הפגנת חוכרים בשנה שעברה, טלביה (צילום ארכיון, אורן בן חקון)
הפגנת חוכרים בשנה שעברה, טלביה (צילום ארכיון, אורן בן חקון)

כאוס קרקעות הכנסייה: החוק שיציל את החוכרים מטלביה, ניות ורחביה

חבר הכנסת מיכאל ביטון הגיש באחרונה הצעת חוק שמבקשת לעשות סדר במשולש שבין היזמים-החוכרים-הכנסיות, ותשאיר אלפי תושבים בירושלים ובכלל הארץ בבתיהם. אקסטל בתגובה: "מדובר בהצעת חוק חסרת תקדים, שיוזמיה הם בעלי ממון הדואגים לעצמם ולא לאינטרס הציבורי"

פורסם בתאריך: 8.7.24 15:47

הכאוס סביב הנושא הסבוך של קרקעות הכנסייה לשעבר (וגם אלו שעדיין בידי הכנסיות השונות) בירושלים ובכלל הארץ, מתקרב אולי להסדרה ופתרון. מדובר על הצעת חוק שהוגשה באחרונה על שולחן הכנסת, שמנסה להסדיר את הנושא לטובת התושבים אשר מתגוררים בשטחים שנמכרו על ידי הכנסייה ליזמים פרטיים.

הפרשה הזו תקפה לכל הארץ, אך כידוע היא תפוח אדמה לוהט בירושלים – בשכונות רחביה, טלביה וניות (וספיחים נוספים). כפי שכבר פורסם ב"כל העיר" – בינואר האחרון השלים איש העסקים גארי ברנט, בעלי חברת 'אקסטל', את עסקת רכישת הקרקעות מחברת ניות (שרכשה אותן שנים קודם לכן מהפטריארכיה היוונית). מדובר על שטח של כ-500 דונם בשכונות טלביה, רחביה וניות, שעליו כ-900 יחידות דיור עם 900 משפחות/בעלי דירות שחכרו בחכירת משנה את הקרקע מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שחכרה בעצמה את הקרקע לפני עשרות שנים מהכנסייה היוונית-אורתוקדסית.  בנוסף, על השטח שרכש גרנט מצויים בתי מלון (ענבל, דן פרימה) וומוסדות ציבור (מוזיאון ישראל, חלק מבית הכנסת הגדול).

נושא אדמות הכנסייה הוא אחד הבוערים בשנים האחרונות בירושלים, זאת מאחר שתקופת החכרתן למדינה עומדת להסתיים ב־2050 ולאחר מכן, ייוותרו התושבים ללא נכס מאחר שהקרקע, כאמור, נמכרה לברנט בתמורה ל-750 מיליון שקל.

בשל זעקת התושבים, שכאמור, התגברה משמעותית מאז רכש ברנט את הקרקעות, בחודשים האחרונים החלה להיות מקודמת בכנסת הצעת חוק 'חכירה הוגנת', שאם תאושר תעניק לחוכרים – בעלי הדירות כיום – זכויות יתר ולמעשה תבטיח את הישאורתן על הקרקע תמורת סכום קבוע.

את הצעת החוק מקדם ח"כ מיכאל ביטון (חוסן לישראל/כחול לבן), והיא מוגשת על ידי חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, ואף זוכה לתמיכה של שר המשפטים יריב לוין.

על פי הצעת החוק – לחוכרים תהיה זכות סירוב ראשונה ברכישה ואפשרות להאריך את החכירה ל-50 שנה נוספות תמורת 5.5 משווי הקרקע לפני פיתוח (בזכות שמתחדשת בכל 50 שנה תחת סכום קבוע של 5.5 אחוז משווי הקרקע), ובנוסף היא כוללת פטור ממס רכישה ומס שבח (בדומה לפטור שקיבלו החוכרים מרמ"י).

ברנט, כמעט מיותר לציין, מתנגד בתקיפות להצעת החוק. מאז רכש את הקרקע, כפי שפורסם, הוא ניסה להגיע להסדר עם החוכרים ואף הגיש להם הצעות שונות. ההצעות הללו נדחו ברובן על ידי החוכרים, שהתארגנו במטה 'להגנת החוכרים' והם מייצגים את תושבי רחביה, טלביה וניות – אך למעשה מהווים פה לחוכרים מכל רחבי הארץ שנמצאים על אדמות בבעלות הכנסיות.

 

 

במטה החוכרים, מנגד, מברכים ותומכים בהצעת החוק. למעשה, הם היו אלו שדחפו לקדמה והובילו לכך שהיא זוכה לתמיכה מכלל סיעות הכנסת. "הצעת החוק של חבר הכנסת מיכאל ביטון עתידה להציל את רכושם של עשרות אלפי בתי אב בישראל, אשר חלקם נפלו קורבן לאחד ממעשי הספסרות הגדולים מקום המדינה", נמסר מהמטה. "כך למשל, עשרות יחידות דיור בשכונת ראש רחביה נקנו ב-1.3 מליון דולר בלבד, כ-200 יחידות דיור נוספות בשכונת גבעת אורנים (סן סימון) נמכרו ב-3 מליון דולר, ושתי שכונות שלמות במרכז ירושלים טלביה וניות בנות יותר מ-500 דונם עם מעל אלף דירות נמכרו ב 36 מליון דולר, כאשר חלק מהחברות רשומות 'במקרה' במקלטי מס באיי הבתולה ואיי קיימן. הצעת החוק, עליה חתומים מעל 40 חברי כנסת ונתמכת על ידי רוב שרי הממשלה, נוסחה על ידי מומחים למקרקעין, כולל התייעצות עם בכירים ממשרד המשפטים בבריטניה, שם נעשתה חקיקה דומה, שאף אושרה על ידי בית הדין האירופאי לזכויות האדם".

עוד נמסר ממטה החוכרים: "גארי ברנט וחברת אקסטל ידעו כי הצעת חוק דומה הונחה על שולחן הכנסת כבר בשנת 2021 על ידי חברי הכנסת מיכאל ביטון ודודי אמסלם ולא לחינם תומך שר המשפטים יריב לוין בחקיקה, כדי למנוע ספסרות עתידית. ידע כל כריש נדל"ן שיש כנסת בירושלים".

סגן ראש העיר יוסי חביליו (האיחוד הירושלמי), שפעל בשנתיים האחרונות למען הגנה על זכויות החוכרים, אומר: "החוק שמקדמים חבר הכנסת ביטון ואחרים בתמיכת שר המשפטים, הוא חוק טוב ומאוזן שבא להגן על זכותם של אלפי חוכרי דירות בירושלים שרכשו את הדירות בתום לב. החוק גם מאפשר לבעלים לקבל עם סיום תקופת החכירה תשלום הוגן. מי שמתנגד לחוק הם היזמים שרכשו את הקרקעות בנזיד עדשים ומנסים לגרוף רווח כספי עצום על חשבון חוכרי הדירות. כל יזם נוסף שרוכש את הקרקע, מקשה על פתרון הבעיה וצריך לדעת שהוא שם את כספו על קרן הצבי".

חבר מועצת העירייה אריאל בזיז (נציג 'המחנה הממלכתי' ב'התעוררות'), מוסיף: "כל הנושא מזכיר קצת את תרבות ה"יהיה בסדר". ניתן לראות זאת עוד בחוזים הראשונים עם קק"ל לפני כ-100 שנים. אחרי הרבה מאוד שנים סוף-סוף מישהו לקח את הנושא לידיים ומטפל בעוולה שפוגעת במאות משפחות בירושלים שפשוט עמדו לאבד את הבתים שהן רכשו לטובת יזמים אגרסיביים שרוצים רק בטובתם. אני מודה לידידי ח"כ מיכאל ביטון שמטפל בסוגייה כל כך מהותית בעיר שלנו וכן גם למטה החוכרים על העבודה המרשימה שנעשתה עד כה. בשבועות הקרובים נקיים מפגש יחד עם ח"כ ביטון והתושבים להידוק הקשר ותיכנון להמשך כדי לוודא שהחקיקה תושלם במלואה ולטובת התושבים".

מחברת אקסטל נמסר בתגובה: "מדובר בהצעת חוק חסרת תקדים, שיוזמיה הם בעלי ממון הדואגים לעצמם ולא לאינטרס הציבורי. ההצעה מציעה לגזול את קניינם הפרטי של משקיעים ולא תביא כל תועלת ואף תפגע קשות בדיירי השכונות, בעיר ירושלים, ביזמות ובמינהל התקין במדינת ישראל. כל יום שבו מיזמי ההתחדשות אינם מתקדמים פוגע בבעלי הדירות, שאיבדו כבר קרוב ל־50 אחוז מערך נכסיהם. אקסטל בקשר עם בעלי נכסים רבים המעוניינים בקידום הפרויקט ונכסיהם כי הם מבינים שזו הדרך הנכונה והיחידה. אנו קוראים לכל הגורמים המעורבים לשים את הפופוליזם והשיקולים הצרים בצד ולהתחיל לעבוד למען בעלי הנכסים והעיר ירושלים".

 

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. אריאל

    זה לא כאוס
    זה היה ברור , הדיירים העלוקות שחושבים שהם יכולים לקבל דירה מתנה.
    זה היה צפוי שזה יקרה , ואם בית המשפט יחליט אחרת אז זה פגיעה חמורה בקניין.
    ואם הוא יחליט אחרת אני מעדיף לא להשאר במדינה. כי מחר ישכיר אצלי מישהו שטח ויחליט שיש לו זכויות עליו

  2. אחד מפה

    כדאי להיזהר מכל מני חוקים "להגנת הדיירים". חוק הגנת הדייר משנות החמישים הרס את מרכזי הערים הותיקות, ועדיין מונע את הפיתוח, ומרכז ירושלים עדיין נראה כמו איזו עיירה עותמנית.

    ובכלל, מה זה "ערך הקרקע לפני הפיתוח"? נשמע כמו בדיחה שנועדה לאפשר לדיירים לשלם אגורות עבור השימוש בקרקעות היקרות ביותר במדינה, כאילו היו מטע זיתים על איזו גבעה בשומרון.

  3. אחד שמבין

    פשש אני רואה שהיזם התחיל לכתוב תגובות ממומנות – 'אריאל'
    גם מומו דרעי קנה קרקע בשקל וחצי וגם הדיירים יגורשו מהעיר??

  4. אהרון

    אריאל
    אתה מוזמן לעזוב , אם זה מה שאתה רוצה.
    זה אכן בעייתי לקניין, אבל מצד שני המדינה הפקירה את הדיירים והיא צריכה עכשיו לדאוג להם.
    היזם יכול לבנות ולקבל תגמול נאה מאוד מיחידות הדיור הנוספות והרבות שימכור בלי ״לסחוט״ את הדיירים (או לפחות לבקש מהדיירים תשלום הוגן).
    מי שבלחץ זה היזם, כי הדיירים לא ממהרים לחתום ולשלם את הסכום שביקש.

  5. יזם ירושלמי

    היה ברור שהמדינה לא תתן לדיירים להיזרק לרחוב,
    חוץ מהיזם, שהיה מסונוור מהסכומים האגדיים שהוא חשב שהוא ירוויח, אף אחד לא האמין בעסקה.

  6. יוסי

    הרוכשים היהודים, המסתתרים מאחורי חברות הרשומות באיי הבתולה" רכשו את הזכויות בנזיד עדשים תוך ניצול העובדה שהכנסיה היוונית סירבה למכור – מטעמים פוליטיים לחוכרים/חוכרי משנה (היהודים) במגמה לעשות הון עתק על הגב של החוכרים/חוכרי המשנה היהודים

  7. מישהו שמבין בזה.

    אין סיכוי לחקיקה פופוליסטית חסרת היגיון. החוכרים המקוריים מזמן לא שם. בעלי הדירות רכשו אותן במחירי סוף עונה בגלל תקופת החכירה המקוצרת ועכשיו רוצים לקבל בחינם את מה שלא שילמו. אגב, גם חכירה מעיריית תל אביב תבוטל? או שזה רק חוק נגד כנסיות ? ובכלל, למה שהמדינה תעניק חצי דירה חינם לתושבים העשירים בישראל ? ואיפה מס הכנסה כאן ? ומה עם מי שמכר שנה שעברה בחצי מחיר כי ידע שנותרו לו רק 26 שנים – יחזירו לו כסף ? והקונה שלו יקבל בחינם ? שטויות. החוכרים שילמו ליחצנים ועכשיו הם מדושני עונג. זה יתנפץ על קרקע המציאות ורק יעלה להם יותר כי הם ממשיכים לדחות את מועד הרכישה וערך הנכס שלהם יורד.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר