הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)
הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)

סופית: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים

אחד המאבקים הגדולים והיצריים ביותר בירושלים הגיע לסיומו? הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה באופן סופי את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים

פורסם בתאריך: 19.10.20 13:27

הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים – כך החליטה היום, שני, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. ההחלטה הדרמטית והסופית התקבלה לאחר ארבע שנים שבהן נערך אחד המאבקים הגדולים והיצריים בירושלים מצד קבוצת תושבים במושבה הגרמנית שהתנגדה למעבר התוואי בעמק רפאים. מדובר היה במאבק עתיר ממון, שכפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", חצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים, קידומים ממומנים ברשתות החברתיות והוגשו עתירות משפטיות.

החלטה הסופית מסירה את החסמים המעכבים את פיתוח הקו –  אם לא יהיו עתירות נוספות או צעדים משפטיים נוספים מצד המתנגדים – עבודות התשתית לקו הכחול צפויות להתחיל ב-2021. התוואי מתוכנן לעבור משכונת גילה ותלפיות בדרום ועד לרמת אשכול ורמות בצפון ירושלים.



הוועדה בראשות עו"ד עמיר שקד, אישרה סופית את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת קלה ברחוב עמק רפאים, זאת לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. בהחלטתה קראה הוועדה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה ביעילות ובהקדם האפשרי, וזאת נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה".

בוועדה המחוזית מציינים כי "באוגוסט 2020 קבע בית המשפט המחוזי ירושלים, כי התוכנית תוחזר לדיון נוסף בוועדה המחוזית לאחר שזו תקבל את המלצת הוועדה המקומית. בהמשך לפסק הדין של בית המשפט המחוזי, ביום 16.09.2020, התקיים דיון בוועדה המקומית בעניינה של התוכנית. לאחר בחינת החלופות להתוויית קו הרק"ל, הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה כי החלופה שהופקדה בוועדה המחוזית, היינו חלופת רכבת על הקרקע ברחוב עמק רפאים, היא החלופה הנכונה והראויה, והיא ממליצה עליה לוועדה המחוזית".

תוואי הרכבת בעמק רפאים שאורכו כקילומטר, מחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום) והוא כולל הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב. בנוסף, מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה החולפת הרבה העוברת כיום ברחוב וגורמת למטרדים סביבתיים קשים באזור. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת וזאת בכדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי לתושבי הסביבה.

בהחלטתה קבעה הוועדה המחוזית כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאית יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: בהיבט התחבורתי – החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה).


הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים. (צילום: צוות אב לתחבורה ירושלים JTMT)

הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים. (הדמיה: צוות אב לתחבורה ירושלים JTMT)


בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב. כמו כן, בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

ראש העיר ירושלים משה ליאון מברך על החלטת הוועדה: "אני מברך על אישור הקו הכחול של הרכבת הקלה. הקו הכחול שיעבור ברחוב עמק רפאים ישלים את שלוחת מלחה ויחבר את שכונות דרום העיר גם הן למערך הרכבות העירוני שיהיה המתקדם במדינה. אנו נמשך ונקדם את הפרויקט ביתר שאת ונעשה הכל על מנת לצמצם את לוחות זמני העבודה. תתחדשי ירושלים".

עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, ממובילי התארגנות התושבים 'רכבת בעמק' התומכת בתוואי עמק רפאים, מסר בתגובה להחלטת הוועדה המחוזית לאשר את מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים: "למעלה מארבע שנים של מאבק אזרחי מוצלח באו לסיומן. הוועדה המחוזית אישרה, יש לקוות שהפעם באופן סופי בהחלט, את התוואי הנכון והראוי ביותר לשכונה ולעיר. חבל על הזמן הארוך שירד לטמיון עקב הליכי התנגדויות ועתירות שהתמשכו מעבר לכל היגיון; אבל בשורה התחתונה הצלחנו לתת את הגב הציבורי לשמירה על פארק המסילה ולחיבור דרום העיר למערכת הסעת ההמונים. ירושלים ניצחה, ונקווה שהמתנגדים ישכילו להימנע מהליכים נוספים שרק יעכבו ללא תוחלת את בשורת התחבורה הציבורית".

חבר המועצה אלעד מלכא (התעוררות), שתמך במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, מוסיף ומוסר: "זהו סוף לסאגה ארוכה רצופה גמגומים מצד עיריית ירושלים שלבסוף, ורק לאחר לחץ מצד משרדי האוצר והתחבורה, קיבלה את ההחלטה הנכונה לטובת תושבי ירושלים. עכשיו רק נותר לדאוג להוציא את המכרזים לדרך בהקדם, ולהוביל את ירושלים לעתיד תחבורתי מתקדם".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר