אורי בנקי עם שירה בנקי ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)
אורי בנקי עם שירה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

טור מיוחד | בלעדיו לא נהיה

אורי בנקי, אביה של שירה ז"ל, שנרצחה במצעד הגאווה בשנת 2015, מזמין אתכם בטור אישי לקחת חלק באירוע 'איכה יוצרים שיחה' בערב ט' באב, "כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן יחד"

פורסם בתאריך: 11.8.24 18:14

זו השנה התשיעית שאנו ב"דרך שירה בנקי" מקיימים את "איכה יוצרים שיחה". מדובר ביותר מעשרה מעגלי שיח לזכרה של שירה, המתקיימים כל שנה בערב ט' באב בכיכר ציון ועוסקים בנושאים מעוררי מחלוקת בחברה הישראלית. זו השנה התשיעית שאני כותב לכם, קוראי "כל העיר", ופוגש רבים מכם בכיכר.

השנה 'חורבן הבית' פגע בנו מקרוב, והתבוננות ברמת הפילוג והקצנת השיח בעם בעת שהותקף על ידי אויב מבחוץ מקשרת אף היא בין תשעה באב ושבעה באוקטובר. כיום, כשצריך לקום מהשברים כדי לשמר את העם, להשיב את החטופים ולהחזיר מלחמה – המשך הפילוג וההקצנה יחמירו את האיום על מדינת ישראל.

"איכה יוצרים שיחה" הוא המשך למעגלי השיח בכיכר ציון שהתקיימו מאז הרצח של שירה, ובמהלכם משוחחים המשתתפים על סוגיות שבמחלוקת בחברה הישראלית. לאורך השנים השתתפו אלפי אנשים במעגלים בהובלת עידן עמדי, שי ניצן, תמר איש שלום, דורון מדלי, יפתח רמון, זיו שילון, עדי אלטשולר, משה בר-סימן טוב, דפני ליף, רחל עזריה ועוד ועוד.


אורי בנקי (צילום: מיטל בוגנים)

אורי בנקי (צילום: מיטל בוגנים)


 

 

כל שנה מחדש, לפני תחילת האירוע, אנחנו תוהים 'איך הקסם יקרה הפעם'. האם המעגלים יהיו סוערים או שלווים? האם יהיה שיח מעניין ופורה? האם משתתפים ישמיעו את קולם, גם אם הוא מנוגד למי שדיבר לפניהם? האם הכיכר תעלה על גדותיה ובסוף הערב המשתתפים ימצאו יותר אופטימיות ויגלו שבשיחה עניינית (להבדיל מהתנצחות על המקלדת) אפשר ללמוד את הצד השני ולמצוא דרך?

בתחילה יש שקט, ולאט לאט הקהל מתחיל לזרום לכיכר: חילונים דתיים וחרדים, ימנים ושמאלנים, יהודים וערבים, תיירים ומקומיים, ועוד ועוד. כולם מלמדים אותנו שאנשים עדיין כמהים למתינות ולתקווה. הם מתקבצים במעגלים, מקשיבים לשיח של שרים, אנשי ציבור, דת, תרבות ותקשורת שמשוחחים גם כשהם מחזיקים בדעות מנוגדות לחלוטין על נושאים מעוררי מחלוקת בחברה הישראלית. המשותף לכולם הוא שהם  מדברים באופן מתון ומכבד. והקהל, באורח פלא, מקשיב, שואל, מסכים או מתנגד לדברים שנאמרים, ועדיין – בצורה מכובדת ומכבדת. זה מעניק לנו תקווה שאפשר גם אחרת, שחייבים להמשיך בעשייה שלנו – גם לזכרה של שירה, אבל בעיקר כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן יחדיו.


איכה יוצרים שיחה - מעגלי שיח (צילום: נעם פיינר)

איכה יוצרים שיחה – מעגלי שיח (צילום: נעם פיינר)


אנחנו יודעים שלא צריך להסכים על הכל, אבל חייבים להסכים ששיח מתון ומכבד הוא לא 'משהו נחמד שיהיה', אלא משהו שבלעדיו לא נהיה!

מאז שבעה באוקטובר נחשפנו למעשי גבורה, עזרה, התגייסות ואחווה גדולים מאי פעם. לצד זאת הוחרפו הקיטוב, השיח והמעשים הבוטים שגלשו לא פעם לאלימות. 'אמור לי מה דעתך על החטופים ואומר לך למי אתה מצביע ואת מי אתה שונא' מתאר את כל הסיפור.

אז בין פוסט והדהוד של הודעת וואטסאפ שמסבירה כמה 'אנחנו צודקים' או כמה 'הם טועים' – בואו נזכור שאנחנו לא לבד כאן ונקדיש חלק מהאנרגיה שלנו למפגש, לשיח ולאמונה בכוונות הטובות של אנשים אחרים וברצון הכן שלהם להושיט יד, להקשיב, ולראות שיש תקווה. כי באמת יש תקווה. מחכים לכם בכיכר.

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר