פסטיבל ישראל 2022 מציע מספר חידושים מרעניים, וגם – חייבים להודות – תוכנית אמנותית מפתיעה, שנחשפה היום, רביעי (10.8) במסיבת עיתונאים שנערכה בבית האמנות 'המפעל', כאן בירושלים.
תחילה החידושים: הפסטיבל יתקיים בתאריכים חדשים – לא עוד חודש מאי, אלא ממש בקרוב – בין התאריכים 22.9.2022-15.9.2022 (לפני ראש השנה). חידוש מעניין נוסף הוא בכף שכלל מופעי הפסטיבל יתקיימו בלוקשיין מרכזי אחד – תיאטרון ירושלים וסביבתו, זאת למעט מופעים בודדים וספורים. וזה עדיין לא הכל – לפסטיבל ישנם שני מנהלים אמנותיים חדשים – איתי מאוטנר ומיכל ואעקנין. מה שלא משתנה הוא העובדה שמלמעלה מפקח על כל הפסטיבל המנכ"ל הוותיק והמוערך אייל שר.
לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון
הפסטיבל, כאמור, יתקיים השנה לכל אורכו אל תיאטרון ירושלים וסביבתו. "האולמות, החללים והחדרים יהפכו למרכז חי ופועם של התרחשות אמנותית ויצירתית ויזמינו את הקהל להרהר מחדש על מה היא עבודת במה, מה נדרש מהם כקהל ואיך יצירה יכולה להשפיע על החיים של כולנו", כך נמסר.
הפסטיבל, חשוב לציין, מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט, עיריית ירושלים, הקרן לירושלים, קרן ברכה, מפעל הפיס, שגרירויות ומכוני תרבות. הפסטיבל חבר בארגון הפסטיבלים האירופי (EFA) ובאיגוד פסטיבלי דרך המשי.
ומה באשר לתוכנית האמנותית? כפי שכבר צוין – היא מפתיעה ופורצת דרך וכוללת אופרה בינלאומית על משבר האקלים, מופע טקסי שמוקדש לעין החסרה של משה דיין, חיבורים בין אמנים מקומיים לתרבות ממרוקו, טורקיה, יפן ואוקראינה ועוד. בתוכנית מגוון רחב של עבודות פרפורמנס, לצד אירועי תיאטרון, אופרה, מוזיקה, מחול ואלתור.
גם המופע הפותח של הפסטיבל מפתיע ומקורי, בעיקר בשל התפאורה שלו שתדמה חוף יום ממש בלב ירושלים. המופע – שיהיה פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, נקרא Sun and Sea – וזוהי אחת ההפקות הכי מדוברות בעולם. בנוסף ניתן יהיה ליהנות ממופע פרפורמנס של תיאו מרסיה מצרפת, מטרילוגיית תיאטרון בוטיקית מארה״ב, משיתופי פעולה עם יוצרים מטורקיה ויצירות מקור ייחודיות בהשתתפות רננה רז, ברי סחרוף, רוני קובן, טל פרידמן, דודו טסה, נטע אלקיים ועמית חי כהן ועוד ועוד.
"שינוי. בסוף זה על זה. קטנטן או דרמטי, אסתטי או מהותי, תודעתי או מוחשי. שינוי, או לפחות התחלה קטנה שלו, הוא המהלך הזה שאנחנו מחפשים", אומרים המנהלים האמנותיים ואעקנין ומאוטנר. "טיפה אחר טיפה, לאט לאט, בזמנם החופשי, אנחנו מבקשים שהדברים יחלחלו, יסדקו קונבנציות וישתלו זרעים של שינוי. בסוף זה על זה".
המנכ"ל שר מוסיף: "הפסטיבל השנה ממקם את עצמו כפסטיבל 'יוצר' ולא רק 'אוצר'. רוב רובה של התוכנית מורכב מהפקות מקור ייחודיות שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל על ידי יוצרים מרתקים-בועטים-מיוחדים שלשמחתי רואים בו בית. במקביל, הבאנו לכאן אוצרות תרבותיים מהעולם שמרחיבים את ההצעה ומייצרים דיאלוג חסר גבולות בין אמניות ואמנים. אלו ימים של התרגשות אדירה לקראת המפגש של התכנית האמנותית עם הקהל".
מופעים בולטים בפסטיבל ישראל
Sun and Sea – פרפורמנס אופראי על עולם שוקע
(יצירתן של רוגילה ברדג'וקייטה, וייבה גרייניטה ולינה לפליטה – ליטא)
חוף ים – פסיפס של מגבות, בגדי ים, קרם הגנה, ילדים, ארטיקים, כלים חד-פעמיים, צעצועים, הרבה חול. אתם (כקהל) נמצאים מעל, מטיילים בין היומיומי, המרושע והסוריאליסטי. העולם הזה שאתם מביטים בו מלמעלה הוא העולם של Sun & Sea – אופרה פרפורמטיבית שנוגעת במשבר האקלים. באלגנטיות, בערמומיות ומתוך רצון לחולל שינוי מציעה היצירה המרתקת הזאת דרך חדשה להתחבר לדיון על המשבר הגדול, ומצליחה להיות מהנה, ספקטקולרית ואפקטיבית בעת ובעונה אחת. האופרה היתה הזוכה הגדולה של הביאנלה בוונציה ב-2019, ומאז התארחה בפסטיבלים הגדולים והחשובים בעולם.
העבודה מגיעה לראשונה לישראל לחמישה ימים בלבד. מספר הכרטיסים מוגבל. המופע בעמידה על מרפסות בגובה ארבעה מטרים.
(חמישי, 15.9, 22:00-19:00; שישי, 16.9, 14:30-11:30; מוצ"ש, 17.9, 23:00-20:30; ראשון, 18.9, 22:00-19:00; שני, 19.9, 21:00-18:00 – כניסה בכל חצי שעה. תיאטרון ירושלים).
רכבת לילה לאיזמיר – חגיגה מוזיקלית טורקית ישראלית
יש דיאלוג מתמשך ולא רשמי בין אנקרה לירושלים, בין איזמיר לתל אביב ובין איסטנבול לשדרות. משהו בצליל שמגיע מטורקיה מצליח להזיז אותנו ולהיות מקור השראה למוזיקאים מקומיים. על הציר הזה, שבין ישראל לטורקיה, נוצרה ונוצרת מוזיקה שהפכה לאחד מסימני ההיכר של האזור שלנו. לערב אחד חד-פעמי, חגיגי ומרגש במיוחד, מיטב המוזיקאים מכאן ומשם יתאחדו לבצע את המוזיקה הזאת על הבמה בקונצרט ענק שכולו הפגנת אהבה ומסיבה חסרת גבולות. בהשתתפות ברי סחרוף, דודו טסה, בלקן ביט בוקס, רד אקסס, קאלבן (טורקיה), ג'נסט (טורקיה), מוראט ארטל הסולן האגדי של "באבא זולה" (טורקיה) הראל שחל והעות'מאנים ועוד.
(חמישי, 22.9, 20:00, גן העצמאות. 199 שקלים).
VHS ד"ש מהעבר – פרשנות בימתית לארכיון המשפחתי
רננה רז וניצן כהן מזמינים יוצרות ויוצרים לחפש רגע משמעותי בקלטות שלהם, ולפגוש אותן על הבמה. הפורמט החדש יוצר מפגש חזיתי וחזותי עם מי שהיינו ועם הזמן שחלף. בהשתתפות: טל פרידמן, שירילי דשא, רוני קובן, רננה רז, דורון נשר, קורין קיציס, יוסי צברי ועפרי כנעני.
(רביעי, 21.9, 21:15, חמישי, 22.9, 20:00. תיאטרון ירושלים. 135 שקלים).
מקדש העין – מופע-תערוכה-טקס מחודש בהובלת גון בן ארי ואורן פישר
ב-1974 הקים שמואל פישר בדרום הארץ את "מקדש העין", בית תפילה שסוגד לעין החסרה של משה דיין, ומקום פולחן לממד "האין". המקדש היה סודה המומתק של הבוהמה. אבל ב-2021 המקדש התגלה בשלמותו בעיזבון של משפחת דיין, ושאלה חדשה בצבצה אל פני השטח – האם ייתכן שדיין קנה את המקדש לא כדי להיפטר ממנו אלא כדי לבצע בו עבודה מיסטית פסיכואקטיבית?
גון בן ארי (נצר לשושלת דיין) ואורן פישר (נצר לשושלת פישר) מגיעים לפסטיבל ישראל כדי להציג חומרים שלא נראו לפני כן מעולם ממקדש העין. פישר יציג תערוכה של קנבסים גדולי מימדים בהשראת סבו ובן ארי הופעת להקה ומקהלה, עתירת זמרים ומוזיקאים, בהשראת השירים מהמקדש. בהשתתפות: דב אלבוים, ליאור דיין, אורן פישר, גון בן ארי, יעל אבקסיס, עו"ד ברק כהן, וחברי מקהלת זולת.
(רביעי, 21.9, 21:00, חמישי, 22.9, 21:30. תיאטרון ירושלים. 135 שקלים).
הילולה – חגיגה חסרת גבולות בין מרקש לירושלים (מרוקו-ישראל)
פרשנות אישית ועכשווית של נטע אלקיים ועמית חי כהן שמותחים קו אופק בין מרוקו לישראל. למעלה מעשרים אמנים, ממרוקו ומכאן, יחברו יחד וייצרו בלנד בין חפלה, מופע מוזיקלי, קברט, תיאטרון דוקמנטרי וחמארה מודרנית. הקהל, שיישב יחד עם המופיעים על אותה הבמה, יהפוך לחלק מהותי מהחגיגה הגדולה, יארח ויתארח, בערב חד פעמי שנוצר במיוחד עבור הפסטיבל. בהשתתפות: קברט שייח'את (מרוקו), נאוה מסס-ווקסמן (קנדה), JOJO (מרוקו-ישראל),נטע אלקיים, עמית חי כהן, נועה מלמד וזאנה, גל מאסטרו, טל אברהם, ראובן אברג׳ל, ועוד.
(רביעי, 21.9, 21:00, חמישי, 22.9, 21:00. תיאטרון ירושלים. 150 שקלים – הכניסה מגיל 18 ומעלה).
פתרונות נוחים לחיים מאושרים
יצירת מחול מצרפת של תיאו מרסיה וסטיבן מישל: הפגזות של מסרים שיווקיים בעולם רב-תאגידי מנסות לשכנע אותנו שהאושר הוא מוצר ושהחיים הנכונים הם רעיון על מדף שממתין שנרכוש אותו. בניסיון לערער על הטרנד האופנתי של עיצוב החיים הנכונים, האמן הוויזואלי תיאו מרסיה והכוריאוגרף והרקדן סטיבן מישל יצרו עבודת מחול פרפורמטיבית שמרכיבה (ואולי מפרקת) את הייצוג של "חיי יומיום טובים יותר" – במהלך המופע מרכיב הפרפורמר (שהוא בעצמו חצי אדם וחצי רהיט) את יחידת המדפים האייקונית של "איקיאה" – אותו תאגיד המבטיח "יופי לכולם ודמוקרטיזציה של העיצוב". הקונטקסט החדש הופך את הנחיות ההרכבה לשיר געגוע לטבע, לילדות ולחום אימהי.
(חמישי, 15.9, 20:30, שישי, 16.9, 13:30. תיאטרון ירושלים. 135 שקלים).
פינוי – פעולה כוריאוגרפית של צורות התנגדות
העבודה מציגה צורות מוכרות וחדשות של התנגדות, של סולידריות ושל היות-יחד, ומשלבת אותן בכוריאוגרפיה של הפינוי המשטרתי. ברחבה שבין תיאטרון ירושלים לבית הנשיא נעורר יחד חוויות ודימויים קולקטיביים מפינויי עבר, נתכונן היטב לקראת הפינויים שיבואו, ונזכיר שהתארגנות אנושית במרחב הציבורי יכולה להיות דבר עצום. רדיקלי. דחוף. יצירתו של עומר קריגר. בהשתתפות: מיתר אריאלי, אייל ברומברג, יוליה מז'צקיה, רימא נאסר אלדין, מיקה קופפר, טל רביב, שי רמות רייכרט, נדב שרון.
(חמישי, 15.9, 21:30. רחבת הנרי קראון בתיאטרון ירושלים. כניסה חופשית)
1,000 דרכים – מפגשים עם הזר והלא מוכר
יצירה בשלושה חלקים של להקת התיאטרון 600 Highwaymen: ב'1,000 דרכים' אין שחקנים, יש רק אתכם. שלושת החלקים של היצירה חוגגים ובוחנים את המפגש האנושי הישיר בשלוש דרכים. הדרך הראשונה היא שיחת טלפון, השנייה היא מפגש אחד על אחד על במת התיאטרון, והשלישית היא אסֵפה מצומצמת של קהל. בשלושת החלקים את החוויה מניעה שרשרת הנחיות פשוטות ובהירות. הרשו לעצמכם להתמסר ולאפשר לזרים להפוך לקרובים לרגע.
('1000 דרכים' – שיחת טלפון: חמישי, 15.9 – 16:30, 18:00, 19:30, 21:00, 22:30 | שישי, 16.9 – 10:30, 12:00, 13:30, 15:00 | ראשון, 18.9 – 16:00, 17:30, 19:00, 20:30, 22:00 | שני, 19.9 – 16:00, 17:30, 19:00, 20:30, 22:00 | שלישי, 20.9 – 16:00, 17:30, 19:00, 20:30, 22:00 | רביעי, 21.9 – 16:30, 18:00, 19:30, 21:00, 22:30 | חמישי, 22.9 – 16:30, 18:00, 19:30, 21:00, 22:30;
'1000 דרכים' – המפגש: חמישי, 15.9 – 16:00, 17:15, 18:30, 19:45, 21:00, 22:15 | שישי, 16.9 – 10:00, 11:15, 12:30, 13:45, 15:00 | רביעי, 21.9 – 16:00, 17:15, 18:30, 19:45, 21:00, 22:15 | חמישי, 22.9 – 16:00, 17:15, 18:30, 19:45, 21:00, 22:15);
('1000 דרכים' – האספה: חמישי, 15.9 – 16:00, 18:00, 20:00, 22:00 | שישי, 16.9 – 11:00, 13:00, 15:00 | רביעי, 21.9 – 16:00, 18:00, 20:00, 22:00 | חמישי, 22.9 – 16:00, 18:00, 20:00, 22:00 – 50 שקלים).
נונה – התרחשות בימתית רבת-משתתפים בסלון
בשפתה הייחודית, שמחברת בהומור וברגישות בין תיאטרון, פרפורמנס, וידיאו, קברט ולא מעט רגעים טריפיים, שרה שואבת את הקהל לתוך סופת טורנדו שמתפרצת בסלון, נמשכת לתוך האסלה, עולה מעבר לקשת, וחוזרת חזרה הביתה. בהשתתפות: שרה סיגל, נעמי שלו, ניב לוי, נבו רביבו, עדן יהודה כהן, יובל שטיינברג, עינב רוזיליו, טל אברהם, דבורה סיגל, דוריאן ברמלי, דניאלה שלצר אלכסנדרוביץ', מיקה קופפר, ועוד.
(רביעי, 21.9, 20:00, חמישי, 22.9, 22:00. תיאטרון ירושלים. 100 שקלים).
מסמך ללא שם – מופע יחיד שבו הכל נאמר מבלי להישמע
ארי טפרברג יושב לבד על הבמה מול המחשב האישי שלו, ומקליד בזמן אמת במסמך Google Doc. את מה שהוא מקליד אנחנו קוראים. הוא כותב את עצמו אות אחר אות: צולל לתיקיות נשכחות, מותח קישורים לעולם שסביבו, פותח את הטאבים של החיים שלו, משתף בתחושות וברגשות, ואומר הרבה מבלי להשמיע קול. בסוף הכול נמחק. נשמר בענן שבין ארי לבינינו, ומגובה בזיכרון המשותף. עד שייעלם גם משם.
(חמישי, 15.9, 19:00, שישי, 16.9, 12:00. תיאטרון ירושלים. 100 שקלים).
קולו העדין של צליל החיוג
הם שניים על הבמה. הבן – במאי, רקדן ויוצר שאוהב לפתח מנגנוני במה ייחודיים, והאב – סוכן נדל"ן, ירושלמי בכל נימי נפשו, חצוצרן למגירה. הבמה היא מרחב הפעולה הפיזי והרגשי שלהם. שם, בטריטוריה שבה הבן מרגיש בבית והאב אורח, הם יכולים להיפגש, לדבר, לרקוד, לשיר, ללמוד וללמד זה את זה. שם הם יכולים (אולי) לזנוח תפקידים מסורתיים ואת זיכרונות העבר, ולאפשר לבמה להיות להם טריטוריה על זמנית, מרחב פואטי, שדה של ניסוי.
העבודה "קולו העדין של צליל החיוג" היא חלק מצמד בכורות אותן מעלה ארי טפרברג (ובהשתתפות אלי טפרבג) בפסטיבל ישראל. שתי העבודות מדברות על קשר, על הרצון ליצור אותו ועל המורכבות לקיים אותו.
(חמישי, 15.9, 21:30, שישי, 16.9, 14:30. תיאטרון ירושלים. 100 שקלים).
הווה מוחלט
אין אף אפליקציית ניווט שיודעת לקחת אותנו לכאן ולעכשיו. בניסיון להתחבר אל הרגע החמקמק והנשגב הזה, שכל הזמן משתנה, איתי זבולון ודניאל קורן יצרו מופע שפותח לנו דלת להווה. בעזרת תערובת מבריקה של הומור מושחז, נונסנס מבורך, מוזיקה, אלתור ויסודות מדיטטיביים תוכלו להתנתק מהכל ולחוות את הפלא הבלתי פוסק של העכשיו. עבודת מקור חד פעמית ואלכימית שתניע אתכם בין צחוק מופרע להסתכלות מפוכחת ומשתאה על ההווה. דניאל קורן ואיתי זבולון – יוצרים עצמאיים, העוסקים, בין השאר, ביצירת סרטונים חורכי רשתות. היצירות שלהם מצליחות ליצור אלכימיה בין צחוק מופרע וקצב מהיר לצד אמירות מהותיות וגדולות על החיים ומצב האדם.
(חמישי, 15.9, 22:00, מוצ"ש, 17.9, 22:00. תיאטרון ירושלים. 100 שקלים).
水に流す תן למים לזרום
רעידת אדמה במזרח יפן מזיזה צוותי הצלה במרחק של למעלה מ-10,000 ק"מ משם ומייצרת חיבור אנושי מפתיע בין מדינה קטנה במזרח התיכון לבין ארץ השמש העולה. החיבור נשמר לאורך עשור ודווקא מגפה עולמית מביאה אותו למימוש – בום פם, להקת סרף רוק לבנטינית מתחברת לאמנים ויוצרים ממסורות יפניות שצמחו באזור שבו רעשה האדמה, ומקליטה איתם מיני-אלבום משותף בשפה מוזיקלית חדשה. מופע שמזקק יופי מתוך חורבן ובורא מתוך סולידריות של יוצרים. בהשתתפות להקת בום פם (ישראל), קבוצת המחול מיטובי שישי אודורי (יפן), המוזיקאי יוקיהוקו יוטסוקורה (יפן) והזמרת אמי שיראסאקי (יפן).
(רביעי, 21.9, 20:00. רחבת תיאטרון ירושלים. כניסה חופשית).
פרטים נוספים ולרכישת כרטיסים: www.israel-festival.org.
תגובות