(הדמיית תחנת קוליץ: תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
(הדמיית תחנת קוליץ: תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

בקרית היובל מאושרים, בארמון הנציב עדיין מחכים: קו הרכבת החדש שאושר בירושלים

הוועדה המחוזית לתכנון אישרה את התוכנית להארכת הקו הסגול של הרכבת הקלה, כך שהיא תגיע להדסה עין כרם בדרום-מערב ירושלים ועד לתלפיות בדרום מזרח העיר. בשלב זה לא אושרה ההארכה לארמון הנציב, והתושבים ממתינים בציפייה. אז מתי יחלו העבודות? ומתי צפויה להתבצע הנסיעה הראשונה? כל הפרטים

פורסם בתאריך: 13.8.24 12:00

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה בישיבתה על אישור התוכנית להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים, כאשר התוכנית הוגשה על ידי עיריית ירושלים ביוזמת צוות תכנית אב לתחבורה.

הקו הסגול מתוכנן לעבור בשכונות קריית היובל, מלחה, פת וקטמונים (לאורך הרחובות טהון, גולומב, קוליץ, מנהרה מתחת לשכונת מלחה, אגודת ספורט הפועל, פת, יהודה הנשיא ובן זכאי). הקו הסגול יהווה ציר אורך מזרח-מערב בדרום העיר ויחצה את קווי הרכבת הקלה האחרים- האדום, הירוק והכחול. בכך תגדל באופן משמעותי רשת הרכבת הקלה ויתאפשרו חיבורים רבים בין נקודות מוצא ויעד בעיר.

אורך התוואי הינו כ-10 ק"מ, כאשר אושרו מתוכו כבר כ-6 ק"מ במסגרת תוכניות קודמות וכעת אושר התוואי של כ-4 ק"מ נוספים המשלים את התוואי כולו. יחד עם הקווים הקודמים תאפשר קו מזרח-מערב מהמרכז הרפואי הדסה ועד לשכונת תלפיות.


מפת הקו הסגול (באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

מפת הקו הסגול (באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


הוועדה ציינה בהחלטתה כי למערכת הרכבת הקלה בירושלים תרומה משמעותית לעיר, בין היתר בשל הפחתת הגודש בכבישים (הפחתת זיהום אוויר וזמני נסיעה) וקירוב שכונות מורחקות למוקדי תעסוקה ובילוי, תוך תרומה לאיכות החיים, לבריאות הציבור, לחוסן החברתי ולשוויון ההזדמנויות.

עוד ציינה הוועדה, כי לקו הסגול תרומה משמעותית בהיותה מחברת את שכונות קריית היובל וקטמונים לרשת הרכבת הקלה. שכונות אלה עוברות תהליכים של התחדשות עירונית והקמת הקו תתרום לשדרוג משמעותי של איכות המרחב הציבור בשכונות אלה. כמו כן, מערכת הסעת המונים מאפשרת ציפוף של העיר וניצול יעיל של הקרקע והשפעתה מתפרסת מעבר לצירים בהם היא עוברת.

התקציב להקמת הקו הסגול אושר כחלק מפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה שהיקפו 14 מיליארד שקלים. עבודות ההקמה צפויות להתחיל בסוף השנה ולהיכנס לשיאן ב 2025, והקו צפוי להתחיל לפעול בשנת 2031.

הקו החדש מצטרף לקווים שכבר אושרו – האדום מהר הרצל ועד פסגת זאב; הירוק מגילה ועד הר הצופים; והכחול ממלחה ועד רמות.

"ירושלים מובילה ומקדימה את יתר הערים בכל הקשור בפיתוח תחבורה ציבורית באמצעות מערכת להסעת המונים ובעידוד הליכתיות, אמרה שירה תלמי באבאי, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, "ירושלים נהנית כעשור מקו רכבת קלה פעיל ולעיר כבר אושרו מספר קווי רכבת קלה הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים. רשת הרכבת הקלה תחבר את השכונות המתחדשות של העיר אל מוקדי תעסוקה".

"התוואי שנבחר למעבר הקו הסגול הינו המסלול שמשרת בצורה הטובה ביותר את השכונות שעוברות תהליכי התחדשות עירונית", הוסיף מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן, "בכך מבטא מסלול הרכבת הקלה את מדיניות הוועדה המחוזית לחיזוק השכונות הוותיקות בעיר ותמיכה בתהליכי פינוי בינוי ובבניה המחודשת של שיכוני ירושלים".

 

 

ממינהל קהילתי יובלים נמסר: לאחר שנים, אנו מברכים על אישור הקו הסגול בקריית היובל. זהו הישג חשוב לכל תושבי השכונה, שישפר את הנגישות ואת התחבורה הציבורית באזור. אני מודה לכל המעורבים על ההתמדה והעשייה ללא לאות, ולגורמי העירייה והמחוז על אישורו. הפרויקט יתרום רבות לאיכות החיים בקריית היובל ולפיתוח השכונה בעתיד. אנו מצפים ליישום מהיר ובטוחים שהופקו הלקחים הנדרשים בכריית המנהרות, כך שהפרויקט יתקדם בצורה חלקה וישפר את איכות החיים של התושבים תוך שמירה על שיתוף פעולה מתמשך בין כל הגורמים המעורבים".

כאמור, הקו הסגול מאושר בינתיים במקטעים. תחילה, בפברואר 2022, אושר מקטע בן 4.5 ק"מ שחיבר בין קרית היובל, מלחה, פת וקטמונים (לאורך הרחובות טהון, גולומב, קוליץ, דרך מנהרה מתחת לשכונת מלחה, אגודת ספורט הפועל, פת, יהודה הנשיא ובן זכאי). הקו יחצה את קווי הרכבת הקלה האחרים- האדום, הירוק והכחול. בכך תגדל באופן משמעותי רשת הרכבת הקלה ויתאפשרו חיבורים רבים בין נקודות מוצא ויעד בעיר.

כעת, כאמור, אושר ההמשך של הקו הסגול עד לדרך חברון/תלפיות בדרום מזרח העיר ולהדסה עין כרם בדרום מערב ירושלים, תוספת משמעותית אשר תאפשר חיבורים נוספים בין נקודות רבות ברחבי העיר.

הקו הסגול של הרכבת הקלה צפוי, כאמור, להיות קו רוחב משכונת עין כרם, דרך קרית היובל ועד לתלפיות, כאשר ארמון הנציב לא נכללה בתכנון הראשוני. בעקבות כך תושבי שכונת ארמון הנציב, שמתלוננים על מחדלי התחבורה הציבורית בשכונה – העלו הילוך במאבקם ולפני כחודשיים נפגשו נציגי השכונה עם צוות תכנית אב לתחבורה, ודרשו כי הקו של הרכבת הקלה יחלוף בתוך שכונת ארמון הנציב.

בעקבות מאבק התושבים, שזכו לתמיכה מחבר המועצה לשעבר יהודה בן יוסף, בעברו יו"ר מינהל קהילתי תלפ"ז, הבטיח ראש העיר משה ליאון כי יפעל לצרף את ארמון הנציב לתוכנית הקו הסגול. ההבטחה ניתנה לפני כ-5 שנים, בכנס שהתקיים בהשתתפות ראש העיר משה ליאון, אז הוא הבטיח לתושבים שידאג להכניס את ארמון הנציב לתוואי. כשתאושר התוכנית להארכה לארמון הנציב, ונראה שכך יהיה, אורך הקו הכולל יהיה כ-12 ק"מ והוא יחבר בין מערב העיר לדרום מזרח ירושלים. הקו צפוי לכלול 18 תחנות, כאשר 11 מהן לפחות יהיו משותפות לקווים אחרים – כך שהמעברים בין אזורים בירושלים יהיו קלים הרבה יותר.

ומתי כל זה אמור לקרות? על פי התרחיש האופטימי, עבודות התשתית להקמת הקו הסגול יחלו במהלך שנת 2025 והנסיעה הראשונה בקו צפויה במהלך שנת 2031. יחד עם זאת, לאור הדחיות והעיכובים שהיו ועדיין ישנם בכלל קווי הרכבת הקלה – נראה כי ההפעלה תהיה מאוחר יותר מאשר היעד כעת.

 

תגובות

13 תגובות
13 תגובות
  1. בני

    לקו תוכננו 12 ק"מ כך שלא אושר כולו, אלא אם להתייחס לתוכנית קצת שונה שיסתיים בגבעת המטוס ולארמון הנציב יהיה מקטע של קו אחר שאפשר לקרוא לו הקו הורוד ויחבר את גבעת שאול, המסלול מגבעת רם לצומת פת, המקטע של הקו לתלפיות אל מקטע לארמון הנציב.

  2. שורו

    יש יותר מדי שכונות שלא מכסות עדיין כל מסלולי הרכבת שלא לדבר על מימוש תוכניות הרחבתה ליישובים שסמוכים לעיר. גבעת משואה, הר חומה ורמת רחל, פסגת זאב מזרח ועוד. למה למשל הקו הסגול צריך להיגמר בארמון הנציב ולא תוכנן להסתיים מזרחה יותר כדי להגיע עד נוף ציון הסמוכה. למה לא בוחנים קווים יצירתיים נוספים ומשלימים פריסת הראשיים למשל מגילה ליד עין יעל לגבעת משואה וקריית מנחם משם דרך הר הרצל ישירות להר נוף ואפילו הר המנוחות ואפילו משם למבשרת, מוצא או רמות וכך מסלול חדש לגמרי לרמות. או מרמות ורמת שלמה לפסגת זאב (אפילו במנהרה תחת בית חנינא) או מסלול דרומי יותר מרמות ורמת שלמה לגבעה צרפתית. למה שהר חומה לא תחובר במסלול לתלפיות ו/או לגילה.

  3. אורן

    נוף ציון זו לא שכונה. זה כמה בניינים שנבנו בין ארמון הנציב לכפר ג'בל מכבר.
    לא יפריעו קו רכבת בשביל כמה משפחות

  4. הנוסע

    חסר מאוד קו חד כיווני סובב חומות העיר העתיקה, עם תחנות בשער יפו / השער החדש, שער שכם, שער האריות שער האשפתות ושער ציון.
    כמו כן חסר קו רכבת שיוצא משער יפו / יצחק קריב, דרך רחוב אגרון, דרך עזה, רחוב טשרניחובסקי, ש"י עגנון ומתחבר למסילת הקו הסגול.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בקרית היובל ממש לא מאושרים! הרסט חורשה שלמה של דשא,גן שעשועים מתקני ספורט וגינה מהממת! תושבי שטרן זועקים את נשמתם

  6. מעניין למה ברחביה לא?

    חחחח חחחח… זאת רכבת שלא תעבוד גם בעוד 15 שנה. בושה

  7. תושב

    ממש מחריבים את הפארק היחידי באיזור פארק שטרן. רכבת זה מבורך אבל למה לבנות את זה על פארק ולהרחיב את הכבישים באיזור וכיסוי החורשה באספלט לעוד 10 מקומות חניה. תשתיות זה חשוב אבל למה לא לעשות אתם ככה שלא יפגעו ברווחת התושבים המקומיים.

  8. תושב ארמון הנציב

    לא רוצים רכבת מי שרוצה אותה בארמון הנציב זה המקורבים לקבלנים שלה שלא גרים בארמון הנציב

  9. סקרומדון

    נשאר רק להמר מה יקרה קודם
    – בני דורנו יזכו לנסוע בכל הקווים המתוכננים.
    – חללית מאוישת תגיע למערכת פרוקסימא קנטאורי השכנה, ותגלה שם חייזרים.

  10. יוחאי

    תתקנו קודם את הכבישים בקרית היובל , פשוט זלזול וחרפה . רחוב אורוגואי זה לרוב מכוניות , הכל תיקון על כביש תיקון , ויוצא חרא .

  11. יכ

    בינתיים ממתינים שנים רק להרחבה המסכנה של הקו האדום.
    תוכניות ותוכניות התעמולה הקבועה של משה לאיון
    מעשים בשטח. נאדה. כלום

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתושבת חיפה, בה נוסעת המטרונית ברחבי העיר,
    אני חשה אכזבה מהרכבת הקלה שכבר מופעלת בירושלים.

    צפופה מאד, הנהגים בולמים וגורמים לנוסעים לאבד שיןןי משקל. התדירות
    מצויינת. עברתי למונית ספשל

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר