בדיקות קורונה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

"אם בדיקות הקורונה הפיראטיות לא היו נעצרות זה היה מוביל להדבקה גדולה יותר"

חקירת בדיקות הקורונה הפיראטיות - רב פקד אייזק סימון, ראש מחלק הונאה בימ"ר ירושלים, מספר בשיחה עם "כל העיר" על הפרשה שמביכה את מד"א ירושלים

פורסם בתאריך: 15.10.20 18:55

"זו הייתה סיטואציה לא קלה לחקור את אנשי מד"א", כך מתאר בשיחה עם "כל העיר" השבוע רב פקד אייזק סימון, ראש מחלק הונאה בימ"ר ירושלים, את רגעי החקירה של החשודים בתיק בדיקות הקורונה הפיראטיות – פרשה חמורה שמכתימה את ארגון ההצלה הגדול בישראל. החשודים במד"א, בראשם סגן מנהל מרחב ירושלים אבי חובב, שפועלים בדרך כלל בחזית אחת עם המשטרה בזירות חירום שונות, מצאו את עצמם בחדר החקירות. "זה לא היה פשוט", מוסיף ומתאר רפ"ק סימון, "בפרט שאנחנו יודעים שכל נושא בדיקות הקורונה והמשמעויות שלהן יכולות להיות קשות מאוד מבחינת הציבור. אבל אנחנו מאוד מאוד התמקדנו בעבודה הטכנית היבשה, פחות רגשות".

כפי שפורסם, ארבעה מתנדבים במד"א ירושלים וחובב חשודים במעורבות בביצוע מאות בדיקות קורונה פיראטיות ברחבי הארץ, בעבורן גבו מהנבדקים כסף, אותו גרפו לכיסם בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים, כל זאת תוך שימוש בערכות הבדיקה של מד"א וניצול מעמדם בתור מתנדבי הארגון. לפי החשד הבדיקות הועברו על ידי המתנדבים החשודים למעבדות פרטיות ברמאללה, במטרה שתוצאותיהן לא יישמרו או יופיעו במאגר משרד הבריאות. חובב שוחרר השבוע ממעצרו בתנאים מגבילים. בין השאר אמר חובב לבית המשפט בין השאר ביום שישי שעבר: "אני במשך שבעת החודשים האחרונים הקדשתי את כל חיי למען הורדת התחלואה ושררת ההדבקה בירושלים. אני יודע איזה חשדות מיוחסים לי ומסרתי את גרסתי. לדעתי אין שום קשר בין סיכון הציבור לאותם דברים שאני הייתי מעורב בהם ומכיר אותם".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"חובב הוא החשוד הבכיר ביותר במסגרת החקירה עד כה", מציין רפ"ק סימון, "כמובן שהחקירה עדיין בעיצומה ויש עוד אנשים נוספים שאנחנו צריכים לחקור, גם כחשודים מתוך מתנדבי מד"א ואחרים ויש לנו גם אנשים נוספים מתוך המעבדות שאנחנו צריכים לחקור, חלק מהם שייכים למערך הרפואי של משרד הבריאות בצורה כזאת או אחרת, החקירה עדיין בעיצומה".

רפ"ק סימון מספר ל"כל העיר" כי עם תחילת החקירה, בתחילת החודש, הם החליטו להפעיל כלים מודיעיניים, "גילינו תופעה לא פשוטה של מתנדבי מד"א", הוא מספר, "שבעצם מבצעים בדיקות קורונה פרטיות, וזאת כשהם משתמשים באמצעים ובציוד של מד"א ונוטלים עבורם כספים שנכנסים לא לקופת מד"א אלא לכיסם הפרטי. עצרנו גם כמה מתנדבים בשירות האזרחי בתפקידי מפתח, כמו אחראי שיבוץ מתנדבים ואחראי בדיקות קורונה לאוכלוסיות מיוחדות, שמעצם תפקידם הם ממונים על שליחת אנשים לדיגום".


רב פקד אייזק סימון, ראש מחלק הונאה בימ"ר ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

רב פקד אייזק סימון, ראש מחלק הונאה בימ"ר ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)


מה גיליתם השבוע עם התפתחות החקירה?
"הגענו למספר גדול מאוד של אנשים שבעצם קיבלו את 'השירות' הזה. חלק מהאנשים התקשר למוקד מד"א, ומשם הפנו אותו לאותם החשודים שעשו את הבדיקות הביתיות. מבחינת נהלי מד"א ומשרד הבריאות, אדם זכאי לעשות בדיקה רק אחרי שהוא קיבל הפנייה מרופא, וכמובן שהבדיקה הזאת צריכה להגיע בסופו של דבר לאחת מהמעבדות המורשות שמשרד הבריאות. בפועל, מה שעולה מחומר החקירה ולפי הממצאים שיש לנו עד כה, שחלק לא מבוטל מהדגימות שנטלו אותם מתנדבים הגיעו בסופו של יום למעבדות שאינן מורשות על ידי משרד הבריאות, כמו מעבדות בשטחי ברשות הפלסטינית. זאת אומרת אנחנו לא יודעים מהי אמינות הבדיקה וגם התוצאות של הדגימה לא הוזנו למערכת הבריאות הישראלית. יש לנו עדויות על מקרה שאדם יצא חיובי בבדיקה, והתשובה שלו לא הועברה למשרד הבריאות, ובשל כך המשרד גם לא ביצע חקירה אפידמיולוגית, זה דבר חמור מאוד".

בחדר החקירות, אומר רפ"ק סימון, כי חלק מהחשודים הודה בעובדות, לאור הראיות שהוצגו, בטענה, לדבריו כי "הם עשו זאת ממצוקה כספית כזאת או אחרת".

לרפ"ק סימון חשוב להדגיש בשיחה כי מדובר בחשודים בודדים בתוך ארגון גדול ושלם שפועל למען הצלת חיים. "אנחנו לא מצביעים על ארגון מד"א כחשוד או אשם", הוא מבהיר, "אלא מדברים על אותם החשודים. מד"א כארגון הוא בסדר גמור, ויש לו הנחיות מסודרות ומאוד ברורות של מה מותר ומה אסור בכל הקשור לנטילת הדגימות".

"בסופו של דבר, אם בדיקות הקורונה הפיראטיות לא היו נעצרות זה היה מוביל להדבקה גדולה יותר ולתחלואה יותר גבוהה", מסכם רפ"ק סימון, "אם אדם הוא חולה ולא מבוצעת חקירה אפידמיולוגית, המשמעות היא המשכיות של שרשרת ההדבקה, השלכות הן ברורות והרסניות".



תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר