הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)
הדמיית 'מתחם אפשטיין' - בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

למרות עשרות התנגדויות – מגדל בורג' חליפה השנוי במחלוקת אושר

הוועדה המחוזית לתכנון אישרה את תוכנית מתחם אפשטיין, בורג' חליפה הירושלמי בשמו הידוע יותר, תוך שימת דגש על כך ש"על אף הטענות שנשמעו על פגיעה בזיכרון של הר הרצל ויד ושם - יד לבנים ויד ושם לא הגישו התנגדויות לתוכנית". המתנגדים מתכננים להגיע עד לבית המשפט אם יהיה צורך

פורסם בתאריך: 16.9.24 19:01

סוף לסאגה? תוכנית מתחם אפשטיין – בורג' חליפה הירושלמי בשם הרחוב שלה – אושרה אמש, ראשון, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, זאת לאחר סיום הדיונים בהתנגדויות שהוגשו לוועדת הערר.

התוכנית שאושרה כוללת, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", את הנמכת המגדל לכ-170 מטר (במקום 200), כשבנוסף כ-8 קומות ממנו (מתוך 40 בסך הכל) יוקצו לטובת 50 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח. התוכנית עצמה כוללת, כפי שקורה ברוב מכריע של התוכנית החדשות בעיר, עירוב שימושים – מגורים, מסחר ותעסוקה וכמו כן גם מלונאות.

מתחם אפשטיין, עם עדיין לא הכרתם, ממוקם בשיפולי שכונת קרית היובל, בתחילת רחוב שמריהו לוין מול המגדלים של פרויקט 'אלעד בית וגן' ובצמידות לציר הרכבת הקלה. המגדל, שישתנשא כאמור לגובה של כ-170 מטר, צפוי להשקיף על כל ירושלים – ובכלל זה גם על הר הזיכרון הלאומי – הר הרצל, בו ממוקמים בית העלמין הצבאי ומתחם זיכרון השואה 'יד ושם' – שניים מהמוקדים המרכזיים להתנגדויות שנשמעו בכל הליך התכנון.

בוועדת המחוזית לתכנון טוענים מנגד כי "תוכנית מתחם אפשטיין ממשיכה את מגמות התכנון העירוני של עיבוי המרקם העירוני כדי לשמור על שטחים הפתוחים בירושלים".

סגן ראש העיר יוסי חביליו (האיחוד הירושלמי), אשר הוביל את ההתנגדויות לתוכנית, מוסר: "הוועדה המחוזית בירושלים לא הפתיעה, לצערי, היא אטומה לחשיבות הר הרצל אטומה לחשיבות יד ושם ואטומה אפילו להתנגדויות המשפחות השכולות, העיקר בניה ועוד בניה ורווחים ליזמים. התוכנית הזו פוגעת במוסדות החשובים ביותר לעם היהודי ולמדינת ישראל ומהווה חילול הקודש. המאבק עדיין לא תם ואנחנו נפעל בכל האמצעים הציבוריים והמשפטיים שעומדים לרשותנו כדי למנוע את ביצוע התוכנית הרעה הזו".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)



 

 

התוכנית כוללת הקמת מגדל בן 40 קומות (ממפלס הרחוב) מעורב שימושים ובו כ-240 יחידות דיור. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-50 דירות יוקצו לטובת דירות קטנות בגודל של עד 55 מ"ר וכ-50 יחידות דיור יוקצו לטובת השכרה ארוכת טווח למשך 12 שנים לפחות. בנוסף, התוכנית כוללת כ-11,000 מ"ר עבור שטחי מלונאות, כ-300 מ"ר עבור שטחי מסחר וכן כ-4,000 מ"ר עבור מבנה ציבור שישמש לטובת מוזיאון, מרכז תרבות וכד'. התוכנית מציעה כיכר עירונית רחבת ידיים המשקיפה אל הנוף ומהווה נקודת ציון ייחודית כלפי יער ירושלים.

עיקר ההתנגדויות, כפי שכבר פורסם, הגובה הרם של התוכנית – 200 מטר במקור, שצומצם לכ-170 מטר – אך בוועדת התכנון דחו את הטענות תוך החלטה כי "החלופה של מבנה אחד מעורב שימושים בן כ-40 קומות, הינה החלופה הטובה ביותר מתוך חלופות נוספות שהוצגו לוועדה שכללו שני מגדלים בני 25 קומות. כמו כן, קבעה הוועדה כי הבינוי יונמך בכ-30 מטרים ביחס לתוכנית המופקדת, וכן קבעה כי 8 קומות וכ-50 יחידות דיור מתוך הבינוי יוקצו לטובת השכרה ארוכת טווח".

מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן: "מדובר בתוכנית התואמת מדיניות הוועדה של בינוי העיר פנימה בסמוך לצירי הרכבת הקלה, וזאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים וכדי לתת מענה לזוגות הצעירים בעיר".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי באבאי: "התוכנית מציגה איכות אדריכלית יוצאת דופן, הממשיכה את תנופת ההתחדשות בירושלים, ותאפשר לנו לשפר את התכנון וליצור מרחבים עירוניים מוצלחים. כל אלה יאפשרו לנו להתמודד עם משימות הפיתוח המורכבות של העיר".

התוכנית הינה ביוזמת חברת אם.או אפשטיין בע"מ ונערכה על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי אדריאן סמית' וגורדון גיל אדריכלים – משרד האדריכלים אשר תכנן את מגדל הבורג' חליפה בדובאי.

 

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. שמואל

    הצבעתם ללאון בהמוניכם. מגיע לכם.

    ממשיכים להעמיס על השכונה עוד ועוד בניינים בלי שום התחשבות. וגם כשיש המון התנגדויות, פשוט מאשרים. אז בשביל מה עושים תהליך התנגדות?

    מדוע לא מעודדים בנייה מרקמית?

  2. אייל

    ירושלים צריכה להתפתח די להתנגדויות כל דבר שרוצים לעשות מתנגדים מתנגדים מתנגדים מתנגדים צריך ללמוד לפרגן העולם מתקדם וגם בנייה מתקדמת לרפואת השיניים מתקדמת אז יאללה לשחרר כל הפלצנים המתנגדים

  3. רוב העיר

    היחידים שמתנגדים הם אנשים ממורמרים שאין להם כלום בחיים חוץ מלהתלונן והם אלה שגם התנגדו לגשר המיתרים אבל עכשיו כולם שמחים מזה, הגיע הזמן לזרום קצת ולהיות עם ראש פתוח

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר