבסוף התהליך תהיה בשורה לטיפול קרינתי ללא צורך בקעקועים. טיפול נוסף שאמור להיכנס במהלך השנה הקרובה ויהווה המשך ישיר למכשיר ה– MRI הסימולטור החדשני שמתכנן טיפולי קרינההוא מכשיר  הקרנות מכוונות עם הדמיית MRI, המכשיר החדש יצלם את החולה תוך כדאי טיפול עם תמונת MRI בזמן אמת". 

פרופ' פלד, לפני סיום, המלחמה בשנה האחרונה השפיעה גם עליכם?

"כמובן. היא השפיעה בהרבה היבטים. חלק לא מבוטל מאנשי הצוות או בני הזוג שלהם גויסו למילואים, מה שהשפיע על הזמינות שלהם וגם על חלק גדול מהמטופלים. מנגד, יש לנו לא מעט מטופלים שהגיעו אלינו מעוטף עזה וזה מאוד משפיע על השיח והממשק. זה קשה מאוד לשמוע ממטופלת, הסובלת מסרטן ריאות, שהיא ישבה 18 שעות בממ"ד בבארי, שהאבא של הילדים שלה נרצח ושהחברה הכי טובה שלה, שהייתה מלווה אותה לטיפולים, נרצחה. זה מאוד מטלטל, ואנחנו הפכנו להיות העוגן היציב שלה בחיים המטלטלים האלה".

מה תאחל לעם ישראל שנה החדשה?

"אני מקווה שכולנו ניכנס לשנה ברוכה יותר". 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר