הבוקר, שישי, 1.9.2023, אחרי חודשיים של מתיחות ושל חוסר ודאות, שנת הלימודים תשפ"ג יוצאת לדרך כסדרה. זה קורה לאחר שמשרדי האוצר והחינוך הגיעו להסכמות עם ארגון המורים על הסכם שכר חדש וכך גם בתיכונים (כיתות י'-י"ב) יחלו את השנה כסדרה (החל מיום ראשון, מאחר שהם לא לומדים בימי שישי).
לאור הגידול המתמיד במספר התלמידים משנה לשנה, ישנו צורך בהקמה והרחבה של בתי ספר, גני ילדים, מרכזי למידה, הרחבת מגמות והגדלת צוותי ההוראה. בעירייה סיפרו ל”כל העיר” השבוע: “אנחנו דואגים לתת מענה לכלל הצרכים עבור צוותי ההוראה והתלמידים, על מנת למצות את יכולותיהם של כל אחד ואחת מהם”.
במשך חודשי הקיץ עמלו בעירייה וביצעו שיפוצי עומק נרחבים במוסדות החינוך בעיר, הקמת בתי ספר חדשים, פתיחת מרכזי טיפול והעשרה נוספים וכן הרחיבה תכניות לימודיות מגן עד תיכון, ועוד שלל בשורות הנוגעות לפיתוח החינוך בעיר ו”כל העיר” כאן כדי לספר לכם על כל מה שנעשה הקיץ במוסדות החינוך בעיר.
אך קודם לכן קצת נתונים. רישום התלמידים הסתיים ואומנם יש עוד מתלבטים ומתחבטים אחרונים לפני פתיחת הלימודים, אך מספרי התלמידים (הלא סופיים) בעיר לפניכם: כיאה לעיר הגדולה ביותר בישראל, מערכת החינוך בירושלים הינה מערכת החינוך הגדולה ביותר בארץ והיא מונה כ-15,657 עובדי הוראה, כ-303,000 אלף תלמידים מכלל המגזרים, מתוכם – 64,052 ילדים העולים לגנים ו-20,797 ילדים אשר עולים השנה לכיתה א’, ויחלו את שנתם הראשונה בבתי הספר שמתוכם 8,140 תלמידים באגף החינוך החרדי, ובאגף הכללי כ-4,292 תלמידים יעשו דרכם בפעם הראשונה אל כיתת הלימוד. באגף הערבי יעלו לכיתה א’ 3,114 תלמידים.
השם הנפוץ ביותר בקרב התלמידים העולים לכיתה א' בחינוך הממלכתי לבנות הוא נועה, ולבנים אורי. במקום השני השם הנפוץ ביותר לבנות הוא אדל ולבנים אריאל, ובמקום השלישי בטבלה ניצבים השמות יעל ונועם.
במערכת החינוך החרדית השם המוביל לבנים השנה הוא יהודה. לאחר מכן, השם משה, ממשיך להיות שם מוביל, ובמקום השלישי ניצב השם דוד שירד בדירוג מהשנה שעברה. אצל הבנות השם המוביל והפופולרי במגזר החרדי הוא שרה, לאחר מכן ניצב במקום השני השם יעל, ובמקום השלישי השם רבקה.
בחינוך הערבי – השם המוביל בקרב הבנות הוא ג'ורי. כאשר השם שאם ממשיך להיות פופולרי עם המקום השני, והשם מרים ניצב במקום השלישי. בקרב הבנים: מוחמד, יוסף ואדם במקום השלישי.
כמה תלמידים מסיימים בחטיבות הביניים ועולים לתיכון? באגף הכללי 19,017 תלמידים מסיימי כיתה ט׳ בכל אגפים חינוך רגיל ואם מוסיפים אליהם את החינוך מיוחד מגיעים ל-19,464 תלמידים שמסיימים את חטיבת הביניים. באגף חרדי יעלו השנה כ-5,952 לתיכון ואילו באגף הערבי על פי הרישומים כ-6,602, כולל תלמידי החינוך המיוחד.
בירושלים קיימים 2,588 גנים, מתוכם 331 גנים עבור ילדי החינוך המיוחד, 395 בתי ספר יסודיים, מתוכם 11 עבור החינוך המיוחד, ו-354 בתי ספר על יסודיים מתוכם 33 לחינוך המיוחד.
***
את מידת ההשקעה של עיריית ירושלים יהיה אפשר לבחון לפי הנתונים הבאים: העירייה השקיעה השנה כ-300 מיליון שקלים בבניה וכ-290 מיליון שקלים בשיפוצי עומק, בכל רחבי העיר בכל המגזרים, זאת לטובת תנאי לימוד טובים וחדשניים עבור תלמידי בתי הספר וצוותי ההוראה. בהשוואה לנתוני השיפוץ מהשנים הקודמות, חל גידול משמעותי. 300 מיליון שקלים הושקעו לבינוי בתי ספר וגנים, הרחבת מבנים, בינוי קומות חדשות, הקמת 145 כיתות לימוד חדשות ועוד, ואילו 290 מיליון השקלים הושקעו בשיפוצי עומק, הכוללים שיפוץ כיתות וכניסות בתי ספר, ריהוט חדש, מעליות, תאי שירותים, התאמת מרחבי למידה חדשניים, הנגשות ועוד.
בתוך כך, שורת בשורות חשובות בחינוך הירושלמי לשנת הלימודים החדשה. אגף מנח”י והעירייה אחראים להקמה ופתיחת מספר מבני חינוך ושקדו הקיץ על הקמה של בתי ספר חדשים. במזרח העיר הוקמו 4 בתי ספר חדשים כאלה, מתוכם אחד לחינוך המיוחד. אגב, בבתי הספר תילמד התוכנית הישראלית, כאשר העל יסודיים מוקמים כהמשך לבתי ספר יסודיים. בנוסף, הוקם ביה”ס ‘שובך’ – ביה”ס יסודי אנתרופוסופי ממלכתי דתי ראשון בעיר שיפתח בעוד כשבוע בשכונת טלביה (רח’ ז’בוטינסקי 33). מטרת בית הספר היא להעניק מענה לציבור הדתי לאומי, הרוצים לחנך את ילדיהם על פי תפיסת החינוך הזוכה להצלחה רבה והביקוש אליה גדל בכל שנה. כמו כן, בית הספר יזכה לליווי פדגוגי של עמותת שובך, שמפעילה חמישה גנים במשך 12 שנים. הגנים הם רב גילאים לגילאי 3-6. הקמת בית הספר הינה תוצר של צמיחה טבעית של גני הילדים והוא יהיה על אזורי, כך שיקלוט אליו תלמידים מכל רחבי ירושלים.
פרוייקט נוסף שהושלם הוא הקמת מרכז חדש לשפ”ח (שירות פסיכולוגי חינוכי) למגזר החרדי. המרכז עבר מרחוב הלל לרחוב הלני המלכה במרכז העיר, והוא כולל 55 פסיכולוגיות למגזר החרדי בעיר. המקום החדש משופץ ומרווח והוא יעניק שירותים שונים ובהם: טיפולים פסיכולוגים, אבחונים, הדרכות הורים וצוותי הוראה, ישיבות צוות, וועדות זכאות ואבחון. בשורה נוספת מטעם העירייה היא פתיחת מכללת ‘גושפנקא’ להכשרה מקצועית לתלמידי החינוך המיוחד – פתיחת המכללה העירונית הראשונה להכשרות מקצועיות עבור תלמידי החינוך המיוחד בשכונת קריית יובל.
גם שכונת הר חומה לא מקופחת, כאשר העירייה פותחת את ‘מרכז חדשנות וטכנולוגיה’ בשכונה. למרכז יגיעו ילדים מגני הילדים בשכונה מספר פעמים בשנה. במהלך הביקורים יעסקו בפעילויות העשרה ולמידה, הקשורות לחדשנות וטכנולוגיה. ברקע מתוכנן גם פתיחת מרכז נוסף בשכונת קריית יובל. מנח”י הוביל גם להקמת ופתיחת 3 גנים מונטסוריים, כאשר הגנים ייפתחו בשכונות קריית יובל, רמת שרת וגוננים. צוותי ההוראה בגנים עברו הכשרה מיוחדת המתאימה ל’רוח הגן’ לפי השיטה המונטסורית. בנוסף, הספיקה העייריה לפתוח 3 שלוחות חדשות בשכונות שונות ברחבי העיר של בית ספר ‘אופק’ למחוננים ומצטיינים, כשהתלמידים מגיעים אליו במהלך השבוע בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים.
במקביל לבינוי הכיתות ומוסדות החינוך, במנח”י ובעירייה עמלים כל הזמן על שינוי ושדרוג שיטות הלימוד והחינוך עם הוספת עוד ועוד תוכניות ייחודיות ומסלולי לימוד מגוונים.
כך למשל, הרחבת מגמת מקצועות חילוץ והצלה. התכנית ‘חילוץ והצלה’ הכוללת לימוד מקצועות חירום, ובתוכה לימוד שיטות הפעולה של גופי ההצלה: מד”א, כב”ה ופקע”ר, מתרחבת לעוד 11 בתי ספר בעיר, ביניהם עוד שני בתי ספר ממזרח ירושלים בשכונות א-טור ובית חנינא לתלמידי המגזר הערבי. התלמידים שיצטרפו וילמדו במגמה, עתידים להתנדב במרכז המד”א שייפתח באזור.
“המרחב השלם”: הרחבת התוכנית שפעלה עד היום ב-24 בתי ספר על יסודיים בעיר, מתרחבת לעוד כ-50 בתי ספר בעיר בשנה הקרובה. במזרח העיר התכנית מתרחבת ל-6 בתי ספר נוספים, ותפעל ב-10 בתי ספר סך הכל.
“שולחן חכם”: תוכנית לימוד אנגלית בגני החובה, כולל פעילות הדרכה של מפעילים מומחים בגיל הרך – הכנסת מחשבים חכמים המאפשרים לילדים ללמוד אנגלית באמצעות תוכנות למידה המעשירות את הידע בשפה האנגלית ומאפשרות ללמוד יחדיו באמצעות משחקים שיתופיים. התכנית תפעל בכ-100 גני ילדים בעיר.
כמו כן, הרחבת תכנית הקולג’ הירושלמי למוסדות אקדמאים חדשים – התכנית תפעל במכללת ירושלים למגזר החרדי ותכלול קורסים בנושאים הוראה ומוזיקה, במכללת הדסה עם קורסים של שיווקי דיגיטלי, תסריטאות וכתיבה תקשורתית, ופתיחת קורס חדש ב’בצלאל’ המיועד לבנות חרדיות בתחומי האמנות.
תגובות