משה ליאון, הפגנת התושבים מלפני שנה וחצי, טלביה (צילומים: עיריית ירושלים, אורן בן חקון)
משה ליאון, הפגנת התושבים מלפני שנה וחצי, טלביה (צילומים: עיריית ירושלים, אורן בן חקון)

החוכרים נושמים לרווחה? פרשת קרקעות הכנסייה – הברקס של משה ליאון ליזמים

במהלך כנס ירושלים לעסקים שהתקיים השבוע במלון וולדורף אסטוריה, התייחס ראש העיר משה ליאון לאחד הנושאים הבוערים שעל סדר היום הירושלמי והכריז: "לא נפתח את האזורים עד שלא יהיה שינוי והסדרה של הזכויות בקרקעות". אקסטל: "החברה מחויבת להגיע לפתרון עם הדיירים וכבר התקדמה משמעותית עם רבים מהם"

פורסם בתאריך: 20.9.24 08:07

עיריית ירושלים לא תקדם ולא תפתח את "קרקעות הכנסייה" עד להסדרה של זכויות החוכרים – כך הכריז ביום שלישי האחרון (17.9) ראש העיר משה ליאון לראשונה באופן פומבי. זה קרה בכנס ירושלים לעסקים שקיימה השבוע פירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO בשיתוף משרד עו"ד אגמון עם טולצ'ינסקי ובנק הפועלים במלון וולדורף אסטוריה, כשראש העיר שוחח עם העיתונאי מתן חודרוב.

"אני מצהיר שלא נפתח את האזורים ששייכים לכנסייה עד שלא יהיה שינוי והסדרה של הזכויות בקרקעות", אמר ליאון כשחודורוב שאל על פרשיית אדמות הכנסייה שגורמת לאי נחת למאות מתושבי העיר. "יש מצב של חידלון של משפחות שקנו דירות על אותן קרקעות, אבל תקופת החכירה שלהן עומדת להסתיים, והן בבעיה. חייבים לסיים את הסיפור הזה".

בהמשך הוסיף ליאון והסביר: "אני בעד לפתח את הקרקעות של הכנסייה בתנאי שזכויות החוכרים יוסדרו".

ליאון, חשוב לציין, הולך עם הקו הזה עוד מאז הבחירות לראשות העיר, כפי שפורסם לראשונה ב"כל העיר". אז הוא הביע תמיכה בתושבים והתחייב "להיכנס לאירוע" ולטפל בנושא ככל יכולתו. מאז, הוא התבטא מספר פעמים – אך לא באופן פומבי וגם לא בצורה כל כך נחרצת. למעשה – ליאון שם ברקס של ממש ליזמים, שרכשו קרקעות מהכנסייה.

נושא קרקעות הכנסייה בירושלים (ובכלל הארץ) הוא אחד הבוערים על סדר היום. למעשה, הנושא הזה הפך לבעייתי ואקוטי יותר כשאיש העסקים האמריקאי גארי ברנט, בעלי חברת 'אקסטל' רכש מאות דונם של אדמות בשכונות טלביה, רחביה וניות ממשפחת בן דוד בינואר 2023. על הקרקעות הללו מתגוררות כ-900 משפחות שלא יודעות מה יעלה בגורל נכסיהם, כמו גם בתי מלון (ענבל, דן פרימה) ומוסדות ציבור (מוזיאון ישראל, חלק מבית הכנסת הגדול, מכון שכטר ועוד). כלל בעלי הזכויות חכרו בחכירת משנה את הקרקע שלהם מרשות מקרקעי ישראל, שחכרה בעצמה את הקרקע מהכנסייה האורתודוקסית היוונית.

ברנט ואקסטל הם אלה שעומדים כיום במוקד, אך הוא ממש לא היזם היחיד שמחזיק באדמות כנסייה בירושלים (ובכלל). ישנם עוד יזמים שממתינים להחלטות משמעותיות שיתקבלו, ובינתיים מנסים לקדם תוכניות נקודתיות ופרטניות – כמו למשל בגבעת התנ"ך.

בטלביה, רחביה וניות הסיפור מורכב – גם בשל העובדה שאנשים מתגוררים בקרקעות ורכשו במיטב כספם את הדירות. תקופת החכירה צפויה להסתיים בשנת 2052-2050, והתושבים מנסים להסדיר את זכויותיהם. מנגד, חברת אקסטל מנסה בעצמה להגיע להסכמים עם החוכרים ומציעה להם אפשרויות שונות, בינתיים – כפי הנראה – ללא הצלחה גדולה מדי.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בחודש יולי האחרון גם בכנסת נדרשו לנושא. חבר הכנסת מיכאל ביטון הגיש הצעת חוק ״חכירה הוגנת״ שמבקשת לעשות סדר במשולש שבין היזמים-החוכרים-הכנסיות. ההצעה שהוגשה על ידי למעלה מ-40 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה זכתה גם לגיבוי ותמיכה של שר המשפטים יריב לוין. חוק זה, אם יתקבל, יעניק לחוכרים זכות סירוב ראשונה ברכישה ויאריך את החכירה לתקופות של 99-49 שנה בכל פעם (בהתאם לחוזה) תמורת 5.5 אחוז משווי הקרקע לפני פיתוח.



 

 

בנוסף, ההצעה כוללת פטור ממס רכישה ומס שבח, בדומה לפטור שקיבלו חוכרים של קרקעות רמ"י. פרשת קרקעות הכנסייה הוא אחד הנושאים הבוערים בשנים האחרונות בירושלים, זאת מאחר שתקופת החכרתן למדינה של השטח העיקרי עומדת להסתיים ב־2052-2051 ולאחר מכן, ייוותרו התושבים ללא נכס מאחר שהקרקע, כאמור, נמכרה ליזמים.

ראש העיר ליאון, חשוב לציין, סבור שיש לקדם פתרון תוך משא ומתן כזה שייתן מענה למצוקת הדיירים והמשפחות אך גם ייתן מענה הוגן ופתרון ליזמים, כשאת החוקים השונים יש ליישם על אדמות הכנסייה הנותרות, ולא על אלו שכבר נרכשו.

כך או כך, ההכרזה שלו בכנס ירושלים היא חשובה ומשמעותית עבור החוכרים. אמירה פומבית ומפורשת לטובת החוכרים, שכמובן – מרוצים. ״אנו מודים לראש העיר על התייצבות לימין החוכרים נגד תופעת הספסרות ברכושם של תושבי ירושלים. המציאות שבה ספסרי קרקעות ׳קונים׳ דירות של אלפי משפחות ירושלמיות בנזיד עדשים, כאשר חלק מהחברות רשומות במקלטי מס באיי הבתולה ואיי קיימן, ועוד מאיימים עליהם בפינוי מבתיהם ושלילת זכויותיהם – אינה אפשרית בכל מדינה מערבית אחרת", נמסר ממטה החוכרים. "הצעת החוק של חבר הכנסת מיכאל ביטון, עליה חתומים מעל 40 חברי כנסת ונתמכת על ידי רוב שרי הממשלה, נוסחה על ידי מומחים למקרקעין, כולל התייעצות עם בכירים ממשרד המשפטים בבריטניה, שם נעשתה חקיקה דומה, שאף אושרה על ידי בית הדין האירופאי לזכויות האדם".

בחברת אקסטל לא מתרגשים יתר על המידה מהכרזתו של ראש העיר. הם מבחינתם מעדיפים להתמקד בחלק שמבקש לפתח את האדמות עם תנאי של הגעה להסדר עם החוכרים. מבחינתם – זה התהליך שהם מבקשים לעשות מהיום הראשון. בחברה, כידוע, סבורים כי חוקים שונים וניסיונות כפייה כאלה ואחרים לא יעזרו ולא יעבדו, אלא רק יובילו להימשכות הכאוס שנים רבות – לרעת החברה כמובן אך גם לרעת החוכרים שיישארו עם הרבה סימני שאלה. לכן, הדרך הנכונה, כך טוענים באקסטל, היא להגיע לפתרון דרך משא ומתן.

"אקסטל מחויבת להגיע לפתרון עם הדיירים וכבר התקדמה משמעותית עם רבים מהם שבחרו להתקדם עם עסקה רווחית שתבטיח להם בעלות ארוכת טווח בדירותיהם", נמסר מהחברה. "אקסטל מקווה ופועלת לשתף פעולה בצורה יעילה עם קק"ל והעירייה כדי להגיע לפתרון כולל אשר לא רק יפתור את כל חששותיו של הדייר, אלא גם יביא לפיתוח נחוץ מאוד של אדמות מרכזיות בירושלים שלא פותחו עשרות שנים. זאת, באמצעות תכנון מיטבי ותוספת יחידות דיור נדרשות במקומות האטרקטיביים ביותר בעיר".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר