שחקן חדש מצטרף לשוק ההתחדשות העירונית – מינהל התכנון, שבאמצעות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים מקדם 2 תוכניות התחדשות עירונית על ציר הרכבת הקלה בירושלים.
מדובר על פיילוט ראשון מסוגו שבו מינהל התכנון נכנס לנעליים של יזם ומייצר בעצמו, תוך כמובן תמיכה של ועדת התכנון המחוזית, פרויקטים למגורים. כמעט מיותר לציין כי הוועדה המחוזית החליטה להפקיד את התוכניות שיזם מינהל התכנון.
התוכניות כוללות 920 יחידות דיור, מתוכן יוקצו כ-185 לטובת דירות קטנות, שייתנו מענה עבור הזוגות הצעירים בעיר.
הפרויקט הראשון שיזם מינהל התכנון ממוקם בדרום העיר – בעלייה לגילה מאזור צומת פת-מלחה – במפגש הרחובות דב יוסף ובנבנישתי. הפרויקט משתרע על פני שטח של כ-12 דונם, בצמוד לקו הירוק של הרכבת הקלה.
התוכנית כוללת הקמת שלושה מגדלי מגורים בני 30-20 קומות בהם 450 יחידות דיור, שישלבו שטחי מסחר ותעסוקה בקומות התחתונות. מתוך כלל יחידות הדיור, 90 יוקצו לטובת דירות קטנות. כמו כן, התוכנית משפרת את המרחב הציבורי, באמצעות הקמת מעברים להולכי רגל לתחנת הרכבת הקלה, הקמת שישה גני ילדים, שלושה מעונות וגן, וכן שטח ציבורי פתוח.
התוכנית השנייה ממוקמת גם היא בדרום העיר – על דרך יצחק מודעי ובסמוך לקניון מלחה, בשטח של כ-10 דונם, בצמוד לקו הכחול ולקו הסגול של הרכבת הקלה. התוכנית כוללת הקמת שני מגדלי מגורים בני 30 בהם 470 יחידות דיור, שישלבו חזית מסחרית כלפי ציר הרכבת הקלה, כאשר מגדל אחד ישמש לטובת דיור להשכרה לטווח ארוך, וזאת על מנת לתת מענה לזוגות צעירים ומשפחות צעירות. מתוך כלל יחידות הדיור, 94 יוקצו לטובת דירות קטנות.
בנוסף, התוכנית מציעה שיפור של המרחב הציבורי, באמצעות הקמת כיכר עירונית המשקיפה אל פארק המסילה בנחל רפאים, מבנה ציבור שישמש לטובת חינוך וקהילה, גשרי הולכי רגל אשר יחברו את שכונת מלחה לכיכר, וממנה אל פארק המסילה.
התוכניות אושרו להפקדה כאמור במסגרת פיילוט שמוביל מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, במסגרתו ועדות התכנון המחוזיות נכנסות "בנעלי" היזם ומקדמות תוכניות מפורטות בעצמן, שלאחר אישורן אפשר יהיה ניתן להתחיל לבנות. הצעד נועד לעודד פיתוח של מתחמים ריקים (INFILL) בלב הערים, ולמנוע בנייה בשטחים פתוחים.
"שתי התוכניות שאושרו להפקדה בוועדה המחוזית ירושלים, הן פרי של מהלך שהוא שינוי פרדיגמה", אומר אלמליח. "מחוזות מינהל התכנון ייזמו תוכניות בעצמם ויניעו תהליכים בדגש על קרקעות מרובות בעלים, מבלי להמתין לבעלי אינטרס כאלה ואחרים. המהלך יסייע מחד בהגדלת היצע יחידות הדיור בתוך הערים, מבלי שנצטרך להגיע לשטחים הפתוחים".
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן: "מדובר בתוכניות ייחודיות אשר עתידות להפוך למוקדים עירוניים, לצד תוספת יחידות דיור להשכרה ושימושים אחרים, ומסייעות בקידום עירוניות תוססת המשלבת מסחר, תעסוקה ומגורים, תוך הסתמכות מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל, ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה".
נעמה
בונים מאות מגדלים ולא מוסיפים כבישים. איך נתנייד? במסוקים?