מיכל דויטש באחד המעצרים (צילום: משנים כיוון)
מיכל דויטש באחד המעצרים (צילום: משנים כיוון)

20 מעצרים: כך הפכה מיכל דויטש מקטמון ללוחמת מעוררת השראה למען החטופים בעזה

היא גדלה בבית ימני, על גבול הביביסטי בקרית מוצקין, אבל בשנה האחרונה הפכה דויטש, מי שמחזיקה בתואר הכבוד 'שיאנית המעצרים', לדמות הבולטת והדומיננטיות ביותר בהפגנות נגד ממשלת נתניהו ובעד החזרת החטופים. אתמול, חמישי, השיגה המשטרה ניצחון במאבק מולה - הרחקתה מהפגנות לשבוע. מי את מיכל דויטש?

פורסם בתאריך: 20.9.24 08:35

נתחיל מהסוף – אתמול, חמישי, 19.9, משטרת ירושלים השיגה ניצחון קטן "במאבק" שהיא מנהלת נגד מיכל דויטש, פעילת מחאה ירושלמית שהפכה, בעל כורחה, לפנים של ההפגנות למען החטופים והחטופות בעזה. הניצחון של המשטרה הוא החלטה של בית המשפט לקבל את עמדת הפרקליטות ולקבוע שדויטש לא תשתתף בהפגנות או בהתקהלויות רגילות עד ליום חמישי. שבוע שלם שדויטש, מהפנים הבולטות של ההפגנות בירושלים, לא תוכל להשתתף במחאות.

דויטש, יש לציין, נעצרה כ-20 פעמים במהלך השנתיים האחרונות (שנה ו-9 חודשים אם לדייק – מאז החלו ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית בינואר 2023). היא הפכה מעורבת יותר ופעילה יותר בשנה החולפת – מאז השבת השחורה של ה-7/10, עם קריאה ברורה ונחרצת – שחרור החטופים והחטופות בעזה.

השבוע, לאחר עוד מעצר, הכריזה המשטרה שיוגש נגדה כתב אישום, ואחד כזה אכן הוגש אתמול. בינתיים, כאמור, דויטש מורחקת מהפגנות והתקהלויות עד יום חמישי. מארגון 'משנים כיוון', שהיא בין המייסדות שלו ואחת הדמויות המובילות בו, נמסר: "בכל מקרה שנבחן לגופו ניתן לראות בבירור שמיכל נעצרה אך ורק בעקבות אכיפה בררנית וסלקטיבית, תוך שימוש בכלים הניתנים למשטרה שלא כדין. כתב האישום הוא נסיון להלך אימים על פעילה משמעותית ועל יתר חברי המחאה שמוחים לצידה. מיכל הואשמה בכך שהיא מסוכנת לשלום הציבור, המציאות היא הפוכה- הממשלה הי זו שמסוכנת לשלום הציבור. מיכל, כל פעילי משנים כיוון ויתר המחאה להחלפת ממשלת ההפקרה והחזרת החטופים, אינם נרתעים ממהלכי המשטרה. אנחנו נמשיך לפעול בנחישות עד אשר נשקם את המדינה ונחזיר את החטופים".



***

מיכל דויטש רק רצתה להביע הזדהות עם החטופים והחטופות בעזה. לתמוך במשפחות. בעל כורחה ומבלי שהתכוונה – היא הפכה לדמות המזוהה ביותר עם ההפגנות בירושלים. אפשר לומר שהיא הפכה להיות הפנים של המחאה (גם הנוכחית למען החטופים ועוד קודם לכן כנגד המהפכה המשטרית) – לפחות מבחינת משטרת ירושלים.

דויטש, פעילה חברתית בארגון 'משנים כיוון' מחזיקה בתואר המכובד של 'שיאנית המעצרים' בהפגנות בעיר. במוצ"ש האחרון, בהפגנה השבועית בכיכר פריז, היא שוב נעצרה – בפעם ה-20 מאז ינואר 2023 – לאחר שהשתתפה בתהלוכה (לא חוקית לדברי המשטרה) לאחר ההפגנה. עוד לפני המעצר האחרון, היא הוחזקה במשך ימים רבים במעצר לאחר שסירבה לחתום על התחייבות שלא לקחת בהפגנות למשך תקופה של חודשיים. אשת עקרונות.

ביום ראשון היא שוחררה בערבות, לאחר שבית המשפט אסר עליה להשתתף ב"התקהליות לא חוקיות". זו משימה לא פשוטה, שכן משטרת ירושלים (והמשטרה בכלל) מפעילות הרבה יותר מדי פעמים והרבה יותר מדי מהר את כלי 'ההתקהלות הבלתי חוקית'.

השבוע, בשיחות עם "כל העיר", מעלים מקורבי דויטש טענות קשות כנגד המשטרה, במיוחד על המעצר האחרון אבל לא רק. לטענתם – מדובר על ניסיון דיכוי של המשטרה את ההפגנות הקוראות לשחרור החטופים והחטופות במסגרת עסקה, כאשר כמיטב המסורת נעשה קישור גם לשר לביטחון פנים, אשר דעתו על עסקה לשחרור החטופים ידועה.

דויטש, כאמור, שוחררה ביום ראשון בתנאים, לאחר הפקדת ערבות של 5,000 שקלים כשהיא מורחקת ל-60 ימים מהפגנות לא חוקיות, כשהמשטרה הודיעה לבית המשפט כי בכוונתה להגיש כתב אישום.

"חיפשו אותה", אומר בתוקף עו"ד יוני ניסנבאום, אשר מייצג את דויטש בשיחה עם "כל העיר". "היא היחידה שנעצרה, וזה במכוון. זה אישי, מתנכלים לה. החזיקו אותה בנווה תרצה כעונש, המשטרה פשוט איבדה את זה. הם רוצים למצוא חן בעיני מי שצריך ואפשר לראות גל מעצרי שווא. הדוגמא של שלוש הנשים בהרצליה היא דוגמא קלאסית לאיך המשטרה מסתכלת על זה המחאה כיום ועל דרך הפעולה שלה. זה ניסיון לדכא, לזרוע פחד. מיכל לא עבריינית, היא לא ממשפחת פשע, לא מאיימת על אף איש ציבור. היא בסך הכך מפגינה למען מדינה טובה יותר ושחרור החטופים".

***

אז מי את מיכל דויטש? בת 30, במקור מקרית מוצקין, ובחמש השנים האחרונות תושבת שכונת קטמון, שם היא מתגוררת עם מתנאל צ'כנובסקי – בן זוגה לחיים ושותפה להפגנות ולארגון המחאה 'משנים כיוון'.

 

 


בדרך לדיון הארכת מעצר - דויטש (צילום: משנים כיוון)

בדרך לדיון הארכת מעצר – דויטש (צילום: משנים כיוון)


היא נחשבת כיום לפנים הבולטות ביותר של ארגון המחאה הירושלמי 'משנים כיוון', שאותו היא הקימה לפני פחות משנה – בנובמבר 2023, כשהיא ומתן הבינו שהממשלה לא חותרת לשחרור החטופים והחטופות מעזה. בהפגנות מאז היא משתתפת בכל הזדמנות שמתאפשר לה – כשהיא לא עושה מילואים כלוחמת בקרקל. היא עובדת במקלט הקופים ביער בן שמן וסטודנטית למשפטים באוניברסיטה העברית בחטיבת מדעי הסביבה.
צ'כנובסקי, בן זוגה של מיכל ושותף פעיל בהפגנות, המשמש גם כדובר ארגון המחאה 'משנים כיוון', מוסיף: "אני מרגיש שמוקצים על ידי המשטרה הרבה משאבים לדיכוי הפגנות על חשבון דברים חשובים יותר כמו פשיעה אמיתית. הם לגמרי סימנו את מיכל".

במשטרה טוענים שהיא הפרה את תנאי השחרור הקודם שלה. שנאסר עליה להשתתף בהפגנות לא חוקיות.
"זו צעדה שמתקיימת מדי מוצאי שבת ולא רק של הארגון שלנו, אלא של ארגונים נוספים. למיטב ידיעתי היא מתאומת עם המשטרה. המסלול ידוע, מדובר במאות מטרים והיא עברה ברחוב קינג' ג'ורג' והתחילה בכיכר ציון – המסלול הזה נעשה עשרות פעמים בחודשים האחרונים. לא היה מדובר בהפגנת זעם, היא כן היתה רועשת, אבל ממש לא אלימה – הפגנה שגרתית".

עוד ממשיך צ'כנובסקי וטוען: "הפגנה היא חוקית עד שהיא מוכרזת כלא חוקית על ידי המשטרה. זה הסיפור. לא היתה סיבה להכריז על ההפגנה כלא חוקית. זו היתה הכרזה ממש תמוהה. בשלב מסוים הם פשוט עצרו את מיכל, שלפו רק אותה, ונתנו לצעדה להמשיך. כלומר – סיימנו את הצעדה בלי שהמשטרה פיזרה אותה ובלי שאף אחד אחר נעצר פרט למיכל. איך בכלל אפשר לחשוב שלא סימנו אותה?".

אתה טוען שזו התנכלות מכוונת?
"בוודאי. הם רוצים להלך אימים על מפגינים מובילים. אני לא יודע אם ההכרזה על כך בשלב מסוים פתאום הייתה לטובת התנכלות ספציפית למיכל, אבל המעצר הוא כן התנכלות. ההכרזה נותנת למשטרה עוד כלים, כמו המעצרים והם עושים זאת לא בפעם הראשונה וגם במקומות נוספים. אנשים הגיעו לצעדה לא סתם כך כי בא להם, יש כאן מטרה ברורה והשאלה היא האם זה מפריע לציבור".


מיכל דויטש ומתנאל צ'כנובסקי (צילום: משנים כיוון)

מיכל דויטש ומתנאל צ'כנובסקי (צילום: משנים כיוון)


***

כאמור, בנובמבר שעבר, חודש לאחר פתיחת המלחמה, מיכל ומתנאל הקימו את "משנים כיוון". "ראינו את ניסיון הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית, את הכשלון של הממשלה בנושאים שונים עוד לפני ה-7 באוקטובר כמו השסע החברתי והחורבן הכלכלי, אבל במיוחד אחרי המלחמה כבר זיהינו את הצורך בהחלפת ממשלה שלא לוקחת אחריות", מדגיש צ'כנובסקי. "זה ממשיך כמובן עם החלטות לא מקצועיות ברמה הביטחונית והפקרת הצפון והחטופים כמובן".

הפרט הכי פיקנטי ומעניין שאפשר לספר על דויטש – היא גדלה בבית ימני מובהק, שלא לומר 'ביביסטי'. השינוי קרה אצלה לאורך זמן, במיוחד מאז הפכה להיות פעילה בנושא אקלים ולמען בעלי חיים. דויטש עצמה ביקשה השבוע קצת שקט, להירגע לאחר סדרת המעצרים (ואולי בכך גם להרגיע את המשטרה). "היא זקוקה לקצת שקט", מסביר צ'כנובסקי.

ממשטרת ירושלים נמסר: "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, וחופש המחאה חייב להתקיים לצד שמירת הציות לחוק, ושמירת שלום הציבור ובטחונו. במקרה דנן, מדובר בחשודה הנוטלת חלק בהפרות סדר באופן חוזר ונשנה, וכלל לא נרתעת מהחלטות בית משפט שהושתו כלפיה פעם אחר פעם, משיקוליה השמורים עמה.

"כך למשל, בראשית החודש, הפרה החשודה סדר בפתחו של מוסד חינוכי ולאחר מעצרה, הובאה בפני בית משפט בעניינה ושם הושתו כלפיה תנאים מגבילים. הן רק שעות ספורות לאחר תום הדיון, הפרה החשודה סדר בשנית במהלך מחאה, הפעם בכניסה לעיר ירושלים, שם בין היתר, חסמה ציר תנועה מרכזי ומשלא שעתה להרחקתה למדרכה הסמוכה על ידי כוחות המשטרה שפעלו במקום – נעצרה שוב.

"למחרת במהלך דיון בבימ"ש, הלין סנגורה בדבר מעצרה ולכך השיב בימ"ש – "באשר לטענה לאכיפה סלקטיבית, לא הונחה תשתית ראייתית שניתן לדון בה" וקבע את תנאי שחרורה, אך החשודה בחרה שלא לקיימם. ככל שכך, נותרה החשודה במעצר בהתאם לקביעת בימ"ש שהתייחס לכך בדיון נוסף באותו סוף השבוע עת הובאה בפניו – "נותרה המשיבה במעצר, כשמפתחות התא בידיה והיא יכלה לחתום על התנאים ולצאת מהמעצר בכל עת".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר